Huhtamäki - Packa maten och milkshaken

Mina korta reflektioner kring Huhtamäki:

Regleringar inom EU och enskilda delstater i USA, samt stora internationella varumärkens hållbarhetsprogram, skapar ett tryck på branschen att gå över till 100 % fiberbaserade förpackningar. Detta innebär sannolikt förr eller senare tvångsinvesteringar för företagen i förpackningsbranschen. Det är därför inte konstigt om investerare tvekar inför att investera i Huhtamäki.

Jag ser ändå Huhtamäki som ett mycket intressant investeringsobjekt på lång sikt. Bolagets nuvarande förpackningar, som innehåller ett tunt skikt av plastbeläggning, är av mycket hög kvalitet – och hygieniska! Bolaget är en global aktör, och jag tror att det finns ett växande behov av sådana förpackningar på icke-västerländska marknader i varma länder, enbart av hygienskäl. Många megatrender talar också för Huhtamäki på lång sikt.

Huhtamäki behöver väl inte göra sina “tvångsinvesteringar” i den närmaste framtiden på en gång, utan kan göra det gradvis så att utdelningsförmågan kan bibehållas samtidigt? För att inte tala om allt det goda som väntar aktieägarna på lång sikt när denna investeringsfas är över?

Jag skulle gissa att Huhtamäki är ett mycket intressant investeringsobjekt, särskilt för dem som har tiden på sin sida. Jag kommer att överväga ytterligare köp till mina barns portföljer om kursen av någon anledning sjunker under 26 euro.

Ge gärna feedback på min text, tack. Om det finns fel i mina antaganden eller slutsatser tar jag tacksamt emot dem, eftersom jag rör mig på en ganska ytlig nivå här.

35 gillningar