{“content”:“Det här skulle kunna innebära bra köplägen
om det inte redan syns i priset? Själv är jag intresserad av företaget, det är synd att det inte blev kvar i portföljen efter marsbotten.”,“target_locale”:“sv”}
{“content”:“Skulle vilja köpa lite mer. Men köpfingret bromsas av osäkerhet. Inte att företaget i sig är tveksamt, utan priset. Det verkar bli rejält med stryk i Q2 men så kommer det nog även att gå i Q3. Jag tänkte vänta på trevligare priser och köpa då.”,“target_locale”:“sv”}
I dagens Kauppalehti finns en Huhtamäki-analys bakom en betalvägg, som enligt mig inte innehåller något nytt. Alma Medias analytiker Ari Rajala anser att en utdelning på 0,89 euro per aktie är sannolik. Några utdrag ur analysen:
”Bolagets verksamhet har varit stabil och lönsam. Balansräkningen är också i gott skick, nettoskulden är 980 miljoner euro och nettoskuldsättningsgraden är 68 procent. Nettoskulden i förhållande till EBITDA, som mäter skuldkapaciteten, ligger runt två, medan finansiärerna kräver värden under fyra, så skuldbetalningsförmågan är god”, säger Rajala.
Bolaget förväntas dock återhämta sig från krisen relativt snabbt. Det tredje kvartalet skulle fortfarande vara svagt, men slutet av året redan på samma nivå som föregående år.
”Huhtamäki har också varit ett av börsens kvalitetsbolag, med god resultatutveckling och lönsamhet som länge legat på en god nivå. Kvalitet får man oftast inte billigt, vilket också syns i Huhtamäkis värdering”, säger Rajala. […] P/E-talet har varierat mellan 15 och 23 under den senaste femårsperioden, så nuvarande 18 ligger något under genomsnittet.
Jag äger inga aktier, men jag tror att det finns tillräckligt med tillväxtpotential i framtiden och målet är att köpa. Därför funderar jag på om jag ska köpa före eller efter rapporten, när så många företag har överraskat med Q2-rapporterna. Naturligtvis kan marknaden generellt sett ha en nedgång, vilket till exempel Nordnets Jukka Oksaharju har lyft fram i sin blogg. Det skulle vara för långsiktigt innehav, men man vill ju alltid köpa billigt ![]()
E: KORRIGERING Alltså Lepikön Jukka!
{“content”:“Jag väntar också på ett tillägg. Jag tänker vänta på resultatet för Q2, för åtminstone en del av marknaden verkar ha en enligt mig optimistisk uppfattning om Huhtamäkis corona-skador. Till exempel beräknar OP enbart en minskning i omsättningen för Q2 på ca 11 procent, om jag minns rätt, och rekommendationen är för närvarande Öka (37 euro). Jag skulle därför gissa på en stor besvikelse från Q2-resultatet, åtminstone för dem som litar på OP:s analys.\n\nDessutom verkar det som att Huhtamäki inte heller kommer att prestera särskilt bra under Q3 på sin stora marknad Nordamerika, där restauranger, biografer etc. har stängts igen på grund av corona.\n\nJag väntar därför på en korrigering av nivån åtminstone någonstans i närheten av Inderes nuvarande riktkurs (33 euro).”,“target_locale”:“sv”}
Analytikernas genomsnittliga riktkurs är 37,4 euro, med ett intervall på 31–40 euro. Jag tror att det var Danske som gav den lägsta. Nordeas rekommendation är behåll, med ett rimligt värde på 34,0 euro. Efter bolagsstämman och Q1-rapporten har aktien rört sig ungefär mellan 33 och 37 euro.
Stop Loss-försäljningsordern sattes i slutet av veckan, då köpet inte gjordes vid en optimal tidpunkt, så detta är min övervägning för kvällen…
Vid en snabb anblick, en mycket stark rapport jämfört med förväntningarna. Vi slog dem verkligen ![]()
(det kan finnas fel)
- Utdelning har åtminstone inte bekräftats än
Mycket stabil prestation. Siffrorna för jämförelseperioden låg naturligtvis cirka 10 % efter, men i förhållande till prognoserna uppnåddes en ökning på cirka +50 %.
Huhtamäki är verkligen ett fint företag! Jag tycker det är synd att det inte skapar särskilt mycket diskussion. (Är det kanske bra? “Tråkigt är bra”) Men här måste jag säga att @Verneri_Pulkkinen fick mig, när han pratade med Jasmin Hamid, att intressera mig för Huhtamäkis produkter och i sinom tid tog jag en position
(Tack till er båda)
Innan dess visste jag inte ens om företaget eller deras produkter – ändå använde jag dem och använder dem fortfarande. Låt oss vänta och se vad de smartare (Antti) har att säga ![]()
Vilket resultat förväntades från Huhtamäki? Det där ser inte så illa ut.
EPS-prognosen var 0,28 EUR, det faktiska resultatet blev 0,44 EUR. Rörelsevinsten uppgick till 70 miljoner euro; prognosen var 48 miljoner euro.
Siffrorna var trots omständigheterna väldigt starka, speciellt North Americans prestation var ren diamant. Efter dessa siffror verkar sparken av vårens utdelningsbeslut vara ett överdrivet självförsvar, men det var förmodligen inte styrelsens förstaval att Q2 skulle gå så här. En positiv kursreaktion borde komma för Huhtamäki, även om konsensusprognoserna redan hade en rekordvinst för nästa år och prognoshöjningarna för de närmaste åren kommer att vara mindre än från H2 (och aktien var förstås inte på någon rea med nästa års prognoser).
@Antti_Viljakainen kommenterar: “Huhtamäki klarade sig häpnadsväckande bra genom detta kris-kvartal.”
En sammanfattning av Huhtamäkis situation, värd att titta på:
{“content”:“Ungefär en liknande situation för mig
.\n\nFör några år sedan var jag på resa i Australien, där vi stannade vid en liten bensinstation mitt ute i ingenstans. På toaletten (det vill säga i en liten bås) hoppade två grodor bland spindelnäten. Jag köpte en takeaway-kaffe från bensinstationen och när jag satte mig i bilen märkte jag den bekanta texten på locket: "Huhtamäki". Då insåg jag hur utbrett detta företags verksamhet är. Jag hade redan tidigare undrat hur Huhtamäki verkar stå på varje pappbehållare även i Finland. I vilket fall som helst fattade jag ett investeringsbeslut då. Det var nog mitt första direkta aktieköp (eller kanske det andra efter Hoivatilat).\n\nNågon gång efter resan, när jag redan ägde Huhtamäki, läste jag en investeringsbok som nämnde frasen "Boring is better" och blev ännu mer övertygad om mitt köp. Det kan ha varit en av Buffets böcker. Då var mina investeringar fortfarande i sin linda, jag hade precis börjat fördjupa mig i ämnet. Jag föreställde mig att jag med min geniala idé skulle kunna uppnå överavkastning, som om marknaden inte hade märkt detta tidigare och prisat in det i kursen osv. I vilket fall som helst är Huhtamäki för närvarande en av de bäst presterande aktierna i min portfölj och har blivit som ett eget favoritbarn i aktievärlden
.\n\nHuhtamäki är också den enda aktien som jag har förvärvat till portföljen baserat på min egen "analys" (läs: magkänsla). I mina andra aktieval har Inderes och denna fantastiska gemenskap haft mer eller mindre inflytande. Man ska inte förälska sig i aktier, men den "tråkiga" Huhtamäki kommer jag nog att hålla fast vid av nostalgiska skäl tills tidens ände, som Joakim von Anka sin första slant
.”,“target_locale”:“sv”}
![]()
Peter Lynch i sin renaste form (även om utedasset inte var det renaste i världen).
Hah, ja. Men då hade jag inte läst hela One Up on Wall Street än, och hade så klart inte ens hört talas om Peter Lynch
.
{“content”:“Igår, direkt på morgonen, köpte jag mina första aktier för 38,38 euro. I efterhand hade det såklart varit bättre att köpa före delårsrapporten, men ingen kan ju veta sånt!
Tanken är att göra fler köp i år om det dyker upp bra tillfällen. Ett fantastiskt företag!”,“target_locale”:“sv”}
Kul att få utdelning också: