Hvad synes I om Etteplan og den nuværende værdiansættelse, hvis man ser på fremtidsudsigterne? Jeg har selv længe opfattet Etteplan som en smule farveløs og som en leverandør af lavtprofileret ingeniørarbejde, hvor marginerne primært har været ret lave. Jeg har tidligere ikke rigtig fulgt Etteplan, og af en eller anden grund forestillede jeg mig også, at omsætningen primært bestod af dokumentation og traditionel ressourceudlejning.
Men nu, hvor jeg har sat mig lidt mere ind i virksomheden, er det samlede billede blevet betydeligt forbedret. Især Managed Services-ydelserne finder jeg yderst interessante, da det er muligt at opnå bedre marginer derigennem. Min vurdering er, at hvis de formår at finpudse denne Managed Services-forretningsmodel til at passe med erobringen af Centraleuropa, har virksomheden virkelig interessante vækstmuligheder.
Her er et link til Inderes’ seneste omfattende rapport:
Jeg må indrømme, at Etteplan altid har været lidt fremmed for mig, men nu hvor jeg har sat mig mere ind i det, virker det som en meget interessant virksomhed, hvad angår kompetenceportefølje og markedsposition.
Hej, på hvilket grundlag udvælger I de unoterede selskaber, I sammenligner i jeres rapporter? For eksempel er Elomatic medtaget i sammenligningen for Etteplan, mens RD Velho, med en mindre omsætning, ikke er kommet med på listen (lille størrelse én årsag?). Jeg forstår dog, at RD Velho er en voksende virksomhed i sin branche og konkurrerer med Etteplan om de samme kunder, især i Finland.
I udgangspunktet inkluderes de største unoterede selskaber, da der typisk er bedst information tilgængelig om dem. Der er dog også meget begrænset offentlig information om Elomatic, hvilket betyder, at behandlingen er meget overfladisk.
Den klart største merværdi opnås fra de børsnoterede sammenligningsselskaber, da der er meget information tilgængelig om dem, de giver offentligt indsigt i markedsudviklingen (ud over deres egen guidance) og fungerer desuden som sammenligningsgrundlag ved vurdering af værdiansættelsesniveauer. Etteplan har ret gode sammenligningsselskaber i Sverige, som vi har fokuseret mest på.
@Juha_Kinnunen Hvor stor en del af Etteplans aktier er i fri handel? Et par hovedaktionærer lader til at eje over 80% af aktierne…? Hvordan mener du, dette påvirker prisdannelsen? Handelsvolumen har nok en tendens til at være ret lavt konstant, men ejerskabet er sikkert stabilt.
Ingmans synes at have større andele i Digia, Qt og Etteplan, så de har nok ikke været utilfredse i et par år Jeg begyndte at se på, hvad de har, da de tilsyneladende er stærkt involveret i nogle af virksomhederne i min portefølje.
Hvor kan man se Kyösti Kakkonens børsnoterede investeringer der er nok også kvalitet der, når han i hvert fald er i top i Revenio.
nå det var nemt at google…
Etteplans free float er ganske vist lille. Måske omkring 80 % kan siges at være direkte “låst fast”, selvom de i princippet altid er i fri handel. Jeg har ikke undersøgt statistikken nu, men jeg gætter på, at der reelt kun handles med en aktieandel på klart under 10 %.
Likviditeten er derfor lav, men det er på den anden side efter min mening ikke en hindring for private investorer. Større investorer er så tvunget til at handle i blokke. Dette påvirker efter min mening ikke prisdannelsen markant direkte, men selvfølgelig kan man nogle gange se store kursbevægelser med ganske små volumener. Med andre ord kan selv en enkelt lidt større sælger/køber forårsage en betydelig kursreaktion midlertidigt, men derefter normaliseres det igen med tiden.
Den svage likviditet påvirker som udgangspunkt værdiansættelsen negativt, men når man tænker på, hvor god en hovedaktionær Ingman har været for Etteplan, kan denne situation efter min mening ikke betragtes som særlig dårlig.
{“content”:“Jeg har stor tillid til Ingman Groups ekspertise som ejer. De forstår vigtigheden af langsigtet forretningsudvikling og værdiskabelse for ejerne. Nummer to har selvfølgelig også kvalitet i porteføljen, men der har også været mere spekulative ting som Afarak og lignende.”,“target_locale”:“da”}
{“content”:“Jeg er nu Etteplan-ejer for 4. gang, og har denne gang startet med et lille indkøb. Tak for de gode tips angående analyser Lidt længere ned, så kunne jeg overveje et større stykke. Men 4% udbytte begynder allerede at friste i sig selv. Der er vist ikke meget gæld, og sporet er godt!”,“target_locale”:“da”}
Det ser ud til, at diskussionen om Etteplan er gået i stå, men her er nogle nye nyhedskommentarer:
For virksomheden er den fleksibilitet, som afskedigelserne giver, nu kritisk. I Finland er situationen i denne henseende meget god, og kortvarige markedsforstyrrelser forårsager ikke store problemer. Selvfølgelig ændrer situationen sig, hvis problemerne trækker ud.
Målprisen måtte reduceres kraftigt baseret på stærkt forværrede udsigter, store (negative) prognoseændringer og et fald i det acceptable værdiansættelsesniveau, da det generelle risikoniveau steg meget hurtigt. Efter vores vurdering vil corona ramme Etteplans efterspørgsel med kraft, og der vil komme en negativ resultatadvarsel eller tilbagetrækning af guidance, som det er tilfældet for en stor del af børsnoterede selskaber. Jeg har længe været bekymret over Etteplans cyklikalitet, og nu ser det ud til, at den risiko realiseres - dog på en helt anden måde, end jeg nogensinde havde kunnet gætte på
Efter min vurdering er Etteplans fair værdi højere end den nuværende aktiekurs, og en langsigtet investors afkastforventning er på et rimeligt niveau, men på kort sigt er driverne stort set negative, og det langsigtede potentiale værdsættes i øjeblikket ikke meget på aktiemarkedet, da synligheden for en genopretning af hele økonomien er meget dårlig. Anbefalingen forblev derfor i den negative ende, lad os se, hvordan situationen udvikler sig.
Jeg anbefaler dog at sætte dig ind i casen, hvis du ikke allerede har gjort det. Der er tale om en meget god virksomhed, men virksomheden kan ikke skabe efterspørgsel ud af ingenting i denne undtagelsestilstand.
Lad os grave denne tråd frem fra mølpose. Efter et relativt godt Q2 er kursmålet opdateret til 9,5 € og ‘Tilføj’ (Lisää) anbefaling, er jeg i dag selv blevet en del af ejerkredsen. Jeg ser også en mulighed for en lille opjustering i år, da H1 ikke lå langt fra sidste år. Baseret på interviewet ledet af @Juha_Kinnunen, ville det vigtigste være, at der kan startes nye projekter i Finland med store kunder. Andre steder er markederne begyndt at komme sig, og Kina trækker godt.
Godt at hive den frem fra mølkuglerne! Etteplan er helt unødvendigt blevet udeladt i disse diskussioner.
Med hensyn til Etteplan begik jeg en ret frisk fejl i denne coronaperiode Det ville have været et rigtig godt tidspunkt at købe en langsigtet kvalitetscase, men jeg havde selv en “reducer”-anbefaling i den periode (og selvfølgelig også før det). Der var grunde til det, primært Etteplans frygtede cykliske natur og de kraftige virkninger af corona på efterspørgslen, men i bagklogskabens klare lys er det selvfølgelig let at sige, at bekymringerne var stærkt overdrevne. Prognoserne var for negative, og dermed så værdiansættelsen udfordrende ud, og så ventede vi på bedre købsmuligheder.
Nå, virkningerne af coronapandemien var i sidste ende tydeligt mindre end de værste frygter, og på den anden side var især Etteplans evne til at forsvare rentabiliteten imponerende og en positiv overraskelse. Situationen er selvfølgelig ikke helt overstået endnu, men tilliden til virksomhedens indtjeningsevne, selv i en vanskelig markedssituation, er tydeligt steget. Det er især ærgerligt, at jeg i begge rapporter i den coronaperiode skrev, at virksomhedens fair værdi var højere end den daværende kurs (i forskellige grader), men alligevel tøvede med anbefalingerne Hvis bare nogen havde læst disse rapporter grundigt og købt op..
Men man skal lære af sine fejl, og nu et uddrag fra den seneste rapport: “På baggrund af de seneste resultater har vi ændret vores syn på Etteplans risikoprofil til at være lavere end tidligere, hvilket efter vores mening også afspejles positivt i den acceptable værdiansættelse. Vi undervurderede tidligere tydeligt Etteplans indtjeningsevne i en vanskelig markedssituation og mistede derved de købsmuligheder, som coronapandemien bød på. Efter vores mening er aktiens risiko/afkast-forhold dog også klart positivt ved den nuværende kurs.”
Morgenkommentaren kan læses her, og et link til hele rapporten findes her (Premium). Jeg anbefaler at læse den