Jag hoppas att du kommer in och kommenterar även efter övergångsperioden. Jag tycker att du har varit en av de absolut bästa IR-personerna på detta forum.
Är de operativa utmaningarna kopplade till Hammond-fabriken och segmentet för fiberförpackningar (fiber packaging)? Marginalen är på rätt nivå och man hoppas att produktionen kommer upp i full fart för att möta den växande efterfrågan.
Två produktionsanläggningar nämns som utmanande, vad är den förväntade tidsplanen för att korrigera situationen gällande den “task force” som vd:n nämnde?
[quote="Cotr, post:779, topic:3540"]\nmycket bra resultat? Valutakurserna var inte gynnsamma, men under ett annat kvartal kan det vara tvärtom.\n[/quote]\n\nÖverträffade förväntningarna och aktien är billig.\n\nInderes: Huhtamäkis Q2-resultat överträffade tydligt våra förväntningar\n\n"Koncernens justerade rörelseresultat var 104 MEUR och marginalen 10,3 %, vilket överträffade prognoserna med 11 %, och justerat EPS var 0,64 euro, tydligt över de prognostiserade 0,50 euro."
De operativa utmaningarna i Nordamerika är främst kopplade till uppstarten av fabrikerna i Hammond och Paris, men det fanns även tillfälliga utmaningar vid ett par andra fabriker. Det är beklagligt att vi har haft dessa interna problem, men å andra sidan ligger lösningen på dem i våra egna händer. Ledningen för segmentet har också bytts ut, så åtgärder är redan igång, även om dessa naturligtvis inte går att lösa över en natt.
I Fiber-segmentet förbättrades däremot effektiviteten i verksamheten, vilket bidrar till den mycket starka lönsamheten. Utmaningen för dem börjar bli den begränsade produktionskapaciteten, och därför överväger vi alternativ för att öka den.
Tack så mycket! Jag kommer dock inte att kommentera utvecklingen å bolagets vägnar i framtiden.
Här är Viljakainens snabbkommentarer om Huhtamäkis Q2-resultat ![]()
Huhtamäkis Q2-resultat som rapporterades i morse var operationellt sett ganska tydligt bättre än våra och konsensus förväntningar, särskilt tack vare ett fantastiskt kvartal för Flexible Packaging. Bolaget upprepade som förväntat sina utsikter för innevarande år, trots rådande osäkerheter relaterade till makrosituationen och geopolitiken. Vi förväntar oss att den lågt värderade aktien (2026e: P/E 11x) reagerar positivt på den operativa resultatöverraskningen, även om det fanns svagheter i det rapporterade resultatet och kassaflödet, och efterfrågeutsikterna inte heller verkar ha rört sig mot det bättre än.
Kan de nuvarande fabrikerna byggas ut? Finns det överhuvudtaget några lämpliga “bolt-on”-förvärv tillgängliga på den amerikanska marknaden? Kan strategin även inkludera ett större förvärv om priset är det rätta?
När det gäller Fiber kan vi expandera, men de befintliga byggnaderna är i praktiken redan fulla. Segmentet var det enda som fick ytterligare kapital förra året, och de investerade i fler maskiner och effektivitet i befintliga fabriker. Det är ett mycket lönsamt sätt att investera på när man inte behöver utöka infrastruktur, ledning eller liknande. Men här tar väggarna (bokstavligt talat) stopp, vilket innebär att vi härnäst måste överväga en expansion.
Företagsförvärv är definitivt möjliga, både i Nordamerika (inom olika produkter) och i övriga världen vad gäller Fiber-segmentet. Inte heller större förvärv kan uteslutas, men vad vi än gör måste målet passa oss mycket väl och priset vara på rätt nivå.
Jag måste också från läktarplats passa på att tacka @Kristian_Tammela för deltagandet i diskussionen, även om detta är min första kommentar i tråden. Jag har förstås aktivt följt även denna tråd och försökt dra lärdom av det jag läst.
Kristian har enligt min mening på ett mycket omfattande sätt klargjort bakgrunden till de rapporterade siffrorna. På samma sätt har jag här kunnat sammanställa information om bolagets framtidsutsikter, vilket åtminstone för egen del har underlättat bedömningen av bolagets situation avsevärt. I kommentarerna har jag inte heller märkt av någon som helst överdriven hajp, vilket har bidragit till att öka mitt förtroende för bolaget och dess rapportering. Trådens innehåll var faktiskt en av anledningarna till att jag i våras, efter flera års paus, återigen blev aktieägare i Huhtamäki. Första gången jag köpte aktier i Huhtamäki var redan vid millennieskiftet, så bolaget är som sådant bekant för mig sedan en lång tid tillbaka.
Jag hoppas att efterträdaren fortsätter på inslagen väg, och lycka till Kristian med dina nya arbetsuppgifter inom företaget.
Antti har skrivit en ny bolagsanalys om Huhtamäki efter att Q2-resultatet presenterats ![]()
Vi upprepar vår köprekommendation för Huhtamäki och vår riktkurs på 36,0 euro. Huhtamäkis Q2-rapport var operativt sett bättre än våra förväntningar, då bolaget lyckades navigera trots vissa motvindar och i huvudsak kärva marknadsförhållanden bättre än vi estimerat. Vi har inte gjort några väsentliga prognosändringar efter rapporten. Huhtamäkis låga värdering, den annalkande vinsttillväxten och en direktavkastning på över 4 % gör att vi anser att aktiens avkastningspotential fortfarande ligger klart över avkastningskravet.
Jag kan bara instämma i de tack som några andra skribenter gett. Dina kommentarer har varit utmärkta. Faktabaserade och välskrivna. Stort tack.