Yt:s börjar. Och kursen tackar alltså för sådana effektiviserings
Svinepesten rasar i Kina, är Atria ett köp?
Atria var förresten nyligen på OP:s lista över potentiella vinstvarnare.
Atrias omsättning från Kina-export är en så liten bråkdel att en svinpest där inte är ett köptillfälle. I värsta fall kan det bli ett problem även här från Baltikum eller Ryssland, när lantbrukare från Nurmo jagar vildsvin där. Fabriken stängs om pesten upptäcks i närheten.
Atria har återhämtat sig från översåld situation i början av juni och har stigit kraftigt. En veckovis trendförändring är i sikte, jag börjar bevaka den.
https://www.lihakeskusliitto.fi/fi/suomen-sikamarkkinat-kriisissa/
För ett par dagar sedan kom den här nyheten ut
3 största Atria, HK, Snellman
Jag tänkte också hoppa på Atria på kort sikt, anledningen till det korta perspektivet är att jag pratade med en bekant som jagar vildsvin i Baltikum. Han berättade att svinpest sprider sig från Polen till Tyskland. Vid gränsen skjuter de alla grisar som försöker ta sig över till Tyskland, situationen håller på att spåra ur. Samtidigt berättade han att det redan har konstaterats pest vid den södra ryska gränsen i Finland. Var och en kan dra sina egna slutsatser om saken och huruvida informationen stämmer, men jag kommer att reflektera över detta så att om/när pesten sprider sig till Tyskland, kommer efterfrågan på finskt griskött att öka och det kommer att ge mer till Atrias burk. Det är dock troligt att om detta händer kan vi inte förhindra att pesten kommer hit heller. Då skulle man behöva hoppa av.
Precis
. Det kan förstås hända att man blir rejält försenad med den här taktiken ;D
Jag har också själv köpt Atria den senaste tiden och HK finns också i portföljen. Visst är pestens påverkan också negativ för Atria, eftersom de så vitt jag vet köper kött från sina konkurrenter i vissa länder. Starkt Q4 på gång? ![]()
{“content”:“Anledning till tillfredsställelse\nARTIKEL TILLAGD 2020-01-10\nMot slutet av 2019 förbättrades vår prestation. Försäljningen ökade, vi fick igenom prishöjningar och kunde behålla vår marknadsandel. Våra produktionsanläggningar fungerade väl och handeln med Kina rullade också på. När det gäller arbetssäkerheten har vi tagit stora steg framåt, vilket är en fantastisk sak för oss alla. Att vardagen fungerar smidigt är viktigt för oss. Vi får inte tappa fokus och vi måste vara flitiga, men från denna utgångspunkt är det bra att fortsätta in i det nya året.\n\nhttps://www.atria.fi/blogi/blogaukset/syyta-tyytyvaisyyteen/",“target_locale”:"sv”}
Här i Savolax är åtminstone S-marketarnas charkhyllor ganska jämna… Det som ofta får mig att välja Atrias produkter är HK:s charkprodukters sämre hållbarhet, ofta bara några dagar kvar att använda när Atrias produkt har ett par veckor. Vem vet om HK bara har sämre förpackning eller konserveringsmedel, eller om produkterna står längre på hyllan. Smakmässigt ligger HK närmare min egen smak, och jag väljer alltid den om bara datumen är okej.
Som nämnts ovan, från Atrias webbplats:
“Mot slutet av 2019 förbättrades vår prestation. Försäljningen ökade, vi fick igenom prishöjningar och kunde behålla vår marknadsandel. Våra produktionsanläggningar fungerade bra och handeln med Kina rullade på.”
Samtidigt gråter några av de mindre producenterna eftersom de inte längre får råvaror gratis. Dessutom visar statistiken en ökning av exporten och en ökning av enhetspriset där också.
Jag har ganska höga förväntningar på Atria, men överlag verkar Atria inte väcka någon entusiasm bland investerare ännu…
Är @Masse -farbror fortfarande med på tåget, jag själv hoppade in efter en vinstvarning. Som jag konstaterade på annat håll också, en omsättningsbaserad negativ varning är inte så allvarlig och jag tror att de verkligen har lyckats höja priserna. Kinas skattelättnader för import av griskött börjar verkligen påverka först i år. Atria Wilhelm är min egen favorit🙂
Tillägg: Visst hade det varit smartare att köpa då, när aktien handlades under sju euro.
Du fick svar precis som du ville, när du frågade någon annanstans ![]()
Trevlig läsning ![]()
Samma med HK
snart kan jag börja lägga till.
Atria leder åtminstone i omförhandlingar (YT-statistik), de har alltid någon omförhandling (YT) på gång…
Samma här. När P/B-20e är 0,6 och P/E 11 kan man inte säga att den är dyr. Dessutom finns Sibylla-listningen i bakfickan och väntar.
Hur ser folk på coronans inverkan på Atria? Skulle köttexporten till Kina vara den största delen som drabbas?