Idogen - skräddarsydd tolerogen cellterapi

Idogen AB, noterat på Nasdaq Stockholm, utvecklar tolerogena cellterapier för att förhindra patientens immunförsvar från att attackera biologiska läkemedel, transplanterade organ eller kroppens egna celler eller vävnader. Idogens behandlingsmetod innebär att patientens blodceller utvecklas i provrör till dendritiska celler som särskilt kan motverka en skadlig immunreaktion och skapa tolerans utan att i övrigt påverka immunförsvaret. Dessa programmerade dendritiska celler återförs sedan till patienten.

Hemsida: https://idogen.com/

Diskussion på Avanzas forum:

Jag bestämde mig djärvt för att för första gången skapa en tråd här, för till min förvåning hittade jag bara ett par egna “vad köpte du idag”-meddelanden när jag sökte på Idogen. Jag har själv varit med i minst ett par år och jämnt sänkt mitt genomsnitt och deltagit i emissioner utan ett rimligt mål eller plan. Jag skulle gärna höra något realistiskt om dess förutsättningar från någon som är insatt i branschen eller bara klokare än jag. Likasinnade får också anmäla sig.

1 gillning

Här är en som identifierar sig som en ödesfrände med en mycket liknande bakgrund. Tror dock starkt på företaget och bytte vid något tillfälle mina aktier mot ett större antal optioner (TO).

Optionen är attraktivt prissatt och för närvarande “på rea”, eftersom vi är närmare risk än belöning. Genom optionen får man aktien till 70% av aktiens genomsnittspris under hösten (6-17 september), dock minst 2,00 SEK och högst 5,00 SEK.

För närvarande rör sig aktiepriset runt tre kronor och optionerna har erhållits till ett pris av 0,56, vilket betyder att om aktien köps för 3,10 så kostar den med optionen 2,17+0,56 = 2,73 (om kursen håller sig till hösten) det vill säga ca 12% rabatt. Dessutom ökar hävstången när priset stiger, och när aktiepriset stiger över 7,15 mångfaldigas hävstångseffekten, eftersom det pris som ska betalas därefter inte längre ökar. Låt oss hoppas att vi är vid dessa siffror till hösten!

Om aktiepriset sedan sjunker förbi 2,85 faller optionspriset brant, eftersom man i vilket fall som helst måste betala 2,00 SEK för den. Sedan finns det fortfarande den spelmarginal som den nuvarande rabatten ger, det vill säga med det nuvarande optionspriset visar sig affären vara dålig först om kursen sjunker under 2,56.

För närvarande fungerar hävstångseffekten dock så att jag med samma kassa kan “reservera” mig ett ungefär femdubbelt antal aktier, varav 4/5 ska betalas först till hösten. Eller om man då måste betala mer, ökar också optionens värde och man kan sälja en del för att finansiera den summa som sedan ska betalas.

För närvarande är optionen alltså ganska riskabel, men å andra sidan har aktien tagit en ganska stabil nivå runt tre kronor.

Denna aktie har åtminstone ingen “hype” som skulle höja värdet, utan kassan är för närvarande i skick och värdet i förhållande till detta är lågt. Naturligtvis förbrukas pengar hela tiden och resultat måste uppnås senast i år. VD har lovat att detta är ett spännande och bra år även för aktieägarna.

Hoppas detta är ett år med goda nyheter, Idogen uppmärksammas och att även hypen anländer! :slight_smile:

2 gillningar

Idogens patentansökan avseende cellterapi för hemofili A avses beviljas av Europeiska patentverket.

Idogen passerar viktig milstolpe inför klinisk fas

Idogen har optimerat sin GMP-tillverkningsprocess för att maximera den terapeutiska effekten av cellterapin IDO 8 mot svår hemofili. Det omfattande optimeringsarbetet är nu avslutat och Idogen tar därmed ett stort steg mot den första kliniska studien med IDO 8. Ansökan om klinisk studie skickas inom kort till Läkemedelsverket för att kunna inleda den kliniska studien under andra kvartalet 2022.

https://www.biostock.se/2021/12/idogen-passerar-viktig-milstolpe-infor-klinisk-fas/

Idogen uusmerkintä/osakeanti

https://idogen.com/idogen-offentliggor-prospekt-med-anledning-av-forestaende-foretradesemission-3/

1 gillning

Idogen förbereder sig för att starta klinisk fas 1/2a-studie med IDO 8 i Norge

Idogen AB (publ) förbereder intensivt och engagerar sig i de deltagande prövningscentren för bolagets första kliniska studie med cellterapin IDO 8 på patienter med svår hemofili A. I Norge har bolagets kliniska prövningscenter kommit långt i förberedelserna inför studien.

Idogen har tidigare fått godkännande från både den svenska och norska läkemedelsmyndigheten att starta studien, och i Norge har nu patienter identifierats för inkludering. Överläkare vid Oslo universitetssjukhus och klinisk prövare för Idogens studie, professor Pål Andre Holme, säger i en intervju med BioStock att han förväntar sig att kunna påbörja studien snart och hoppas kunna starta efter sommaren. I Norge återstår ett godkännande från den lokala etikkommittén.

1 gillning

Penser Future: När immunsystemet blir en fiende - Idogen

Färsk rapport, kikade snabbt, inga överraskningar, torsk, emissioner, förklaringar osv. :cry:

1 gillning

En liten kursuppgång idag, som bäst närmade den sig 300 %, nåja, min egen position ligger back även om man skulle flytta kommat ett steg till höger…

“Diskussioner förs med flera intressenter om bland annat försäljning av Idogens teknologiplattform. Utöver patent och andra immateriella tillgångar har bolaget alla godkännanden för att fortsätta den första kliniska studien; prekliniska data, godkänd tillverkningsmetod enligt GMP och myndighetsgodkännanden, s.k. klinisk beredskap. För att en försäljning ska kunna genomföras behövs enligt styrelsens bedömning mer tid även för att lämna anbud”.

Verksamheten höll på att drivas mot likvidation, men nu beslutade man tydligen att fortsätta genom att sälja ovanstående. Läs mer själva via länken om ni har lust.

https://idogen.com/idogens-styrelse-foreslar-att-likvidation-inte-beslutas-pa-arsstamman-8-juni/

3 gillningar