Huhtamäki - Pak mad og milkshakes

Jeg vil gerne understrege, at jeg på ingen måde har ment, at et købstilbud potentielt venter lige om hjørnet. Det faktum, at den største ejer – som tidligere har været tilbageholdende over for et hypotetisk salg af hele selskabet – nu er faldet til under en ejerandel på 10 %, åbner dog i min optik op for muligheden på længere sigt.

61 Synes om

Arvopaperi:

Kunne emballagevirksomheden være et opkøbsmål?

“Huhtamäki har længe været genstand for markedsspekulation som et potentielt opkøbsmål,” konstaterer Henri Parkkinen, senioranalytiker hos OP.

Parkkinen ønsker ikke at tage stilling til, om hovedaktionærens tiltag gør selskabet til et endnu mere attraktivt opkøbsmål.

Huhtamäkis attraktivitet som muligt opkøbsmål forklares af den globale tilstedeværelse, stærke kunderelationer samt en forretning, der vokser på tværs af konjunkturcyklusser.

Hele artiklen fra Arvopaperi (bemærk betalingsmur):

34 Synes om

Hvorfor ville f.eks. Amcor eller en anden større aktør ikke være interesseret i at købe op ved disse værdiansættelsesniveauer?

12 Synes om

Fordi den krævede præmie ville æde det meste af rabatten?

1 Synes om

Der er jo en grund til, at man køber konkurrenterne ud. Jeg mener bare, at der nok ikke lige foreløbig kommer en lignende situation, hvor værdiansættelsen er så moderat. Det er trods alt sværere at lægge et købstilbud ind med en P/E på +20.

20 Synes om

Amcor fusionerede for et år siden med Berry Global i en aktieombytning til en værdi af $8,4 mia., så de har sikkert rigeligt at se til med denne integration i et stykke tid.

Desuden ser udviklingen i selskabets nøgletal ikke særlig god ud ved et hurtigt øjekast. Overskuddet ser ud til at være halveret på et par år, og der udbetales endda udbytte svarende til 162,5% af resultatet. Jeg kender dog ikke selskabet indgående, så der kan være væsentlige detaljer, jeg har overset ved det hurtige gennemsyn.

(Når man ser på Amcors tal pr. aktie, skal man være opmærksom på, at selskabet gennemførte et omvendt 5-til-1 aktiesplit i starten af året.)

16 Synes om

Der er ret grønt :green_circle: på listen over Huhtamäkis største aktionærer. 8 ud af de 100 største aktionærer er røde :red_circle: (har solgt), mens 44 ud af 100 er grønne :green_circle: (har købt).

52 Synes om

Jep. De kalder Huhtis for billig :wink:

Resten er bag betalingsmuren hos Arvopaperi:

29 Synes om

Lidt modvægt :grinning_face_with_smiling_eyes: (:heavy_dollar_sign::brick:)

26 Synes om

“Frygtet gribbe-investor”. Overskriften er godt nok dramatiseret. Samtidig kan man spørge, om en shorter har bedre viden om den fremtidige kursudvikling end de aktieanalytikere, der anbefaler køb, og andre, der nyder godt af “hjemmebanefordel”.

Når man kigger historisk på Huhtamäkis værdiansættelse, ligger vi ret lavt, hvis man kan sige det sådan. Nå ja. Vi må afvente og se, hvordan situationen udvikler sig :slight_smile:

30 Synes om

Mine egne korte bemærkninger om Huhtamäki:

EU-regulering, lovgivning i enkelte amerikanske delstater samt store internationale brands’ bæredygtighedsprogrammer skaber et pres på branchen for at overgå til 100 % papemballage. Dette vil før eller siden betyde tvungne investeringer for virksomheder i emballageindustrien. Det er derfor ikke mærkeligt, hvis investorerne er tøvende over for at investere i Huhtamäki.

Jeg ser dog stadig Huhtis som et meget interessant langsigtet investeringsobjekt. Virksomhedens nuværende emballage, som indeholder et tyndt lag plastbelægning, er af meget høj kvalitet – og hygiejnisk! Virksomheden er en global aktør, og jeg tror, at der er et stigende behov for denne type emballage på de ikke-vestlige markeder i varme lande, netop af hygiejniske årsager. Mange megatrends taler også til Huhtamäkis fordel på lang sigt.

Mon ikke Huhtamäki kan foretage sine “tvungne investeringer” i den nærmeste fremtid gradvist frem for alt på én gang, så evnen til at betale udbytte samtidig kan opretholdes? For slet ikke at tale om alt det gode, der er i vente for aktionærerne på lang sigt, når denne investeringsfase er slut?

Jeg vil vurdere, at Huhtamäki er et meget interessant investeringsobjekt, især for dem, der har tiden på deres side. Jeg vil overveje yderligere opkøb til mine børns porteføljer, hvis kursen af en eller anden grund falder til under 26 euro.

Giv gerne feedback på denne tekst, tak. Hvis der er fejl i mine grundantagelser eller konklusioner, hører jeg gerne om dem, da jeg trods alt bevæger mig lidt på overfladen her.

39 Synes om

Huhtamäkis produkter har en stabil efterspørgsel. Der er et globalt logistiknetværk, indkøb, produktionsfaciliteter og lange, eksisterende kundeforhold. Der er ekspertise inden for materialer, regulering, produktudvikling osv. osv.
Historisk set har Huhtamäki leveret en stabil OK-marginal, og når varelageret cirkulerer, er afkastet af kapitalen på et OK-niveau.

Optimisten siger, at Huhtamäkis ekspertise og globale netværk giver konkurrencefordele.
Ifølge optimisten er det flere år lange fald i omsætningen et midlertidigt hik og en købsmulighed; markedet vil “normaliseres”, omsætningen vil vokse, og resultatet vil stige med gearings-effekt.
Optimisten siger, at global økonomisk vækst, fremvæksten af middelklassen (jf. Indien, Vietnam, Indonesien osv.) og urbanisering betyder, at hundreder af millioner af flere mennesker vil komme til at leve som amerikanere; de køber take-away kaffe fra Starbucks og måltider fra McDonald’s med tilhørende emballage.
Optimisten siger, at Huhtamäki allerede har investeret stort i produktudvikling og produktion, og er i en fremragende position til i stigende grad at sælge emballage fremstillet af pap og andre bionedbrydelige materialer til kunderne.

Skeptikeren siger, at konkurrenterne har præcis de samme kompetencer og endda bredere skuldre (f.eks. Amcor).
Ifølge skeptikeren forbedres markedet ikke magisk, men konkurrencen forbliver hård og vil endda skærpes yderligere; forbrugerne vil fortsat være under pres. USA er et lukrativt marked, og andre forsøger også at få en større andel derfra.
Ifølge skeptikeren er de globale megatrends snarere, at junkfood ikke skal forbruges som “affald”, men at man forsøger at reducere emballagematerialer og fremme genanvendelige løsninger (jf. EU’s PPWR).
Skeptikeren siger, at Huhtamäkis position i værdikæden er dårlig og prissætningsmagten meget begrænset; på kundesiden er der brand-virksomheder med stor prissætningsmagt som Starbucks, McDonald’s osv. osv., og på udbudssiden er der næsten ingen differentieringsfaktorer. Alle andre producenter som Amcor kæmper om den samme kage, og hvis regulering eller kunder tvinger dem, kan de andre helt sikkert også lave kopper og beholdere af pap. Udover de traditionelle emballageproducenter er alle mulige aktører som UPM, Stora Enso osv. også interesserede i at udvide deres sortiment.

Huhtamäki er hverken dårlig eller dyr. Lad os krydse fingre for, at markedet liver kraftigt op, og at multiplerne får en ordentlig opjustering.
Men hvis det ikke sker, er det måske realistisk at forvente ~4 % i udbytte og ~4 % vækst over tid, hvilket giver et gennemsnitligt afkast på børsen på 8 % :man_shrugging:

51 Synes om

Udpluk fra Nordeas morgenrapport :eyes:

19 Synes om

Her er yderligere information.

7 Synes om

En lille rettelse. Det, du har linket til, er en fondsbørsmeddelelse fra Huhtamäki, altså ikke et indlæg fra Inderes.

3 Synes om

Nåh ja. Skinner solen også på en bunke kviste? :sun:

Industriens nye ordrer steg i maj 2026 med 5,8 % i forhold til året før

De nye ordrer steg mest inden for fremstilling af papir samt papir- og papvarer, hvor værdien af ordrerne var 9,5 % højere end året før.

50 Synes om

Her er Anttis kommentarer op til begivenheden, når Huhtamäki rapporterer deres Q2-resultat på torsdag :slight_smile:

I lighed med konsensus forventer vi, at selskabets operationelle resultat er faldet, hvilket er baggrundet af en efterspørgsel, der i gennemsnit er forblevet svag, samt en smule snublen fra egen side, især i Nordamerika. Huhtamäki foretager næppe ændringer i deres forventninger til hele året, og aktiens lave værdiansættelse (2026e: P/E 11x) understøtter stadig vores positive syn, selvom udsigterne for resultatvæksten for indeværende år er rykket længere væk.

20 Synes om

Hej!

Huhtamäkis Q2 forløb bedre end før. Den sammenlignelige omsætning steg med 2 %, og det sammenlignelige driftsresultat med 1 %. Den disciplinerede linje i forhold til kapitalanvendelse fortsætter. Pengestrømmen var påvirket af udfordringer i North America-segmentet og stigninger i priserne på oliebaserede råmaterialer (hvilket binder arbejdskapital).

Flexibles-segmentet havde et stærkt kvartal. Salgsvolumen steg, og programmerne rettet mod at vende resultaterne i Indien og Tyrkiet skred godt frem. Salgspriserne steg som følge af dyrere plastråvarer, men prisstigningerne dækkede kun de øgede omkostninger.

Salget i Nordamerika blev især belastet af et fald i omsætningen og operationelle udfordringer, hvilket svækkede rentabiliteten og pengestrømmen → tiltag for at forbedre performance er i gang. Hvad angår omsætningen, var timingen af påsken i Q1 negativ for Q2, og VM i fodbold samt USA’s 250-års jubilæum opvejede kun delvist dette. I første halvår var segmentets omsætning dog på niveau med året før, og salgsvolumen steg.

Fiber nåede for første gang i et kvartal en omsætning på over 100 millioner euro. Rentabiliteten blev understøttet af sidste års investeringer samt forbedringer i forretningseffektiviteten.

Pengestrømmen blev negativt påvirket af udfordringerne i Nordamerika og højere priser på plastråvarer, selvom investeringsniveauet (capex) var lavt. Samtidig er det værd at huske, at pengestrømmen i andet kvartal 2025 blev understøttet af en engangsbetaling fra en kunde. Vi bogførte en væsentlig nedskrivning (39 mio. euro netto), men den omfattede også en betydelig positiv kontanteffekt i form af den betaling, vi modtog.

For mit eget vedkommende var dette den sidste kvartalsrapport som IR-direktør for Huhtamäki. Jeg skifter til andre økonomirelaterede opgaver internt i selskabet, og min efterfølger vil gradvist overtage ansvaret; vedkommende kommer fra selskabets egne rækker. Jeg vil dog fortsat med glæde besvare spørgsmål her i de kommende måneder, indtil overgangen er gennemført. Tak til alle allerede nu for gode spørgsmål og interesse!

/Kristian

216 Synes om

Var dette ikke et utroligt godt resultat? Valutakurserne var ikke gunstige, men i et andet kvartal kan det jo være omvendt.

31 Synes om

Jeg er selvfølgelig partisk her, men vi er bestemt tilfredse. Især når man tager højde for alle de udfordringer, der er på markederne, samt vores egne interne operationelle udfordringer, som lagde pres på resultatet for North America-segmentet. At få rettet op på dette har derfor høj prioritet i de kommende kvartaler.

87 Synes om