Det kunne betyde gode købsmuligheder
hvis det ikke allerede afspejles i prisen? Jeg er interesseret i virksomheden, det er ærgerligt, at den ikke forblev i porteføljen fra marts’ bund.
{“content”:“Drømmer om at købe lidt mere. Men usikkerheden holder mig tilbage. Ikke så meget virksomheden, der bekymrer mig, men prisen; det ser ud til, at Q2 bliver ret dårlig, og det samme gælder sandsynligvis Q3. Jeg tænker at vente på bedre priser og så købe.”,“target_locale”:“da”}
I dagens Kauppalehti er der en analyse af Huhtamäki bag en betalingsmur, som efter min mening ikke indeholder noget nyt. Alma Medias analytiker Ari Rajala anser en udbyttebetaling på 0,89 euro for sandsynlig. Et par uddrag fra analysen:
“Virksomhedens forretningsdrift har været stabil og rentabel. Balancen er også i god stand, med en nettogæld på 980 millioner euro og en nettogældsgrad på 68 procent. Gældsbetjeningsevnen, målt som nettogæld per driftsindtjening, er omkring to, når långiverne kræver værdier under fire, så gældsbetalingsevnen er god,” siger Rajala.
Virksomheden forventes dog at komme sig forholdsvis hurtigt fra krisen. Tredje kvartal ville stadig være svagt, men resten af året ville være på samme niveau som året før.
“Huhtamäki har også været en af børsens kvalitetsvirksomheder, hvor resultatudviklingen har været god, og rentabiliteten har længe været på et godt niveau. Kvalitet får man normalt ikke billigt, hvilket også afspejles i Huhtamäkis værdiansættelse,” siger Rajala. […] P/E-forholdet har varieret mellem 15 og 23 i løbet af de sidste fem år, så den nuværende på 18 er lidt under gennemsnittet.
Jeg ejer ikke aktien, men jeg tror, der er vækstpotentiale i fremtiden, og mit mål er at købe. Derfor overvejer jeg, om jeg skal købe før eller efter regnskabet, da så mange virksomheder har overrasket med Q2-offentliggørelser. Der kunne selvfølgelig også være generelt faldende tendenser på markedet, som f.eks. Jukka Oksaharju fra Nordnet har fremhævet i sin blog. Jeg ville holde den i lang tid, men man vil selvfølgelig altid købe billigt ![]()
E: RETTELSE Det er Lepiköns Jukka!
Jeg venter også på en mulighed for at købe mere. Jeg vil vente på Q2-resultatet, da i hvert fald en del af markedet efter min mening har en optimistisk opfattelse af Huhtamäkis corona-skader. F.eks. estimerer OP et fald i omsætningen for Q2 på kun omkring 11 procent, og anbefalingen er i øjeblikket “Tilføj” (37 euro). Jeg ville derfor forudsige en stor skuffelse fra Q2-resultatet, i hvert fald for dem, der stoler på OP’s analyse.
Derudover ser det ud til, at Huhtamäki heller ikke vil klare sig særlig godt i Q3 på sit store markedsområde i Nordamerika, hvor der er set genlukninger af restauranter, biografer osv. på grund af corona.
Jeg venter derfor på en korrektion til i hvert fald omkring Inderes’ nuværende målkurs (33 euro).
{“content”:“Analytikernes gennemsnitlige målkurs er 37,4 euro med en rækkevidde på 31-40 euro. Hvis jeg husker rigtigt, var det Danske Bank, der gav den laveste. Nordeas anbefaling er hold, med en fair værdi på 34,0 euro. Efter generalforsamlingen og Q1-rapporten har aktien svinget omkring 33-37 euro.”,“target_locale”:“da”}
Stop Loss-salgsordren blev sat ind for resten af ugen, da købet ikke skete på et helt optimalt tidspunkt, så dette var overvejelserne herfra for i aften…
Ved første øjekast en meget stærk rapport sammenlignet med forventningerne. De overgik dem i den grad ![]()
(der kan være fejl)
- Udbytte er i hvert fald endnu ikke bekræftet til udbetaling
En meget solid præstation. De lå omkring 10 % under tallene for referenceperioden, men overgik prognoserne med omkring +50 %.
Huhtamäki er en fantastisk virksomhed! Det er ærgerligt, at den næsten ikke giver anledning til nogen debat. (Er det så en god ting? “Kedeligt er godt”) Men her skal det lige siges, at @Verneri_Pulkkinen, da han talte med Jasmin Hamid, fik mig til at interessere mig for Huhtamäkis produkter, og dengang tog jeg en position
(Tak til jer)
Før det vidste jeg ikke engang noget om virksomheden eller deres produkter – alligevel brugte jeg dem, og jeg bruger dem stadig. Lad os vente og se, hvad de klogere (Antti) har at sige ![]()
Hvilket resultat forventede man fra Huhtamäki? Det ser jo ikke helt skidt ud.
EPS-prognosen var 0,28 EUR, det realiserede resultat var 0,44 EUR. Driftsresultatet udgjorde 70 mio. EUR; prognosen var 48 mio. EUR.
{“content”:“Det var under omstændighederne meget stærke tal, især North Americans præstation var guld værd. Efter disse tal ser udskydelsen af forårets udbyttebeslutning ud til at være overdrevet, men det var nok heller ikke bestyrelsens primære scenarie, at Q2 ville gå sådan. Mon ikke Huhtamäki får en positiv kursreaktion, selvom konsensusprognoserne allerede havde et rekordresultat for næste år, og forventningerne til de kommende år sandsynligvis vil være mindre end i H2 (og aktien var selvfølgelig ikke på udsalg baseret på næste års prognoser).”,“target_locale”:“da”}
@Antti_Viljakainen kommenterede: “Huhtamäki klarede sig utroligt godt igennem dette krisekvartal.”
Et resumé af Huhtamäkis situation, der er værd at se:
{“content”:“Jeg er i en lignende situation
.\n\nFor et par år siden var jeg på rejse i Australien, hvor vi stoppede ved en lillebitte tankstation midt ude i ingenting. På toilettet (i en enkelt lille kabine) hoppede to frøer rundt blandt edderkoppespindene. Jeg købte en to-go kaffe på tankstationen, og da jeg satte mig ind i bilen, så jeg en velkendt tekst på låget: “Huhtamäki”. Dengang indså jeg, hvor udbredt dette firmas aktiviteter er. Jeg havde allerede tidligere undret mig over, hvordan der her i Finland også syntes at stå Huhtamäki på alle papirbeholdere. Dengang traf jeg i hvert fald en investeringsbeslutning. Det var nok mit første direkte aktiekøb (eller var det måske det andet efter Hoivatilat). \n\nEngang efter den rejse, da jeg allerede ejede Huhtamäki, læste jeg en investeringsbog, hvor det “Boring is better”-udtryk blev nævnt, og jeg blev endnu mere overbevist om mit køb. Det var måske en af Buffetts bøger. Dengang var min egen investering stadig helt i sin vorden; jeg var lige begyndt at sætte mig ind i hele emnet. Jeg forestillede mig, at med min geniale idé kunne jeg opnå overnormalt afkast, som om markedet ikke havde bemærket dette tidligere og indpriset det i kursen osv. Under alle omstændigheder er Huhtamäki i øjeblikket en af de bedst ydende aktier i min portefølje og er blevet en slags min egen darling i aktieverdenen
.\n\nHuhtamäki er også stort set den eneste aktie, jeg har erhvervet til porteføljen baseret på min egen “analyse” (læs: mavefornemmelse). I mine andre aktieudvalg har Inderes og dette fantastiske fællesskab haft mere eller mindre indflydelse. Man bør ikke forelske sig i en aktie, men den “kedelige” Huhtamäki vil jeg nok holde fast i til det sidste af nostalgiske årsager, som Joakim von And sin første tiøre
.\n”,“target_locale”:“da”}
![]()
Peter Lynch på sit reneste (selvom lokummet ikke var det reneste i verden).
Ha, ja. Men dengang havde jeg ikke læst hele One Up on Wall Street endnu, og jeg havde heller aldrig hørt om Peter Lynch
.
Jeg købte mine første aktier i går morges for 38,38 euro. Bagefter skulle jeg selvfølgelig have købt dem før kvartalsregnskabet, men ingen ved jo, hvordan det går!
Jeg har tænkt mig at købe flere senere på året, hvis der opstår gode muligheder. Fantastisk virksomhed!
Dejligt at modtage udbytte igen: