Inderes Oyj - "Bolaget tillhör alla"

Dessa fastnade i mitt huvud av någon anledning. Jag insåg äntligen att det berodde på att jag på sistone har lämnat flera utländska investerargemenskaper där man diskuterade aktier jag ägde. Att logga in på sidorna och bläddra igenom trådar som är flera klick bort börjar kännas för mödosamt, så jag slutade helt med det. Det är bara så mycket enklare att till exempel mata in en fråga till ChatGPT, som “vad diskuterade norska investerare om den här aktien den här veckan,” och sedan till exempel instruera agenten att upprepa sökningen automatiskt och skicka en sammanfattning via e-post vid önskad tidpunkt. I e-posten övervakar naturligtvis en annan AI, som skickar en notis om något brådskande och relevant hittades i meddelandena.

På samma sätt är det numera så trivialt att leverera en helt personlig morgonrapport till sin egen e-post att nästan vem som helst med sunt förnuft kan bygga en sådan på några timmar, förutsatt att man först inser att det är möjligt och går med på att betala de trettio euro i månaden för det.

Detta har också förändrat hur jag tänker om användningen av Inderes forum. Det är sällan värt att öppna en ny tråd för företag som inte garanterat är populära, eftersom det ändå blir en monolog och utomlands finns det nästan säkert redan en färdig diskussion som man kan komma åt via ChatGPT. Att läsa Inderes forumtrådar i stor utsträckning verkar inte heller alltid vara en smart sak längre. Det är alldeles för mödosamt jämfört med att en forumanalysbot skulle följa diskussionen och sammanfatta kärnpunkterna, och om ämnet intresserar mer, så kan man naturligtvis alltid komma åt de ursprungliga meddelandena via länkar. Att hoppa över onödiga brusmeddelanden på forumet är en upplevelse som liknar att ladda ner en adblocker för första gången och rensa hela internet från onödiga annonser. När man väl har upplevt det är det svårt att gå tillbaka, eftersom nollmeddelandena bara börjar irritera ännu mer.

På längre sikt är det naturligtvis inte hållbart om stora massor övergår till chattbotar, eftersom källmaterialet, det vill säga innehållet, försvinner när diskussionen torkar ut. Man kan ta modell från till exempel Viafins tråd, där ingen diskussion om aktien längre förs, trots att det är en aktie som Inderes följer och analyserar. Hur ser forumet ut om de flesta trådarna blir sådana?

Detta kommer säkert att ta lång tid och mycket arbete, eftersom gamla hundar tar en fruktansvärt lång tid att lära sig nya trick, så spridningen av nya verktyg på populationsnivå är en process som tar årtionden. Men att öppna webbsidor som fungerar som innehåll för en AI-bot börjar åtminstone för mig mer och mer kännas som att läsa Wikipedias källor. Visst gör man det ibland om ämnet är viktigt, men i vardagen orkar man ofta inte bry sig när man får den relevanta informationen färdigt tuggad i ett bra format.

44 gillningar