Honkarakenne Oyj

Et par kommentarer til de seneste nyheder i denne tråd; jeg har en bekendt i bjælkehusbranchen, og fra vedkommende får jeg altid gode meninger/indsigter.

Dette var vist mest en pressemeddelelse fra Ollikainen. Godt for Ollikainen, det ser ud til at gå helt fint for dem. Generelt er der bestemt ikke tale om nogen guldalder i branchen lige nu. Jo, der ryger hytter til Lapland, og parcelhusbyggeriet er vågnet fra sin værste koma, men den vækst på 46 % er stadig ikke nok, når bunden har været så dyb. Man skal også huske, at vækst ikke varmer meget, hvis man ikke får en ordentlig margin. Faktum er, at Kontio har en stor fabrik med overskudskapacitet, og de skal have noget salg derind → marginerne presses latterligt langt ned. Kontio er i store problemer; der har været hjemsendelser igen i vinter, og for et år siden blev 25 % af selskabet solgt via en aktieemission til en pris på 3 millioner til Asko Schrey. Jeg har forstået det sådan, at netop Kontios situation gør, at prisen på tømmer er lav, så alle må kæmpe med lønsomheden. Efterspørgslen på bjælkehuse er stor, når man kan få dem billigt; de, der indvilger i at sælge billigt, får da også handlerne i hus. Hvorfor købe et almindeligt træhus, når et bjælkehus også er til at betale? For husbyggeren er det absolut købers marked, når det kommer til bjælkepakker.

Saarelainen har været en god direktør for Honkarakenne; selskabet led mere under Ruslands invasion sammenlignet med konkurrenterne. Ifølge min bekendt bør en direktør i bjælkehusbranchen komme indefra huset; det er yderst vigtigt, at direktøren har en god føling med kunderne, produktionen, markedet, salget osv. De bedste resultater i branchen skabes af iværksætterdrevne firmaer. En direktør fra en anden branche har ofte, pænt sagt, udfordringer med at bevare overblikket. Som aktionær håber jeg selv, at der findes en kompetent og passioneret person internt i huset til at styre skibet.

Jeg kender ikke Honkarakennes situation særlig indgående lige nu, men jeg ville ikke skynde mig hen til købsknappen baseret på tilsyneladende gode nyheder eller konkurrenternes spin.

1 Synes om