Hej Femme-tråden også fra min side! ![]()
Dette er nok fra min side det første længere indlæg her på Forummet, og derfor tænkte jeg, at en lille præsentation af mig selv som investor måske også er på sin plads ![]()
Min investeringshistorie strækker sig fem år tilbage til coronaåret 2020, da jeg besluttede at købe mine første investeringsforeningsandele. Set i bakspejlet kan man sige, at det var der, gnisten til aktieinvestering virkelig blev tændt. Senere samme år foretog jeg mine første aktievalg, selvom jeg på det tidspunkt ikke vidste meget om aktieinvestering. Men et sted skulle man jo starte ![]()
På en eller anden måde lykkedes det mig at gøre en hobby, der var blevet vigtig for mig, til et arbejde, og jeg arbejdede også før min karriere hos Inderes hos Nordnet blandt finske privatinvestorer. Samtidig begyndte jeg at interessere mig for virksomhedernes fundamenter (forretning, branche og andre lignende faktorer), og så blev jeg bidt af den fundamentale analyse-flue
I dag arbejder jeg med det samme emne her hos Inderes som analytiker.
I løbet af min korte investeringshistorie har jeg bemærket, at for mig er et af de vigtigste aspekter ved denne hobby fællesskabet. At kunne sparre, få peer-support og værdifuld læring fra andre investorer har været utrolig vigtigt!
Som @Marianne_Palmu tidligere nævnte, er vi kvinder dog underrepræsenteret på aktiemarkedet (i hvert fald indtil videre). Ifølge undersøgelser har kvinders andel af aktieinvestorer holdt sig på omkring en tredjedel (12/2024: ~35%) i løbet af det seneste årti, selvom antallet af aktieinvestorer som helhed er vokset hurtigt.

Der er altså masser af plads til kvinder på børsen, så vi har brug for handling! Jeg tror stærkt på, at socialt samvær, peer-support og eksempler fra andre kvinder er vigtige for kvindelige investorer og samtidig fremmer kvinders investeringslyst. Dette vil vi hos Inderes arbejde for.
Jeg håber, at mange kvinder, der er interesserede i investering og især aktieinvestering, finder vej til denne tråd! ![]()