Huhtamäki - Packa maten och milkshaken

Jag äger inga aktier i Huhtamäki, men jag har ett par gånger grundligt analyserat bolaget med tanke på ett eventuellt ägarskap och värdering.

Huhtamäki har gradvis förbättrat sin verksamhet, erbjuder en bred diversifiering med sin globala täckning och med ett stabilt bolag kan man sova lugnt om nätterna. Många gillar den ständigt växande O’Sinkkoinen (utdelningen). Jämfört med medelprissättningen på 2020-talet skulle man nu kunna få den till ett fyndpris :slight_smile:

Men jag har inte köpt, och det beror också och framför allt på två sakkomplex som inte presenterades i den annars utmärkta videon.

Tidigare kunde Huhtamäkis relativt starka position på den amerikanska marknaden betraktas som en styrka. Nästan hälften av resultatet, vinsten från Nordamerika-segmentet. Där finns dock numera en dubbel utmaning på marknaden: politisk risk och K-konsumenter.

Vita husets oavbrutna trassel, underordnandet av FED som Trumps lakej, den hänsynslösa skuldsättningen, regleringskaos med förordningar som dras ur hatten över en natt, målen att urvattna dollarns värde osv. Den politiska riskmätaren på Huhtamäkis kärnmarknad är hög och morgondagen är oviss.

Bland USA:s konsumenter pågår en stadigt säker förändring på K-kurvan. En liten gräddfil blir allt rikare och majoriteten av befolkningen har försörjningsproblem. Även om den tunna övereliten skulle springa 3 gånger mer till McDonald’s, så ersätter det inte majoritetens relativt eller till och med absolut försämrade ställning som konsumenter.

I min analys av bolaget fäste jag också uppmärksamhet vid styrelsemedlemmarnas lilla engagemang i Huhtamäki. De aktier de äger skulle kanske räcka till att täcka bastulavarna, men inte mycket mer. Har de alltså ingen tro på bolaget? Dessutom, om Huhtamäkis kapitalanvändning en gång är så optimal, som @Antti_Viljakainen konstaterar i videon, och aktiepriset är i fyndlådan, varför har de då inte köpt sina egna aktier? “Pengar finns”

Ett bra bolag, inte dyrt med tanke på dess historia, men men

33 gillningar

Traditionellt har Huhtamäki allokerat sitt kapital främst till organiska tillväxtinvesteringar, en jämn utdelningstillväxt och då och då även till företagsköp. Faktum är att det under det senaste dryga året har börjat samlas mer svängrum i balansräkningen, då nettoskuld/EBITDA gradvis har sjunkit mot den nedre delen av målintervallet (2x-3x). Återköp av egna aktier har diskuterats i flera analytikersamtal och Ralf/Thomas har, såvitt jag minns (@Kristian_Tammela kan komplettera/förtydliga), svarat att bolaget överväger alternativ, även om den hävstång som sjunkit till målnivåns nedre gräns inte orsakar någon akut brådska eller att pengarna bränner i fickan. Jag skulle dock anta att bolaget under nästa år (möjligen till och med i samband med bokslutet) kommer att presentera några nya planer gällande kapitalallokeringen.

Enligt min mening vore återköp av egna aktier ett mycket bra alternativ för kapitalallokering vid nuvarande kursnivå, även om jag tror att man håller fast vid den långsamt växande utdelningen. Det skulle kunna finnas utrymme för båda, med tanke på balansräkningen och det faktum att kapitalanvändningen för organiska investeringar har stramats åt (av goda skäl, eftersom investeringstakten de senaste åren har varit hög och alla investeringar ännu inte ger avkastning och/eller kapaciteten inte är full). Jokern i leken är förstås företagsköp och oorganisk tillväxt, som jag förstår att man också eftersträvar. Att bedöma de dolda möjligheterna i dessa och deras alternativkostnad i förhållande till exempelvis återköp av egna aktier är dock ganska svårt på förhand utan att känna till detaljerna. Det är förstås tydligt att de egna multiplarnas nedgång i viss mån begränsar handlingsutrymmet och betalningsförmågan även på förvärvsfronten, även om affärerna skulle finansieras med skuld.

46 gillningar

Hej! En utmärkt fråga och ett aktuellt tema! Efter vd-bytet i januari har vi konstaterat att alla åtgärder för att stödja värdeskapande är öppna.

Som bakgrund har vi en situation där vi har minskat vår skuldsättning till målintervallet 2–3x (nettoskuld/jämförbar EBITDA). Med stöd av detta lyckades vi även i år förbättra vårt kreditbetyg till nivån ”investment grade”, vilket bör hjälpa med finansieringskostnaderna på längre sikt. Det finns också förutsättningar för ett rimligt bra kassaflöde, då vi har minskat investeringarna. När det gäller kassaflödet är den största frågan (med vår affärsmodell) alltid förändringen i rörelsekapitalet, särskilt fluktuationer i råvarupriserna.

Inom kapitalanvändningen är tillväxt den viktigaste prioriteten, både organisk tillväxt och företagsförvärv. Vi söker aktivt efter objekt, men samtidigt med ett mycket disciplinerat förhållningssätt till priset. Vi har höjt utdelningen i 16 år i följd nu, så tillväxten börjar redan ha ett eget värde. Vi har sagt att vi strävar efter en utdelningsandel på 40–50 %, och för förra året låg vi på 44 %, så det finns fortfarande utrymme där. Vi utesluter inte återköp av egna aktier, men tillväxt är viktigt. När det gäller företagsförvärv finns det alltid en osäkerhet om de blir av, vilket är det största frågetecknet gällande genomförandet av kapitalanvändningen.

Hoppas detta är till hjälp!

/Kristian

85 gillningar

Jag tycker att det vore ett bra tillfälle för återköp av egna aktier nu, om man ser till kursen och riktkurserna tillsammans med bolagets kvalitet, typ och situation.

Så att man inte bara köper när festen är i full gång och resultatet från cykeltoppen är diskonterat för de kommande hundra åren.

11 gillningar

Huhtamäki har i huvudsak skött sina kort så väl som man kan i det rådande marknadsläget. Dividenden utvecklas väl och skuldsättningen har en nedåtgående trend.

Jag skulle ge godkänt betyg åt de analytiker som länge legat på öka-sidan, eftersom man inte kan prissätta en nedgång i värderingsnivåerna till att fortsätta i all oändlighet.

Det låter ofta som att man är mer orolig för aktiekursens utveckling än för affärsverksamhetens. Det är naturligtvis helt onödigt om allt annat sköts sakligt och i en uppåtgående riktning. Bolaget kommer även i fortsättningen att ha bra, dåliga och stabila perioder när det gäller kursutvecklingen.

Tänk till exempel på åren 2010-2016 då bolagets värde mångdubblades (10e—40e).
Huhtamäkis dividend var 0,73e per aktie år 2016 och om några år kommer den att vara det dubbla. Man får alltså betydligt mer valuta för pengarna med en aktie nu än för till exempel 10 år sedan.

Jag har också märkt att varken aktiekurser eller bolagens vd:ar ringer till en när de är på rea. Man måste vara tålmodig och lita på att saker och ting normaliseras i det långa loppet.

38 gillningar

Hej. Jag har själv också funderat på orsaken till denna ”nedgång”. Som ett alternativ har jag funderat på EU:s nya förpacknings- och förpackningsavfallsförordning, där en av punkterna är övergången från engångsförpackningar till återanvändbara förpackningar. Förordningen har redan trätt i kraft och övergångsperioden löper ut nästa höst. Även om förordningen fokuserar på att minska plastförpackningar och minimera deras roll på marknaden, har det även satts upp mål för takeaway-livsmedel gällande övergången till så kallade återanvändbara förpackningar, det vill säga förpackningar som kan användas flera gånger. Ett par saker från det nya direktivet: ”Konsumenter bör alltid ha möjlighet att köpa takeaway-livsmedel och drycker i återanvändbara förpackningar eller egna behållare på minst lika förmånliga villkor som livsmedel och drycker som erbjuds i engångsförpackningar” och ”Ekonomiska aktörer som säljer takeaway-livsmedel eller drycker bör erbjuda konsumenter alternativet att köpa livsmedel eller drycker i egna behållare samt alternativet att köpa livsmedel och drycker i återanvändbara förpackningar”. Jag vet inte hur mycket detta kommer att märkas i konkurrensen inom förpackningsindustrin och i efterfrågeutvecklingen under de kommande åren inom EU-området.

Åsikter?

10 gillningar

Huhtamäkis åsikt är att förpackningsförordningen är en bra sak.

Bolaget skulle nu behöva någon form av positiv puls för att kursen ska vakna. Ett stort & vettigt förvärv, ett rejält återköpsprogram av egna aktier utöver utdelningen, en förbättring av läget på huvudmarknaden USA el. dyl.

21 gillningar

När jag satt och byggde ihop julklapps-Lego för att fördriva tiden märkte jag att plastpåsarna inuti Legopaketet kommer att bytas ut mot kartongförpackningar i framtiden, där skulle Huhtamäki ha ett ypperligt tillfälle… nåja, förpackningstillverkaren har kanske redan upphandlats.

10 gillningar

Det verkar ha funnits innerpåsar av papper i kanske ett år redan..? Åtminstone vad jag själv har stött på. Jag kom inte på att kolla efter tillverkarens märkning, eftersom jag inte hade (ännu) Huhtamäki-glasögonen på mig då. Men överlag en bra utveckling :+1:t2:

12 gillningar

OP höjer i sin resultatupptakt riktkursen till 39,00 (tid. 35,00) och upprepar KÖP.

Rubriken förtäljer en del: ”Härnäst uppåt tillsammans med jämförelsegruppen”

50 gillningar

Ingen garanti för framtiden, men alla analytikers konsensus är KÖP :money_mouth_face:

45 gillningar

Här är Anttis förhandskommentarer när Huhtamäki rapporterar sitt Q4-resultat på fredag :slight_smile:

Vi förväntar oss att slutet av året för Huhtamäki har präglats av den sidledsrörelse som kännetecknat hela året, där konsumenternas försiktighet har hållit volymtillväxten stram. Huhtamäki väntas återigen ge abstrakta utsikter, och kommentarerna lär inte heller nödvändigtvis innehålla tydliga tecken på en återhämtning i verksamhetsmiljön under början av året. I våra och konsensus prognoser fortsätter bolaget sin svit av utdelningshöjningar med en liten höjning (2025e: utdelning 1,12 € / aktie).

12 gillningar

Nåväl, det är dags för rapportering igen och Huhtamäkis Q4-siffror är ute. Vi ställdes mot ett ganska starkt Q4 24. Sammantaget var efterfrågan liknande den under Q3. Efterfrågan är överlag fortfarande svag, även om det finns en del goda delområden. Omsättningen sjönk med 7 % men jämförbart med 2 %. Valutakurserna hade en betydande negativ inverkan på både omsättningen och rörelseresultatet, särskilt på grund av den försvagade dollarn. Det justerade rörelseresultatet uppgick till 103,2 miljoner, inklusive en valutapåverkan på 4,3 miljoner. Marginalen stärktes ytterligare och steg till 10,5 %. Även om vi är nöjda med framstegen står det klart att tillväxten saknas, och den är vår högsta prioritet.

Vi har under det senaste året fokuserat på att driva tre prioritetsområden: tillväxt genom att utnyttja alla alternativ, disciplinerad kapitalanvändning samt tydliga ansvarsområden och snabbare genomförande. Vi förnyade vår verksamhetsmodell och tog ett betydligt stramare grepp om kapitalanvändningen. Vi fokuserade på att utnyttja investeringar gjorda under tidigare år, vilket ledde till att investeringarna sjönk med 31 % under året. Detta bidrog till kassaflödet, som var starkt, och nettoskulden i förhållande till justerad EBITDA sjönk till nivån 1,9. Hela årets justerade resultat per aktie var exakt detsamma som under 2024. Till följd av detta och det starka kassaflödet föreslår styrelsen en utdelning på 1,14 euro per aktie till bolagsstämman. Detta skulle vara det 17:e året i rad med utdelningstillväxt, vilket för närvarande är den längsta sviten på Helsingforsbörsen. Utdelningsandelen skulle vara 46 %, vilket ligger inom vårt intervall på 40–50 %.

Om programmet för resten av vintern och våren:

• Årsredovisningen publiceras under veckan som börjar den 2 mars

• Resultatpresentation gällande hållbarhet den 23 mars kl. 15.00

• Q1-rapport och bolagsstämma den 29 april

Dessutom kommer jag att gå vidare till andra uppgifter inom bolaget. Jag går över till ekonomisidan inom vårt segment Flexible Packaging. Vi letar för närvarande efter min efterträdare, och jag byter tjänst så snart min efterträdare har börjat hos oss. Sannolikt kommer jag alltså att kommentera Q1-siffrorna här ännu, men det återstår att se. Hur som helst vill jag redan nu tacka alla forummedlemmar för de bra frågorna!

/Kristian

133 gillningar

Q4 2025 i korthet

• Omsättningen sjönk med 7 % till 980,5 miljoner euro (1 058,7 miljoner euro)

• Den jämförbara omsättningstillväxten på koncernnivå var -2 %

• Rapporterat rörelseresultat 89,0 miljoner euro (95,0 miljoner euro); justerat rörelseresultat var 103,2 miljoner euro (110,3 miljoner euro), inklusive en negativ valutakurseffekt på 4,3 miljoner euro

• Rapporterat resultat per aktie 0,53 euro (0,61 euro); justerat resultat per aktie var 0,65 euro (0,68 euro)

• Valutakursförändringarnas inverkan på koncernens omsättning var -58,9 miljoner euro och på rörelseresultatet -4,3 miljoner euro

Q1–Q4 2025 i korthet

• Omsättningen sjönk med 4 % till 3 960,2 miljoner euro (4 126,3 miljoner euro)

• Den jämförbara omsättningstillväxten på koncernnivå var -1 %

• Rapporterat rörelseresultat 320,5 miljoner euro (372,3 miljoner euro); justerat rörelseresultat var 405,1 miljoner euro (416,9 miljoner euro), inklusive en negativ valutakurseffekt på 9,0 miljoner euro

• Rapporterat resultat per aktie 1,83 euro (2,14 euro); justerat resultat per aktie var 2,48 euro (2,48 euro)

• Valutakursförändringarnas inverkan på koncernens omsättning var -125,1 miljoner euro och på rörelseresultatet -9,0 miljoner euro

• Investeringarna uppgick till 171,9 miljoner euro (247,9 miljoner euro)

• Det fria kassaflödet var 311,2 miljoner euro (215,8 miljoner euro)

• Bolagets styrelse föreslår en utdelning på 1,14 euro (1,10 euro) per aktie

Verkställande direktörens översikt

När jag ser tillbaka på mitt första år som verkställande direktör är jag imponerad av våra teams styrka, hängivenhet och engagemang. Tillsammans har vi tagit betydande steg för att förbättra arbetssäkerheten och vårt finansiella resultat. Under 2025 definierade och implementerade vi våra nya strategiska fokusområden och vår verksamhetsmodell.

Våra nya strategiska fokusområden är tillväxt genom att utnyttja alla alternativ, disciplinerad kapitalanvändning samt tydliga ansvarsområden och snabbare verkställande. Implementeringen av dessa stödde vår finansiella utveckling redan under det gångna året. För att nå våra finansiella mål måste vi satsa på tillväxt genom att utnyttja alla dessa medel. Vi stärker samarbetet med regionala och lokala kunder, där vi ser uppmuntrande tillväxtmöjligheter. Vi fortsätter också det nära samarbetet med internationella aktörer. Gällande omsättningstillväxten lyckades vi öka försäljningsvolymerna i två segment. Dessutom kom vi igång igen på förvärvsfronten genom att förvärva Zellwin Farms inom North America-segmentet.

Kapital allokeras disciplinerat till de mest lönsamma och snabbast växande segmenten. Under året drog vi nytta av de tillväxtsatsningar vi gjort under tidigare år, vilket gjorde att vi kunde minska våra investeringar.

Dessutom införde vi en ny verksamhetsmodell för att förenkla strukturer, påskynda beslutsfattandet och tydliggöra ansvarsområden. Segmenten ansvarar nu helt självständigt för att uppnå sina finansiella resultat. Förändringarna har tagits emot positivt inom bolaget och vi har gjort framsteg inom alla delområden.

Trots en minskning av koncernens jämförbara omsättning med 2 % under årets sista kvartal, ökade försäljningsvolymerna i segmenten North America och Fiber Packaging. Tillsammans med fortsatta effektiviseringsåtgärder steg koncernens justerade rörelsemarginal till 10,5 %.

Under året påverkades efterfrågan fortfarande av konsumenternas försiktighet, geopolitiska spänningar samt osäkerhet kring amerikanska tullar, även om betydande variationer förekom mellan marknader och affärsområden. Efterfrågan inom segmenten Foodservice Packaging och Flexible Packaging förblev svag. Efterfrågeutvecklingen inom North America-segmentet varierade mellan produktkategorier men förbättrades som helhet. Inom Fiber Packaging-segmentet fortsatte efterfrågan att förbättras, särskilt tack vare en ökad efterfrågan på förpackningslösningar för ägg och frukt.

Under året sjönk vår jämförbara omsättning med 1 % och vår justerade rörelsemarginal steg till 10,2 %. De betydande effektiviseringsåtgärder vi genomfört stödde vår lönsamhet samtidigt som vi övergick till en modell för kontinuerlig förbättring, med målet att ständigt stärka konkurrenskraften. Det justerade rörelseresultatet tyngdes av ogynnsamma valutakursfluktuationer, vars sammantagna effekt var -9 miljoner euro.

En mer disciplinerad kapitalanvändning stödde kassaflödet och tack vare detta stärktes vår balansräkning ytterligare, då nettoskulden i förhållande till justerad EBITDA sjönk till 1,9. Vår starka balansräkning ger oss alternativ för värdeskapande åt våra aktieägare. Det justerade resultatet per aktie förblev stabilt, och Huhtamäkis styrelse föreslår en utdelning på 1,14 euro per aktie. Om förslaget godkänns skulle det innebära det 17:e året i rad med utdelningstillväxt, vilket understryker den långsiktiga utvecklingen i vår verksamhet.

Jag vill varmt tacka vår personal för deras outtröttliga arbete och entusiasm, samt våra kunder och leverantörer för förtroendet och samarbetet. Jag är övertygad om att vi tillsammans kan fortsätta att förbättra vår prestation och skapa värde för alla våra intressenter.

Ralf K. Wunderlich
Verkställande direktör

32 gillningar

Här är ännu Viljakainens kommentarer om Huhtamäkis Q4-resultat. :slight_smile:

Huhtamäkis Q4-resultat, som rapporterades i morse, nådde våra och konsensus förväntningar trots en svag omsättning. Bolaget planerar att fortsätta sin svit av utdelningshöjningar som väntat med ett utdelningsförslag på 1,14. Utsikterna för det innevarande året var förväntat abstrakta, men som helhet verkar det enligt vår preliminära tolkning inte ha skett några tydliga förändringar i marknadsläget eller utsikterna på koncernnivå i någondera riktningen.

30 gillningar

Vi upprepar vår köprekommendation för Huhtamäki och vår målkurs på 37,00 euro. Huhtamäkis Q4-rapport var i stort sett i linje med förväntningarna vad gäller det operativa utförandet och utsikterna. Vi gjorde inga väsentliga prognosändringar efter rapporten. Huhtamäkis låga värdering med potential för uppgång, en rimlig vinsttillväxtpotential på medellång sikt och en direktavkastning på knappt 4 % lyfter enligt vår mening aktiens förväntade avkastning fortsatt klart över avkastningskravet på både kort och lång sikt.

OP upprepar KÖP och preciserar målkursen till 39,50 (tidigare 39,00)

44 gillningar

Här är OP:s Henri Parkkinens kommentarer om Huhtamäkis Q4 :slight_smile:

Huhtamäkis omsättning för fjärde kvartalet minskade jämfört med jämförelseperioden, då effekten av den negativa valutakursutvecklingen var betydande. Det operativa rörelseresultatet var å sin sida högre än väntat. Det mest positiva i Q4-resultatet var segmentet Flexible Packagings goda rörelsemarginal. Senioranalytiker Henri Parkkinen analyserar bolagets resultat och utsikter närmare i videon.

25 gillningar

Kommer återköp av egna aktier att bli ett verktyg för kapitalallokering under de närmaste åren? Skuldsättningsgraden är redan under målet, investeringarna är i botten och förvärven är begränsade till bolt-on-storlek. Marknaden verkar utmanande och utdelningen är begränsad.

14 gillningar