Incap som investering

{“content”:“Jeg købte også denne, da kurserne steg. Jeg har tro på denne pengemaskine, så det gør ikke noget, at det nu er det tungeste selskab i min portefølje og vokser yderligere. Måske kunne vi allerede ramme 19 euro ved årets udgang :slight_smile:”,“target_locale”:“da”}

Jeg tør stadig være af den opfattelse, især med den styrke, der kan fornemmes fra Pukkis interview, at vi i slutningen af året fortsat vil se vækst, og resultatet vil være tættere på min egen vurdering på 2,2 € end den opdaterede prognose på 1,93 €.

Især efter det interview synes jeg ikke, at noget tyder på, at efterspørgslen aftager. Virksomhedens kunders industrier synes at vokse hurtigt, og den konstante frygt for faldende marginer er indtil videre ikke blevet til noget. Tværtimod har virksomheden vist, at den stigende omsætning effektivt drypper helt ned til bundlinjen, den har formået at tiltrække nye kunder, og ingen kunder er gået tabt. Selvfølgelig er de globale økonomiske udfordringer og branchens karakter kendte.

Jeg ser med interesse frem til den rapport, der forventes at komme i morgen, og begrundelserne for, hvorfor H2 skulle være svagere end H1, og hvorfor H2-prognosen endda er faldet marginalt. Under alle omstændigheder er det en virksomhed i fin form, som er en fornøjelse at eje.

#PukkParty #IncapRocks

Gode nyheder til mandag morgen: https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/incap-laajentaa-tuotantotilojaan-intiassa.

En stigning på over 30% i produktionskapaciteten i Indien indikerer vel, at selskabet i det mindste har god synlighed over den positive udvikling i efterspørgslen. Når man tager selskabets seneste kapitalafkast i betragtning, vil dette helt sikkert give udbytte til aktionærerne også. :slight_smile:

1 Synes om

Forventet og velkommen nyhed, som stadig vidner om stigende vækst og efterspørgsel. Du kan trygt holde på denne.

Øv, at jeg opgav den tidligere i år. En lille position, men jeg burde have holdt den.

{“content”:“Den tungeste virksomhed i min portefølje. Så tung, at jeg skammer mig over at indrømme det. Og den bliver bare ved med at vokse, men jeg klager ikke. Hvad kan man gøre, når den svulmer op som gærdej, og det nytter ikke at sælge aktier lige nu. Hvem ved, hvor hård sammenligningsperioden bliver næste år. Måske kan markedet prissætte forventningerne korrekt.”,“target_locale”:“da”}

Mon der kommer en prognoseopdatering for virksomheden snart efter investeringsnyhederne? Der er trods alt tale om store udvidelser af virksomhedens produktionskapacitet, som naturligvis skal sælges på markedet med tiden. Men hvis kapaciteten kan sælges, kan man forvente en ret stor opjustering af de nuværende -21e tal. I et okay scenarie kunne tallene efter min mening være i størrelsesordenen omsætning +100M og EBIT 15M, men det ville være rart at høre en professionel analytikers synspunkt herom. :slight_smile:

Nå, et skud i tågen igen. Ret utroligt :smiley:

1 Synes om

Jeg tager hatten af for virksomheden og ejerne. En fantastisk historie.

2 Synes om

Det har givet et sindssygt godt resultat i år

@Joonas_Korkiakoski, har Incap viden om en klar stigning i efterspørgslen efter investeringer? Det var vist klar til dette og næste år. Hvis der er efterspørgsel, hvor hurtigt kan produktionslinjerne så tages i brug?

Hej!

På grund af kontraktfremstillingens karakter har virksomhedens stærke ordrebog typisk en længde på omkring et kvartal, hvilket gør det sandsynligt, at virksomheden på nuværende tidspunkt endnu ikke har en fuldstændig bombesikker ordreflow, der strækker sig ind i næste år i væsentligt omfang.
Virksomheden modtager dog typisk foreløbige behovsprognoser fra sine kunder for en periode på 5-6 måneder, som sammen med ordrer, der allerede er i pipelinen, og tidligere leverede ordrer tegner visse retningslinjer for udviklingen af den fremtidige efterspørgsel. Derudover kan nogle kunder give rullende behovsprognoser på op til 12 måneder, men disse indeholder efter vores vurdering allerede betydelig usikkerhed.

Udvidelsen af produktionsanlægget i Indien forventes at være færdig i foråret 2020, mens fornyelsen og opdateringen af produktionslinjerne i den estiske enhed forventes at være færdig allerede inden udgangen af november. Virksomheden vil således have ny kapacitet til rådighed meget snart, selvom vi mener, at virksomheden med sine nuværende muskler har potentiale til at imødekomme stigende ordremængder. Vi tror derfor ikke, at Incap i slutningen af året eller næste år vil havne i en situation, hvor kunderne skal afvises. Vi har tidligere kommenteret investeringen i Indien via linket her: Incap laajentaa Intian tuotantolaitostaan - Inderes

5 Synes om

Tak for kommentarerne, Joonas. Udvidelsen er dog nok en del af en længere strategi, eller også har man set et behov i efterspørgslen eller reageret hurtigere på kundens behov, hvilket kan hjælpe en smule på konkurrenceevnen. De vil næppe forblive ubrugte.

1 Synes om

Indien har sænket selskabsskatten, og Incap har det meste af sin produktion der. Vil det påvirke resultatet betydeligt?

2 Synes om

Hos Incap er stjernerne og alt i den rigtige position :smiley:

Det vil helt sikkert have en effekt, og endnu mere på længere sigt…

Nååh, flotte minustal på skærmen. Der var ingen nyheder, så det følger bare markedet generelt?

Kunne tilføje lidt forsigtigt.

Det kan sagtens falde lidt i et par måneder nu, indtil der igen er gode tal i næste kvartalsrapport i november. Det er den cyklus, kursen har fulgt de sidste par år.

{“content”:“Du har måske ret. Næsten 10 procent er faldet på en måned. Er fremtiden virkelig dyster, eller tror folk ikke på, at resultatet faktisk er vokset, selvom der er udsendt positive resultatadvarsler? Kunne det også være et godt tidspunkt at købe?\n\nHvilke er de største kunder? Aido og Corvus Energy er nævnt.”,“target_locale”:“da”}

Ingen aktiekurs går lige op, ikke engang Incaps. Bare hav tålmodighed. Der er allerede lovet gode tal.

1 Synes om

Jeg vil tilføje lidt Incap, men lad os først diskutere cyklussen af Incap og dets kunder.

Det er kendt, at Incap har en ret risikabel kundebase. De største kunder står for størstedelen af resultatet (de 2 største 68%). Samtidig fyldes ordrebøgerne kun for et par måneder ad gangen, så udsynet til fremtiden er ret begrænset. Derudover udvides fabrikken i Indien betydeligt, og produktionslinjerne i Estland udvikles også. Disse koster penge, men der er ingen garanti for, at den frigjorte kapacitet vil blive udnyttet. Eller er der?

I den omfattende rapport nævnes Aidon, Auma, Corvus, ABB, Tokheim og Sigicom som de største kunder. Disse siger mig ikke meget endnu, men jeg skal snart sætte mig ind i de største kunders aktiviteter og deres samarbejde med Incap. Hvilke synspunkter har andre vedrørende cyklussen af Incaps kunder i forhold til Incaps forretning? Hvordan går det for kunderne, og hvordan klarer denne branche sig generelt på kort (1-3 år) og lang sigt (3-15 år)?

Jeg søger altså primært svar på, om det ved at læse kundernes forretning og branchens tendenser er muligt at forudsige Incaps ordrebøger på længere sigt, end hvad @Joonas_Korkiakoski har beskrevet i rapporterne (maks. 5-6 måneders ordrebøger + forudbestillinger inden for en 12-måneders periode)?

Denne virker stadig ret billig, så jeg vil gerne tanke mere op, når der er beviser for lønsom vækst. På den anden side passer den cykliske karakter og den dårlige forudsigelighed dårligt ind i min egen strategi, i hvert fald når der investeres med store beløb.

1 Synes om