Huhtamäki - Packa maten och milkshaken

Det finns en stabil efterfrågan på Huhtamäkis produkter. De har ett globalt nätverk för logistik, inköp och produktionsanläggningar, samt långa befintliga kundrelationer. Det finns kunskap om material, regleringar, produktutveckling osv. osv.
Historiskt sett har Huhtamäki haft en stabil och helt okej marginal, och när varulagret omsätts ligger avkastningen på kapitalet på en bra nivå.

Optimisten säger att Huhtamäkis expertis och globala nätverk ger konkurrensfördelar.
Enligt optimisten är den sjunkande omsättningen under flera år bara en tillfällig hicka och ett köpläge; marknaden kommer att “normaliseras”, omsättningen öka och resultatet växa med hävstång.
Optimisten menar att global ekonomisk tillväxt, en växande medelklass (jfr Indien, Vietnam, Indonesien osv.) och urbanisering innebär att hundratals miljoner fler människor kommer att leva som amerikaner; de köper take away-kaffe från Starbucks och måltider från McDonald’s med tillhörande förpackningsmaterial.
Optimisten säger att Huhtamäki redan har satsat stort på produktutveckling och produktion, och har ett utmärkt läge att sälja allt mer förpackningar tillverkade av kartong och andra biologiskt nedbrytbara material till sina kunder.

Skeptikern säger att konkurrenterna har exakt samma förmågor och till och med bredare axlar (t.ex. Amcor).
Enligt skeptikern kommer marknaden inte att bli magiskt bättre, utan konkurrensen förblir hård och kan till och med skärpas ytterligare, samtidigt som konsumenterna fortsätter att vara pressade. USA är en lukrativ marknad och även andra strävar efter att ta en större del av den kakan.
Enligt skeptikern handlar de globala megatrenderna snarare om att snabbmat inte ska konsumeras som “skräp”, utan man strävar efter att minska mängden förpackningsmaterial och främja återanvändningsbara lösningar (jfr EU:s PPWR).
Skeptikern säger att Huhtamäkis position i värdekedjan är usel och prismakten mycket begränsad; på köpsidan finns varumärkesbolag med stor prismakt som Starbucks, McDonald’s osv. och på utbudssidan finns det knappt några differentieringsfaktorer. Alla andra tillverkare, som Amcor, konkurrerar om samma kaka, och om regleringar eller kunder kräver det, kommer definitivt även andra kunna tillverka muggar och bägare av kartong. Utöver de traditionella förpackningstillverkarna är även bolag som UPM, Stora Enso osv. intresserade av att bredda sitt erbjudande.

Huhtamäki är varken dåligt eller dyrt. Vi håller tummarna för att marknaden tar fart ordentligt och att multiplarna får en rejäl nivåjustering uppåt.
Men om så inte sker, är det kanske realistiskt att förvänta sig ~4 % utdelning och ~4 % tillväxt över tid, det vill säga en genomsnittlig börsavkastning på 8 % :man_shrugging:

40 gillningar