Honkarakenne Oyj

Jeg tænker mest på de tekniske begrænsninger, altså hvor højt den ikke-sættende bjælke rækker i højden.

Fra Hongas hjemmeside:

Udover enfamiliehuse bygges der også rækkehuse og etageejendomme, hoteller, skoler og daginstitutioner af ægte ikke-sættende træstammer, som naturligt passer ind i bycentre.

1 Synes om

{“content”:“Tanker om resultatet?\nResultat pr. aktie blev mindst fordoblet, driftsresultatet forbedredes med 1,8 mio. egenkapital 56%\naktie -9% :thinking: skuffende udsigter?”,“target_locale”:“da”}

Jeg syntes, det var en ret god del af 2019, jeg forventede selv et lidt bedre resultat. Udsigterne for i år var ikke så gode, som mange nok havde forventet.. En ny produktionslinje er blevet færdiggjort, og ordrerne er steget, men der er stadig en smule usikkerhed i luften om fremtiden.

1 Synes om

"Honkarakenne’s omsætning faldt - Rusland kollapsede yderligere, og corona er en ny trussel

Bjælkehusproducentens udsigter er dystre. Omsætning og driftsresultat forventes at forblive på niveau med året før. Der udbetales stadig ingen udbytte."

Arvopaperis historie er sandsynligvis den største årsag til faldet. De trak godt nok nogle spændende konklusioner ud af årsregnskabet. Kapitaltilbagebetalingen kommer selvfølgelig, men det nævnes ikke i historien.

2 Synes om

@Stryker. Olli Harman’s artikel var ret negativ i tonen. Resultatet var i tråd med resultatopjusteringen i slutningen af 2019. Omsætningen var på niveau med 2018 (-2,9%) og resultatet før skat var “markant bedre” (en fordobling kan vel betragtes som markant :slight_smile:). Olli syntes ikke at være interesseret i kapitaltilbagebetalingen, kun udbyttet, som Honka ikke har udbetalt i årevis.

Honka ser ud til at have fået styr på sine omkostninger. Det er efter min mening den bedste nyhed. Forhåbentlig vil situationen forbedres yderligere i løbet af 2020, når fabriksinvesteringen er afsluttet. Baseret på 2019-resultatet og en aktiekurs på 3,5 € er P/E under 9, så denne aktie kan ikke betragtes som uhyrligt dyr. Omsætningen bør dog vende til en stigning.

2 Synes om

Når det gælder forudsigelse af udsigter, anser jeg det for at være en ansvarlig forudsigelse, hvis corona rammer prognoserne hårdere – så er jeg hellere skeptisk og forsigtig end “selvsikker”. Uden denne virus ville værdiansættelsesniveauet have været lidt anderledes.

1 Synes om

Enig. Hongans vejledning fra sidste år var også konservativ. Investorer lærer ingenting. F.eks. har Marimekko givet et par positive udmeldinger de sidste par år, og det blev belønnet med et fald i forbindelse med årets vejledning.

Det, jeg selv skrev ned i forbindelse med Hongas positive udmelding, var, at omsætningen ville falde med -10% i andet halvår, da dette ikke blev ændret i den positive udmelding (samme niveau og tilsvarende vækst i første halvår).

Ordreindgangen i første halvår faldt med -10%, og nu er den samme op igen.

Jeg er bare træt af disse dumme markeder; det føles som om, ingen kan læse noget, men bare går ind i en positiv udmelding med den mentalitet, og det samme omvendt uden at læse selve indholdet.

Og feedback. Alma Medias rapportering i alle dens kilder er så utroligt ringe og elendig.

:man_facepalming::man_facepalming::man_facepalming:

5 Synes om

{“content”:“Endelig en stigning. Hæveautomaten er steget med 6%, og det skyldes nok i høj grad en artikel i Kauppalehti. Det passer mig fint.”,“target_locale”:“da”}

Kan du sende et link, eller er det her kun i den trykte avis? Jeg kan ikke finde noget på Kauppalehti’s hjemmeside eller via Google.

Åh. Min fejl. Den pågældende nyhed var et par dage gammel.

Hvad mon så løfter den her…?

{“content”:“Kunne der mon være en positiv corona-overraskelse på vej her. Sommerhuse er ifølge nyhederne blevet solgt godt. Nogen kan også bygge et nyt i stedet for det gamle sommerhus, de har købt. Måske er salget af sommerhusgrunde også gået godt. Træbyggeri er i det hele taget i medvind, også inden for offentligt byggeri, daginstitutioner osv. Bjælkehuse binder kuldioxid, så megatrendene giver også støtte. Der er vist ingen analytikerdækning overhovedet. Jeg har selv fyldt på efter mavefornemmelse, vi får se, hvordan det går.”,“target_locale”:“da”}

3 Synes om

Der er stadig god tid til at reflektere over dette, før det bliver officielt. Udviklingen i salget har helt sikkert været positiv i denne sektor også.

1 Synes om

Vil ugen vise, om et positivt resultat er for optimistisk tænkt?

Selvfølgelig kan resultatet være positivt. Men på en måned er den steget over 20 %, så mon ikke kursstigningen allerede er indregnet. Desuden er den lave handelsvolumen en udfordring.

1 Synes om

Hvilke forventninger er der til Honkarakenne? I foråret var der en resultatadvarsel på grund af corona og strejke, men siden har der været stille. Markedsandelen for bjælkefritidshuse er fortsat med at vokse, og sommerhussalget kan måske ses i de modtagne ordrer, men det er nok tvivlsomt, om mange af dem allerede er leveret. Boligmessen skaber måske god stemning, men det ses heller ikke i tallene endnu. Dagpleje-/skolebyggeri er sandsynligvis stadig ret lille, selvom det kan være i vækst på længere sigt. Rusland er formentlig forbedret lidt i forhold til H2/2019 (bedre ordrebeholdning), men Global Markets er formentlig faldet, eller har der været nogle større projekter?
Med hensyn til denne aktie er man ret meget i tågerne og må bare gå efter mavefornemmelsen og håbe, at tendensen for bjælkebyggeri fortsætter godt, og at ledelsen gør de rigtige ting. Jeg har 2000 stk. i porteføljen og overvejer kraftigt, om jeg skal lette, eller ej. I øjeblikket ville jeg i det mindste kunne komme af med dem, nogle gange plejer der at være ret tynde ordrebøger. Indkøbspris fra corona-dippen 2,6 €. Sidste efterår lavede jeg også en succesfuld holdning på omkring 2,5 € => 4 €. Hvis bare en analytiker fulgte med, ville man i det mindste vide, hvilke tal folk forventer af dette. H1/2019 var endnu ikke fantastisk, så hvis man sammenligner med det, kunne der komme en positiv “overraskelse” … hvem ved.
https://www.hirsikoti.fi/fi/media/hirsiomakotitalojen-markkinaosuus-on-edelleen-kasvussa

5 Synes om

Honkarakenne er en udfordrende virksomhed at eje, måske netop fordi der ikke er nogen dækning. På den anden side åbner dette op for gode muligheder, som du nævnte, at du har udnyttet. Jeg har ikke ejet Honka i et stykke tid nu, men hvis jeg husker rigtigt, så er indtjeningen normalt koncentreret i H2. Som du nævnte, var resultatet blødt i H1/19, og derfor, hvis resultatet er endnu bedre, kunne det blive positivt modtaget. En interessant virksomhed på alle måder og interessant at se resultatet og reaktionen.

Uden tvivl har der i mine øjne været lidt buy the rumor sell the fact-stemning her, men på den anden side er investorstemningen så høj, at der stadig kan komme gode resultatrallies.

1 Synes om

Jeg har lavet en foreløbig pengestrømsberegning for Honkarakenne, og den ser rigtig god ud. ROIC er også et godt stykke over WACC, likviditeten er dårlig, og der er ingen opfølgning. Jeg vil se på morgendagens resultatopgørelse, men jeg ser meget potentiale i dette firma. Kan nogen sige, hvorfor ingen analysefirmaer følger dette? Det er trods alt ikke de mindste.

2 Synes om

Resultatadvarslen ramte, jeg tror markedsforventningerne var på den bedre side af året?

1 Synes om

Efter min mening en ret anstændig og forholdsvis forventet rapport. Det er vel ikke dårligt, hvis indtjening per aktie stiger 30% år-over-år. Indenlandsk vækst er ret god, og udlandet har dykket lidt, hvilket ikke er overraskende i COVID-tiden.

“I Finland udviklede omsætningen sig positivt og var 11 procent bedre end på samme tidspunkt året før. Salget af enfamiliehuse har fortsat udviklet sig positivt. Fritidskollektionen blev fornyet i begyndelsen af året, og den nye kollektion har vakt interesse på markedet. Efterspørgslen efter børnehaveprojekter har ligget på sidste års niveau, men interessen for skoleprojekter er vokset, og der forventes en stigning i antallet af træskoler. De effektiviseringer, der er foretaget i bestillings-leveringskæden og salgsprocessen, begynder at vise sig: driften er blevet mere effektiv, og der lægges stigende vægt på kundeoplevelsen. Vi har udviklet og styrket serviceforretningen og produktificeret nye servicemodeller. Udviklingen af det indenlandske salgsnetværk fortsætter.”

“Investeringerne i Karstula-fabrikken er skredet frem, selvom COVID-situationen forårsagede forsinkelser i udstyrsleverancer og installationer. Den fornyede produktionslinje forventes at være i effektiv produktionsbrug i slutningen af 2020.”

Det sidste, kombineret med stigende efterspørgsel, giver dog positive forventninger til de kommende år. Selskabets balance er sund, og ledelsen har et stort ejerskab, så jeg synes ikke, et P/E-forhold på 10 er dårligt.
Resultatet faldt tydeligvis ikke i alles smag, men vi holder så bare lidt længere, hvis det er nødvendigt. Omsætningen er altid så lille, at ændringer i den ene eller anden retning er store, hvis nogen ønsker at købe/sælge.

5 Synes om

{“content”:“Jeg er tilfreds med kvartalsrapporten, selvom markedet er af en anden mening at dømme ud fra kursreaktionen. Hvis virksomheden øger overskuddet i sådan en tid, så tak for flere aktier til porteføljen.”,“target_locale”:“da”}

1 Synes om