Mine egne korte bemærkninger om Huhtamäki:
EU-regulering, lovgivning i enkelte amerikanske delstater samt store internationale brands’ bæredygtighedsprogrammer skaber et pres på branchen for at overgå til 100 % papemballage. Dette vil før eller siden betyde tvungne investeringer for virksomheder i emballageindustrien. Det er derfor ikke mærkeligt, hvis investorerne er tøvende over for at investere i Huhtamäki.
Jeg ser dog stadig Huhtis som et meget interessant langsigtet investeringsobjekt. Virksomhedens nuværende emballage, som indeholder et tyndt lag plastbelægning, er af meget høj kvalitet – og hygiejnisk! Virksomheden er en global aktør, og jeg tror, at der er et stigende behov for denne type emballage på de ikke-vestlige markeder i varme lande, netop af hygiejniske årsager. Mange megatrends taler også til Huhtamäkis fordel på lang sigt.
Mon ikke Huhtamäki kan foretage sine “tvungne investeringer” i den nærmeste fremtid gradvist frem for alt på én gang, så evnen til at betale udbytte samtidig kan opretholdes? For slet ikke at tale om alt det gode, der er i vente for aktionærerne på lang sigt, når denne investeringsfase er slut?
Jeg vil vurdere, at Huhtamäki er et meget interessant investeringsobjekt, især for dem, der har tiden på deres side. Jeg vil overveje yderligere opkøb til mine børns porteføljer, hvis kursen af en eller anden grund falder til under 26 euro.
Giv gerne feedback på denne tekst, tak. Hvis der er fejl i mine grundantagelser eller konklusioner, hører jeg gerne om dem, da jeg trods alt bevæger mig lidt på overfladen her.