Huhtamäki - Pak mad og milkshakes

Der slap i hvert fald et langt lettelsens suk ud her, selvom det vanskelige driftsmiljø ikke ligefrem forsvinder lige med det samme. Det føltes på en måde, som om denne rapport kunne have budt på en negativ overraskelse, men nej.

Da jeg opdaterede mine egne Excel-ark, gik det ligesom op for mig igen, hvor langt ned Huhtamäkis værdiansættelse er ved at være presset. Forhåbentlig får vi på et tidspunkt også lidt medvind i sejlene fra den generelle verdenssituation og økonomiske tilstand.

39 Synes om

En flittig natarbejder ved navn Antti har lavet en ny selskabsrapport om Huhtamäki. :slight_smile:

Vi gentager vores købsanbefaling på Huhtamäki og vores kursmål på 36,0 euro. Huhtamäkis Q1-rapport var i store træk i overensstemmelse med forventningerne med hensyn til den operationelle performance og de fremtidige udsigter. Vi foretog ingen væsentlige ændringer i vores estimater efter rapporten. Huhtamäkis lave værdiansættelse med potentiale for stigning, det rimelige potentiale for indtjeningsvækst på mellemlangt sigt og et udbytteafkast på over 4 % bringer efter vores mening fortsat aktiens forventede afkast klart over afkastkravet.

44 Synes om

Administrerende direktør Ralf Wunderlich kom med en lille perle under spørgerunden ved gårsdagens generalforsamling om, at under inflationsbølgen efter corona, da råvare- og energipriserne steg voldsomt, ramte slaget de mindre spillere hårdest, da de fik leveringsvanskeligheder. Som følge heraf henvendte kunderne sig til større selskaber som Huhtamäki, der var i stand til at levere. Stordriftsfordele fungerer altså også her, og det gør, at man kan se lidt mere roligt på den nuværende situation i Hormuzstrædet og de konsekvenser, den medfører.

62 Synes om

Mit indtryk fra generalforsamlingen var, at hvis råvareleverandørerne på grund af krigen i Iran ikke er i stand til at levere råvarer til fabrikkerne, så vil fabrikkerne stå stille. Ret mig endelig, hvis jeg tager fejl.

7 Synes om

Ja og ja til de foregående svar;

• Vi tror, at vi er i en relativt bedre position til at anskaffe råvarer end nogle af de andre mindre konkurrenter. Vi så lignende situationer i 2022, dog ikke i et betydeligt omfang. Inden for fleksibel emballage (Flexibles) er konkurrencebilledet ret fragmenteret, især på vækstmarkederne, og vi mener, at vores globale indkøbsorganisation er mere effektiv end mange små konkurrenters. Dette må naturligvis vise sig.
  • Hvis vi af en eller anden grund ikke kan få plastråvarer til vores fabrikker, kan vi ikke fremstille de pågældende produkter. Dette er ret indlysende. Lige nu ser vi dog ikke en sådan situation. Men da der sker meget på markedet, kan vi ikke udelukke denne risiko.
83 Synes om

Jeg tilføjer lige denne transskription af Huhtamäkis Q1 earnings call her, simpelthen fordi alle måske ikke har opdaget endnu, at de er tilgængelige på Inderes’ forside; jeg glemmer det også selv af og til :-). Især analytikernes spørgerunder er ofte nyttige: Inderes

35 Synes om

Listen over Huhtamäkis største aktionærer er også blevet opdateret.

Største bevægelser i april: Sr Nordea Pro Suomi +88 985 aktier (+18,8 %). Men i marts solgte den samme fond -25,9 %.

Sr Nordea Nordic Small Cap +175 000 aktier (+167 %). En aggressiv opsamling specifikt fra en small cap-fond.

Nordea-lejren var delt i april:

• Nordic Small Cap +175 t (+167 %)
  • Pro Suomi +89 t (+18,8 %)
  • Suomi Passiivinen +10 t (+4,5 %)
  • Premium Maltti -14 t (-13,1 %)
  • Pohjoismaat -52 t (-19,8 %)
  • Fennia -106 t (-37,3 %)

Lidt omrokering fra Nordeas side. En stor aktiv fond vendte på en tallerken, men Fennia og Pohjoismaat solgte fortsat kraftigt ud.

Andre store salg i april:

• Pensionsselskabet Elo -80 t (-4,7 %)
  • S-Pankki Fenno -40 t (-9,2 %)
  • Alfred Kordelins fond -28 t (-38,8 %)
  • OP-Suomi Pienyhtiöt -25 t (-10,4 %)
  • OP-Suomi -20 t (-6,6 %)
  • Evli Suomi Pienyhtiöt -20 t (-3,2 %)
  • Danske Finnish Equity -13 t (-4,4 %)
  • Sr eQ Suomi -12 t (-9,5 %)
  • Evli Suomi Select -10 t (-2,6 %)
  • S-pankki Finnish Small Co -10 t (-9,5 %)

Interessante private investorer på købersiden:

• Mikko Kalervo Laakkonen +10 000 (+2,4 %) personligt, og Laakkosen Arvopaperi Oy +10 000 (+12,5 %). Den samme person øgede både i eget navn og i sit selskabs navn.

• Gripenberg-familiens position voksede: Fiskars’ mangeårige ejerslægts investeringsselskab Lindsay von Julin & Co Ab +2 000 (+2,2 %), Gripenberg Jarl Ingram Gustaf personligt +4 000 (+10,0 %) og Gripenberg Jarls dødsbo +1 000 (+1,1 %). Lindsay von Julin & Co er i praksis Gripenberg–von Julin-familiens investeringsselskab.

• Zeroman Oy +9 000 (+20,9 %) – Aki Pyysings selskab.

• Asipex Oy +14 000 (+19,0 %), Signe ja Ane Gyllenbergin Säätiö +16 000 (+35,6 %), Oy Arkadian Firmakonsultit +10 000 (+20,0 %).

• OP-Henkivakuutus +17 t (+5,0 %)

• Henki-Fennia +19 t (+18,4 %).

Herlin-kredsen: Holding Manutas Oy uændret med 595 000 aktier (nr. 9). Security Trading Oy sælger for tredje måned i træk. I april -10 000 (-3,5 %), i marts -18 000 og i februar -10 000. Tiina ja Antti Herlinin Säätiö uændret med 178 000 aktier. Den samlede Herlin-position er på ca. 1,05 mio. aktier (~0,97 % af selskabet). Som det også er set i UPM, har Security Trading reduceret sin position.
I løbet af det seneste år er der sket betydelige salg; i januar 2025 ejede Security Trading Oy 850 000 Huhtamäki-aktier og Holding Manutas Oy 840 000. Nu er situationen Holding Manutas Oy 595 000 og Security Trading Oy 277 000.

Pensionsselskaber: Varma og Ilmarinen har ligget stille i to måneder. Hos Elo ændrede retningen sig (-80 t i april mod +66 t i marts). Ingen af de store arbejdsmarkedspensionsselskaber er i øjeblikket på nettokøbersiden.

Indeksfonde: OP-Suomi Indeksi +14 t, Nordea Suomi Passiivinen +10 t, Seligson Suomi Indeksi +2 t, Seligson Helsinki 25 -1 t. I alt +25 t på indekssiden – en moderat passiv tilstrømning.

Ledelse og selskabet: CFO Geust står stille med 42 884 aktier (nr. 99). Den nye CEO Wunderlich er ikke at se på top 100-listen efter en ledelsesperiode på 16 måneder. Selskabets egne 2 774 215 aktier er uændrede. Generalforsamlingens bemyndigelse til et tilbagekøbsprogram på 10,8 mio. aktier er stadig ikke sat i gang. Hvis ledelsen anså kursen på omkring 28 € for undervurderet, ville dette være en enkel måde at skabe aktionærværdi på. Den mulighed benyttes ikke.

60 Synes om

For at præcisere ejer vores administrerende direktør over 48.000 aktier, som i øjeblikket har en værdi på godt 1,3 millioner.

61 Synes om

Tak for præciseringen og for din aktivitet i debatten! :handshake:

Det er helt korrekt! Ledelsens transaktionsmeddelelse fra slutningen af marts (25.3.) bekræfter, at Wunderlich ved den lejlighed modtog 14.778 aktier som aktiebaseret aflønning. Dette bringer hans samlede beholdning op på 48.128 aktier, hvilket klart berettiger til en plads på Top 100-listen (tærsklen er i øjeblikket 42.450 aktier).

Det er godt at se så hurtig en reaktion fra selskabets side! Lad os holde øje med, hvornår tilbagekøbene af egne aktier også bliver inkluderet i listeopdateringen! :wink:

32 Synes om

Interessant liste! Jeg kiggede selv på listen over Huhtamäkis største aktionærer for nylig. Det skal nævnes, at Laakkonen har købt op i hvert fald siden sidste efterår. I eget navn købte han 40.000 stk. yderligere i løbet af efteråret, og her i starten af året har han købt i alt 140.000 stk. Han har selvfølgelig også på et tidspunkt købt de resterende godt 300.000 stk., der ligger uden for dette, men jeg kiggede ikke længere tilbage. Sammenlignet med efteråret er opkøbene altså accelereret efter årsskiftet, og på den anden side fortsætter de i samme takt som de foregående måneder :slight_smile:

21 Synes om

“Jefferies sænker Huhtamäkis kursmål til 31 euro (tidl. 34 euro), gentager hold-anbefaling”
Jeg kender ikke Jefferies’ kriterier for anbefalinger, men det efterlader jo et potentiale på over 14 % plus udbytte oveni.

Typisk clickbait-overskrift. Her er nogle uddrag bag betalingsmuren:
Råvarer og valutaer giver modvind.
Huhtamäki har dog en stabil lønsomhed og “megatrends i ryggen”; urbanisering, en voksende middelklasse og den grønne omstillings vedvarende emballagematerialer.
Krigen i Iran påvirker energi, logistik, råvarer og usikkerhed i forbrugeradfærd.

Tilsyneladende er journalistens konklusion, at det er et kvalitetsselskab til en gunstig pris for den langsigtede investor.

39 Synes om

Huhtamäki prisfastsatte en obligation på 300 millioner euro | Kauppalehti

Huhtamäki prisfastsatte en obligation på 300 millioner euro

Det seksårige lån har en rente på 3,875 euro. Blandt lånets hovedarrangører er blandt andet Nordea.

Mon det er den samlede rente, eller skal der betales årligt? Det må siges at være rigtig billigt, medmindre der er tale om en tastefejl.

13 Synes om

Jeg ved ikke, hvad der er mest deprimerende: at kunstig intelligens ikke kan kende forskel på procenter og euro, eller at en rigtig journalist skriver nyheder uden at kunne kende forskel.

Obligationslånet er 6-årigt med udløb den 19.5.2032 og har en årlig rente på 3,875 procent.

32 Synes om

Jeg vil også meget gerne selv tage et lån på 300 mio. €, jeg indvilliger i at betale den rente på knap fire euro, selv på årlig basis!

Nå ja, dette er selvfølgelig på en måde bare en fejl, som vi alle kan begå. Men desværre ser det ud til, at de begår ret mange af den slags absurde fejl.

48 Synes om

Den finske kulturfonden (Suomen Kulttuurirahasto) foretager en rettet emission (private placement)

20 Synes om

Samlet ejerskab på 11,3 millioner aktier og en ejerandel på 10,5 %, hvilket betyder, at en fjerdedel af beholdningen er til salg. Planlægger den langsigtede ankerinvestor at trække sig ud? Kursudviklingen har unægteligt været en skuffelse over de sidste ti år.

74 Synes om

De solgte 3 millioner aktier til en pris på 25,25 euro pr. aktie. Gårsdagens lukkekurs var 26,90 euro, hvilket svarer til en rabat på cirka 6,1 %.

RESULT OF PLACING OF SHARES IN HUHTAMÄKI OYJ - Nordea Investment Banking & Equities

30 Synes om

Historien vil vise, hvordan det går, men det ville ikke overraske mig, hvis fonden nu formåede at sælge ud på bunden af årtiet. Både for de foregående og de kommende rullende 10 år. Det ville være spændende at vide, hvad der foregik bag kulisserne, som drev dem til at sælge med en sådan fremgangsmåde?

44 Synes om

Ganske interessant. Medierne vil sandsynligvis udspørge Kulturfonden (Kulttuurirahasto) om baggrunden for beslutningen, men det er uvist, om de overhovedet vil blive uddybet.

At Kulturfondens ejerandel falder til under 10 %, gør efter min mening Huhtamäki til et potentielt opkøbsmål på et vist plan, for eksempel for kapitalfonde (private equity), især med det nuværende værdiansættelsesniveau. Sandsynligheder og timing er naturligvis umulige at vurdere, og det er normalt ikke særlig fornuftigt at investere i aktier udelukkende baseret på en opkøbsvinkel.

70 Synes om

Hvis Kulturfonden (Kulttuurirahasto) overhovedet havde haft den mindste tro på et muligt opkøbstilbud, så havde de næppe solgt aktier nu.

2 Synes om