Vi bestämde oss för att öppna upp vår strategi för investerargemenskapen så att gemenskapen bättre kan se vart Inderes är på väg. I den här tråden kan du fritt ge feedback och idéer om strategin. Vi gör ju trots allt detta arbete för er investerare.
Denna tråd kan behandla:
Feedback på utkastet till strategi-decket nedan
Inderes syfte
Hur vi kan bättre tjäna investerargemenskapen och vår marknadsplats
Kritik mot vår verksamhet
Hur vi tillsammans med er som gemenskap kan uppnå största möjliga positiva inverkan på kapitalmarknaderna (och samhället)
Det bifogade strategimaterialet kommer att leva och utvecklas baserat på er feedback. Att dela intim information om vårt företag och vår riktning understryker förhoppningsvis också de värden som tillhör öppenhet och gemenskap
Låt oss försöka hålla tråden på en allmän nivå och i det stora hela, undvik att fördjupa er i enskilda analyser, rekommendationer eller funktioner (för innehållsidéer, utvecklingsidéer och misslyckade rekommendationer finns det separata trådar ).
Jag skulle vilja se Inderes utmana traditionella ekonomimedier på deras egen mark. De nuvarande ekonomimedierna är alla fulla av fel. Det skulle stödja ert uppdrag att ge finska folket mer högkvalitativ information om företag och marknader i allmänhet.
Ekonomimedia är säkerligen ett relevant tema, redan ur partnerskapsperspektiv, även om Inderes i sig redan börjar bli en ganska omfattande mediekanal för att följa ekonomin genom företagshändelser och fenomen.
Jag tror också att communityn kan utvecklas till en allt viktigare del av tjänsten. Till exempel förmedlas investerarsentimentet från kommentarer, frågor och tummar upp mer i realtid än vad traditionella metoder kan uppnå. Detta kan, vid sidan av analysen, vara ett viktigt element vid bedömningen av framtida utveckling och förstås föra IR-funktionen in i en ny era.
Inderes har varit en fördomsfri pionjär inom utnyttjandet av teknik. Oavsett om det finns en strategi eller inte så tror jag att Yu Gongs fängelsehåla kommer att ge många fler vilda öppningar.
Intressant deck, tack för att du publicerade detta!
Jag har funderat ett tag på hur Inderes kan erbjuda så bra tjänster gratis. Är affärsmodellens framtid att locka Free-användare med gratis innehåll och någon gång i framtiden göra nuvarande Free-funktioner betalda? Mellan raderna i strategin läser jag dock att målet är att växa hela användarbasen med nuvarande (+nya) tjänster, vilket även kommer att öka Premium-avgifterna organiskt. Huvuddelen av omsättningstillväxten skulle även i framtiden komma från betalande företag. Är jag på rätt spår?
Betyder Inderes-appen en mobilapp? Om ja, var tysta och ta mina pengar.
Poängen med Inderes som analysplattform är också intressant. Hur verifierar ni frilansanalytikernas opartiskhet? Och analysens kvalitet, eller lämnas det till läsaren att bedöma?
I investeringsgemenskaper verkar det finnas en tendens att när gemenskapens storlek växer till en kritisk massa försämras diskussionens kvalitet. Ofta förekommande frågor som “Är vi i en lågkonjunktur nu?”, “X sjönk 4%, är det dags att köpa nu??” skapar ingen särskilt konstruktiv diskussion och stöter bort mer engagerade deltagare. Till exempel verkar Facebook-gruppen Osakesijoittaminen (Aktieinvestering) ibland ha nått denna punkt. Om man vill fortsätta den nuvarande intressanta diskussionen på Inderes plattform, måste man enligt min mening utveckla ett slags kuratorsystem. Till exempel en heltidsanställd Inderes-admin eller ett decentraliserat karma-system liknande Reddit. Kanske den nuvarande forumimplementeringen inte kommer att fungera i framtiden. Har ni funderat på saken?
Vissa frågor blev kanske för specifika. Tack hur som helst för transparensen!
Hej, jag kommenterar några av dessa som mest “träffar mitt område” (vi har ingen silo-liknande fördelning i vår organisation, men oroa er inte, digitalteamet kommer inte att bli analytiker över en natt, men i princip hindrar inget till exempel en analytiker från att göra egna videor, etc.).
Funktionerna för Free-medlemmar kommer att förbli omfattande och gratis, som jag kommenterade i en annan tråd, om inte communityn börjar kräva att de ska kosta Nya funktioner och innehåll byggs för Premiumanvändare så att Premium-medlemskapet ger maximalt mervärde för den krävande investeraren.
Huvuddelen av omsättningen kommer i framtiden från något som man inte ens kan föreställa sig för närvarande, jag skulle formulera omsättningstillväxten så, för att citera Timur Kärki.
Det är en viktig oro och bra att du tog upp det. I gruppen Osakesijoittaminen har nivån hållits relativt bra, men naturligtvis när antalet växer, börjar även “spridningen” att öka: jag kommer att ägna mer tid och energi åt att kultivera den. Å andra sidan behöver inte all diskussion vara så allvarlig, man måste hitta rätt balans mellan substans och “trololo”.
Här på Investeringsforumet finns mekanismer för detta, t.ex. att skribenter stiger i förtroende genom att skriva kommentarer och få positiva reaktioner från andra skribenter. Det kommer säkert en tid då moderatorrättigheter också delas ut till andra än Inderes några betalda anställda, tillsammans gör vi ju detta forum bättre dag efter dag.
{“content”:“Ur småinvesterarens synvinkel: Jag förstår syftet med Inderes existens och anser att Inderes har identifierat problemen på kapitalmarknaderna samt goda sätt att lösa dem. Jag anser att Inderes agerar i enlighet med sina värderingar och att det finns ett ökande behov (efterfrågan) av en sådan tjänst.\n\nJag är förvånad över hur alla europeiska aktier skulle kunna analyseras 2023. Det låter för en lekman som ett otroligt ambitiöst mål, men ni vet bäst hur ni ska nå dit. Visionära mål bör enligt mig sättas högt, och inte nöja sig med lite – bra!\n\nLycka till på resan och framgång med verksamheten. Jag anser att det arbete som hittills utförts är av hög kvalitet. Grattis!\n\nPå min arbetsplats har jag lyft fram Inderes vid fikabordet. Enligt mina observationer känner tydligen inte alla arbetande finska småinvesterare till Inderes existens… det är synd, eftersom tjänsten är så högkvalitativ.\n\nProblem: Inderes kännedom bland småinvesterare. → Tjänsten är högkvalitativ (detta är det viktigaste), men hur kan medvetenheten öka?”,“target_locale”:“sv”}
Vi vill vara ett öppet ekosystem, vilket är anledningen till att strategin inte utesluter innehåll eller till och med analyser från tredje part. Det är i investeringssamhällets och marknadsplatsens intresse att det finns andra röster och åsikter på marknaden än Inderes - så vi måste, om nödvändigt, främja detta i enlighet med vårt uppdrag. Om vi öppnar vår plattform måste vi samtidigt “skydda” våra användare genom att säkerställa att innehållet är bra, av hög kvalitet och opartiskt. En av våra kärnuppgifter är alltså att säkerställa att innehållets kvalitetsnivå är hög och att det gynnar investeraren - oavsett om det handlar om vårt eget innehåll eller innehåll från tredje part. Förutom vårt eget arbete spelar ni investerare också en viktig roll här: om något innehåll inte tjänar er, ge tummen ner och feedback (vi kommer säkert att få fler feedbackverktyg, så att kuration kan hanteras av algoritmer). Observera att jag talar om innehåll, hård analys som leder till en rekommendation är den så kallade extremen, där frågorna om opartiskhet och kvalitet är de svåraste att lösa (men vi gillar att lösa problem :))
Det här är ett riktigt, riktigt bra sätt för er att berätta om era planer så öppet och att diskutera ämnet med oss användare. Jag skulle önska att börsbolagen gjorde detsamma. (Jag förstår förstås att de har vissa begränsningar på börsen, men man kan alltid föra en diskussion…) Jag skulle önska att Inderes gjorde fler Siltronic-liknande fynd utomlands. Ta en liten summa pengar från företag för att ni gör företaget känt i Finland. Ni är trots allt den mest pålitliga källan till investeringsinformation i Finland. Där har ni en marknadsföringsidé
Målet är alltså att föra in ett bredare utbud av företag i vår tjänst, även på europeisk nivå, så att investerare får användbar information om företagen. Detta är naturligtvis inte realistiskt att uppnå med en “traditionell” affärsmodell genom att rekrytera nya analytiker och öppna kontor. Målet är ambitiöst eftersom det i sig tvingar oss att tänka helt nya sätt för en liten aktör att med begränsade resurser på kort tid uppnå en betydande effekt. Naturligtvis är utnyttjandet av teknik, nätverkseffekter och gemenskap (kollektiv intelligens) avgörande här. Vi kan förverkliga vår idé att fungera som en plattform mellan investerare och företag (och skapa värde för investerare) förutom analys även på många andra sätt – utan att underskatta analysens roll. Vi menar alltså inte att varje europeiskt företag skulle ha en djupgående analys som leder till en rekommendation, utförd av en professionell analytiker, i vår tjänst. För tydlighetens skull, vi tror inte heller att en professionell analytikers arbete helt skulle kunna ersättas med teknik.
Jag tycker det är bra att ni även tittar utanför Finland, jag ser ingen anledning till varför Inderes verksamhetsmodell i Finland inte skulle kunna replikeras i t.ex. andra nordiska länder eller Baltikum. Jag skulle faktiskt vara nyfiken på hur konkreta internationaliseringssteg ni planerar?
Vi kartlägger faktiskt närliggande marknader. En möjlig riktning är till exempel Baltikum, en outvecklad och dåligt fungerande marknadsplats behöver en aktör som oss mest.
Utmaningen med vår modell är höna-ägg-problemet. Om det inte finns några företag är det inte intressant för investerare. Om det inte finns något investerarnätverk är det inte intressant för företaget. Vi måste kunna lösa detta grundläggande problem för varje plattformsföretag för att kunna skala tillräckligt effektivt. Företagen på den nya marknaden skulle gärna tillföra mervärde till vårt nuvarande befintliga samhälle (i Baltikum är det till exempel en utmaning att det är mycket svårt att investera där från Finland, någon mäklare skulle först behöva ansluta kablarna).
Folkkapitalism är ett utmärkt mål. Å andra sidan, skulle Inderes kunna fungera som Helsingforsbörsens sändebud och öka medvetenheten även bland utländska medelstora och små investerare?
Vi skulle då slippa statusen som en periferibörs, likviditeten skulle förbättras och priserna skulle stiga på grund av ökad efterfrågan.
För enskilda bolag och ofta enskilda utländska investerare, ja, alltså när det finns en tydlig efterfrågan på detta för ett bolag. Vi beställer till exempel ofta översättningar av rapporter, och våra analytiker är tillgängliga för utländska investerare. Men i den större bilden skulle det kanske kräva att vi hade en större (nationell ekonomi och därmed) börs och flera bolag av internationell betydelse och intresse listade för att komma bort från periferistatusen… detta problem löser vi naturligtvis delvis genom att främja folkaktieägande
Japp. Jag har funderat på om man kunde utnyttja till exempel Seeking Alpha:s plattform och läsekrets. Jag tror själv att OMXH skulle kunna vara en “oupptäckt pärla” för många internationella investerare, eftersom vi har välskötta och konkurrenskraftiga globala företag på listan (OMXH25).
När det gäller gemenskap och samarbete med investerare har vissa kanske redan märkt att “sentimentundersökningar” har lagts till på olika platser i vår tjänst, där investerarnas åsikter om företag efterfrågas. Börskursen återspeglar det så kallade realtidsinvesterarsentimentet, men detta går djupare in på investerarnas tankar om varför börskursen är som den är. Dimensionerna är ledningens trovärdighet, strategins trovärdighet, konkurrensfördelar, utsikterna för vinsttillväxt och företagets attraktivitet som långsiktig investering.
Syftet är att använda denna data tvåvägs: genom att ge feedback kan investerare genuint påverka och ge sin röst till företagets investerarkommunikation (och i framtiden se vad andra investerare tycker om företaget). Å andra sidan ser företagets investerarkommunikation var smärtpunkterna i den egna kommunikationen ligger (till exempel “investerare förstår inte vår strategi”) och kan förbättra sin kommunikation och ägarservice genom detta. Jag kan lova att företagens investerarkommunikation tar denna data på allvar, så vår gemenskap har en stor möjlighet att påverka genom att vara aktiv.
Jag hoppas att ni aktivt deltar med röster och kommentarer i dessa undersökningar, vi kör igång tjänsten vartefter vi får tillräckligt med råmaterial, det vill säga svar från er.. jag är superglad över detta
Sentimentundersökningar (t.ex. KL:s Stonder :D) är en bra idé, men med ett litet urval och avsaknad av t.ex. portföljens vikt är de ganska mycket magkänsla… Det borde kunna göras mer vetenskapligt; ett stort urval och klassificering av respondenterna. Om 1000 småinvesterare röstar BULLLL och ett par stora institutioner säger BEAARRRR … Du förstår vad jag menar?