HKFoods som investeringsobjekt

Her er en omfattende rapport om HK Food, udarbejdet af Pauli Lohi. Ligesom andre omfattende rapporter er den tilgængelig for alle at læse. Hvis HK eller andre virksomheder i branchen interesserer dig, bør du læse den – den giver god indsigt i branchen generelt. :slight_smile:

HKFoods har i de seneste år gennemført en imponerende resultatvending, hvilket blandt andet skyldes en styrkelse af investeringsevnen i forbindelse med frasalg af operationer uden for Finland. Selvom den største stigning i rentabiliteten efter vores vurdering allerede ligger bag os, ser vi, at selskabet stadig har potentiale for en moderat forbedring af rentabilitetsniveauet, hvilket gør, at værdiansættelsen fremstår rimelig billig. Hvis rentabiliteten nåede niveauet for de største konkurrenter, ville der være betydeligt opadgående potentiale i aktien. Den relativt høje gæld og historiske udfordringer med rentabiliteten øger dog aktiens risikoniveau i forhold til gennemsnittet for en defensiv branche. Vi gentager vores købsanbefaling og et kursmål på 1,70 euro.

Citat fra rapporten:

Potentiale som en defensiv udbytteaktie

HKFoods’ forretningsområder har på lang sigt potentiale til at blive en defensiv og udbyttebetalende forretning, omend med et middelmådigt kapitalafkast. Reduktionen i forbruget af rødt kød sker langsomt, og forbruget af fjerkræ samt mere forarbejdede fødevarer vokser, så på lang sigt forventer vi, at markedsvæksten vil ligge tæt på den generelle BNP-vækst. Kødindustrien og fødevarebranchen generelt er konkurrenceprægede og kapitalintensive brancher, hvor det er svært at opnå et bæredygtigt afkast på den investerede kapital, der overstiger afkastkravet. På den anden side ser vi på kort sigt HKFoods som et turnaround-selskab, hvis potentiale for resultatforbedring kunne understøtte aktiekursens udvikling.

image
image

1 Synes om

Vi snakkede med @Pauli_Lohi om HKFoods i forbindelse med den nye omfattende rapport! :blush:

3 Synes om

Her er Pauls kommentarer om, hvordan den baltiske betingede tillægskøbesum ikke ser ud til at blive realiseret nu.

Forringelsen af udsigterne for den betingede købesumsfordring har efter vores mening en lille negativ indvirkning på aktiens fair værdi (nedskrevet fordring på 5 % af aktiekursen). Vi vil beregne cash flow-prognoser relateret til fordringen senest i forbindelse med Q3-rapporten. Nedskrivningen medfører dog ikke et umiddelbart behov for en anbefalingsændring, da dens betydning for den samlede aktiehistorie er lille. Salget af de baltiske forretningsaktiviteter fremstår efter vores mening stadig som en vellykket transaktion, da den faste købesum allerede var høj i forhold til den solgte forretnings svage indtjening.

De seneste dage er Hkfoods steget uden en klar årsag. Er der tale om et sympatitræk? Nedenfor er AI’s svar.

Et klassisk eksempel på et sympatitræk (sympathy move).

Når Atria offentliggør et bedre resultat end forventet, konkluderer investorerne, at hele fødevare- eller kødforarbejdningssektoren kan være i samme situation: råvarepriser, efterspørgsel eller forbrugeradfærd kan også gavne HKFoods (HKScan

1 Synes om

HKFoods Oyj’s delårsrapport januar-september 2025: Væksten i det sammenlignelige driftsresultat fortsatte i tredje kvartal - Inderes

5 Synes om

Her er Pauls kommentarer til resultatet. :slight_smile:

*HKFoods rapporterede i dag Q3-kvartalsrapporten, som med hensyn til driftsresultatet stort set var i tråd med vores prognoser. Omsætningen var lavere end forventet, da segmenter med lavere marginer skrumpede ind. Nettoresultatet var overraskende stærkt, hvilket blev påvirk

Pauli interviewede HFoods’ administrerende direktør Juha Ruohola :slight_smile:

Emner:

00:00 Start
00:14 “God præstation i Q3”
01:09 Detail- og Foodservice-markedet
02:19 Ernæringsanbefalingers indvirkning på efterspørgslen
02:47 Forhøjet pris på oksekød pressede rentabiliteten
04:25 Kinas toldsatser på svinekød
05:58 Virkningen af overudbud af svinekød på det finske marked
06:32 Fokusområder for den nye strategi
08:10 Hævelse af driftsresultatmålet

2 Synes om

Pauli “Ora et labora” Lohi har som en flittig dreng allerede udarbejdet en virksomhedsrapport. :slight_smile:

En stort set uoverraskende Q3-rapport forårsagede moderate positive prognoseændringer primært gennem et fald i finansieringsomkostningerne. Vi forventer, at den operationelle resultatudvikling fortsætter, omend i et mere moderat tempo end tidligere, hvilket sammen med en gradvis normalisering af finansieringsomkostningerne hurtigt vil reducere værdiansættelsesmultiplerne. Vi gentager vores “tilføj”-anbefaling og hæver kursmålet til 1,80 euro (tidligere 1,70 euro).

Citat fra rapporten:

Potentiale som en defensiv udbyttevirksomhed

HKFoods’ forretningsområder har på lang sigt potentiale til at være en defensiv og udbyttebetalende forretning, omend med en middelmådig kapitalafkast. Reduktionen i forbruget af rødt kød sker langsomt, og forbruget af fjerkræ og mere forarbejdede fødevarer stiger, så på lang sigt antager vi, at markedsvæksten vil være tæt på den generelle BNP-vækst. Kødindustrien og fødevaresektoren generelt er konkurrenceprægede og kapitalintensive industrier, hvor det er svært at opnå et bæredygtigt afkast på investeret kapital, der overstiger afkastkravet. På den anden side ser vi på kort sigt HKFoods som en turnaround-virksomhed, hvis potentiale for resultatforbedring kunne understøtte aktiekursens udvikling.

2 Synes om

Finansdirektør på indkøb, 20.000 aktier og prisen 1,63€/aktie.

Et fint lille signal om at selskabets hverdag nu er stabiliseret og kriserne er overvundet.

4 Synes om

For fjerde kvartal er der nok ikke længere noget at nedskrive i forbindelse med de udenlandske forretninger, så regnskabsresultatet kan allerede være tydeligere positivt, forudsat at den positive indtjeningstrend fortsætter. I 2024 udgjorde fjerde kvartals driftsresultat omkring 29 % af hele årets driftsresultat, og i 2023 omkring 21,7 %. Q4 2023 er sandsynligvis en lidt dårlig sammenligningsgrundlag, da der dengang stadig var flere udenlandske enheder inkluderet i koncernen. Hvis man nu bruger den relative andel af driftsresultatet for Q4/2024 som basisværdi, så ville 1-9/2025 have akkumuleret 71 % af hele årets driftsresultat, og dermed ville driftsresultatet for sidste kvartal med denne beregningsmetode blive omkring 8,9 mio. euro: (21,8 / 0,71) - 21,8 = 8,9.

Jeg tænkte på, at når -2,7 mio. euro af regnskabsresultatet for 1-9/2025 tilskrives moderselskabets ejere (hvoraf -0,4 mio. euro er fra tredje kvartal), og +2,1 mio. euro tilskrives minoritetsaktionærerne, hvordan mon det påvirker større investorers (institutioner og hvad de nu hedder) investeringsberegninger? Hvis det påvirker, kan det stadig holde visse investorer væk fra HKFoods-aktien, fordi moderselskabets ejere stadig bærer tab fra driften. Jeg kender selvfølgelig ikke investeringsverdenens regnskabsprincipper, så dette var mere en enkelt persons højlydte overvejelser.

Jeg svarer med lidt forsinkelse på dette spørgsmål om aktionærernes negative resultat.

HKFoods’ resultat belastes i indeværende år af nedskrivninger vedrørende den betingede tillægskøbspris for den baltiske forretning. Det vil sige, at købsprisen inkluderede usikre poster, hvis modtagelse nu virker usandsynlig. Det er selvfølgelig ærgerligt, at tillægskøbsprisen ikke opnås, men det er dog kun en enkeltstående sag, som ikke er forbundet med HKFoods’ langsigtede indtjeningsevne.

Aktiens værdi er baseret på dens langsigtede pengestrømme. For HKFoods forventes det, at resultatet vil vende til positivt i de kommende år også for aktionærerne (hvilket understøttes af bl.a. den opadgående udvikling i det justerede driftsresultat samt faldende finansieringsomkostninger).

Jeg tror derfor ikke, at indeværende års negative resultat for aktionærerne som en enkeltstående sag vil være en væsentlig faktor, der skræmmer investorer væk. Hvis man overvejer negative faktorer fra institutionernes synspunkt, kunne disse f.eks. være relateret til en kapitalintensiv og langsomt voksende branche samt virksomhedens kapitalallokering (udbetaling af udbytte før indfrielse af et dyrt hybridlån).

Vi har i prognoserne et justeret driftsresultat for Q4, der groft sagt er på niveau med referenceperioden. Mine egne forventninger hertil er relativt tillidsfulde.

3 Synes om

Jeg lagde det i Atria-tråden, så jeg lægger det også her, da det også påvirker HooKoo :slight_smile: :backhand_index_pointing_up:

HKFoods Oyj udlodder anden rate af kapitaltilbagebetalingen på 0,05 euro pr. aktie | Kauppalehti

Julesalget er gået godt.

2 Synes om

Her er Pauls kommentarer, efter at selskabets bestyrelse har besluttet at udbetale en anden kapitaltilbagebetalingsrate. :slight_smile:
Tilbagebetaling af en ekstra rate til aktionærerne kunne i princippet være et gunstigt signal om bestyrelsens tillid til selskabets resultatudvikling. På den anden side svækker udlodningen af midler selskabets balancebuffere og øger en smule usikkerheden omkring reduktionen af finansieringsomkostningerne. Efter vores mening har udbetalingen af den ekstra rate ingen væsentlig indflydelse på aktiens fair værdi.

2 Synes om

Pauli har lavet en ny selskabsrapport om HooKoo. :slight_smile:

HKFoods’ operationelle lønsomhed har taget et stort udviklingsskridt i de seneste år. Virksomhedens lønsomhed er dog stadig markant lavere end de primære indenlandske konkurrenters, og i et gunstigt scenarie vil potentialet for en resultatfremgang stadig være betydeligt. Vores nuværende prognoser antager dog, at den hurtigste fase for resultatmæssig vækst allerede er overstået, og den vækst i resultatet, vi forventer for 2026, er efterhånden ret moderat. Aktiens EV/EBIT-baserede værdiansættelse fremstår allerede i lyset af det indeværende års resultat som meget billig, og det forventede fald i finansieringsomkostningerne vil også presse P/E-multiplerne ned i de kommende år.

1 Synes om

Jeg finder det lidt mærkeligt, at kommentaren til selskabsrapporten ikke fremhævede HKFoods’ største problem: ejerrisiko og ineffektiv kapitalanvendelse, som giver sig udslag i høje kapitalomkostninger.

Især i betragtning af, at firmaet i år har begået forfærdelige fejl i sin kapitalallokering ved at udbetale over 12 millioner euro i udbytte, samtidig med at det gældstyngede selskab betaler høje renter på gælden og derfor står i en langt svagere position i gældsforhandlingerne, end de ville have gjort uden den overdimensionerede udbyttebetaling.

Når de stemmeberettigede hovedejere er kødproducenterne via LSO-andelsforeningen (2/3 af stemmerne, 1/3 af aktierne), er det også vigtigt at være opmærksom på, hvordan interesserne for den interessegruppe, som hovedejeren repræsenterer, og de øvrige aktionærers interesser stemmer overens nu og i fremtiden.

Jeg ejer aktier i selskabet og overvejer at øge min beholdning på dette niveau, men jeg ønsker også at have et klart billede af selskabets positive og negative sider.

5 Synes om

Hvis situationen mellem Kina og Taiwan eskalerer, er der så en stor risiko for selskabet? Hvis eksporten til Kina stoppede helt?

Jeg skriver her om ejerskabet i HKFoods, hvilket jeg mener, at enhver, der investerer i selskabet, bør forstå. Selskabets aktier er fordelt således, at stemmeretten forbliver hos LSO-Osuuskunta (LSO-andelsforeningen). Medlemmerne af LSO-Osuuskunta er kødproducenter. Et medlem skal have en aktiv produktion, og størrelsen på andelsindskuddet (osuusmaksu) fastsættes på baggrund af omsætningen, og der betales rente på indskuddet ud fra LSO-Osuuskuntas resultat. En producent kan f.eks. have en forpligtelse til et andelsindskud på 50.000 €, som der betales ca. 5 % i rente af.

Eksempel: Når HKFoods leverer et resultat for 2025 og på generalforsamlingen i 2026 beslutter at udbetale udbytte, modtager LSO-Osuuskunta udbyttet i 2026, hvilket udgør andelsforeningens resultat for 2026. I 2027 beslutter andelsforeningens repræsentantskab på sit møde om udbetaling af rente på andelskapitalen.

Og dette er netop selskabets problem. Producenterne ønsker en god pris for det kød, de producerer, og samtidig en god rente på deres andelskapital. Der ville sandsynligvis ikke være et problem, hvis producenterne ikke var dem, der traf beslutningerne, men jeg mistænker, at andelsforeningen som stemmeberettiget også bruger sin stemmemagt. Derudover kan mange producenter have store beholdninger af selskabets aktier i deres egen portefølje eller via et produktionsanlæg i selskabsform. Der er selvfølgelig ikke noget ulovligt i, at en person har alle sine æg i samme kurv.

At HKFoods’ bestemmende ejerskab ligger hos producenterne, er ikke kun en dårlig ting. Producenterne har brug for HKFoods, og HKFoods kan ikke drive forretning uden producenterne. For selskabet er det en forudsætning at få råvarer for at have noget at forarbejde. Produktionsaftaler er nødvendige for selskabet, men en produktionsaftale, hvor selskabet køber alt det kød, producenten producerer, er også livsvigtig for producenten. Problemet opstår, når markedet skal tilpasses, det vil sige, når produktionen skal skæres ned. Her, når den administrerende direktør foreslår, at det nu er tid til at sende søer til slagtning, påvirker et vredt medlem af LSO-Osuuskunta gennem sit netværk tingene således, at direktøren får sparket, fordi producenten ikke ønsker at skære i sin produktion. Selskabets interesse og producentens interesse er i konflikt, selvom selskabets interesse i virkeligheden er producentens interesse.

Denne model for produktionsaftaler er markant anderledes end f.eks. i skovbrugssektoren. I skovbrugssektoren købes der ikke ind, hvis der ikke er afsætning. Kødsektoren køber, fordi der er en aftale. Prisen varierer naturligvis, men at fryse kød ned er en dårlig forretning.

Jeg håber, at mit indlæg har belyst nogle af de ømme punkter i selskabets ejerskab for nogen. Det kan også betale sig at kigge på LSO-Osuuskunta samtidig med selve selskabet. Jeg ejer ikke selv aktier i selskabet. Jeg har ejet dem tidligere og følger selskabet af interesse, da det er blevet velkendt gennem årtier.

8 Synes om

Livestock og Farseer rammer efter min mening hovedet på sømmet. HK’s gældsgrad har udviklet sig i en bedre retning, og aktiekursen har stadig et opadgående potentiale frem til 2026. Dog bør en meget betydelig ejerrisiko relateret til selskabet indregnes i aktiekursen. LSO’s vilje svarer ikke nødvendigvis til selskabets eller dets øvrige ejeres interesser, hvilket sidste års udbytte er en meget frisk påmindelse om.

1 Synes om

Interessant perspektiv på betydningen af ejerskab for en virksomheds indtjeningsevne. For det første må man i et aktieselskab ikke favorisere nogen aktionær på bekostning af andre aktionærer. Det ville være i strid med loven. At en virksomhed har én stor ejer målt på stemmeret, kan snarere være en fordel end en ulempe for de øvrige aktionærer. Jeg købte i sin tid Norwegian, HKScan og Bittium, fordi deres nøglepersoner og storaktionærer kendte deres branche og vidste, hvad de lavede. Det er bare ærgerligt, at jeg solgte Bittium-aktierne før sidste uges toppris (29,95).

Kødproducenternes interesse er at få det størst mulige afkast af den investerede kapital – ikke blot at sælge det kød, de producerer, til den højest mulige pris. Det primære er at holde det apparat, som udkommet afhænger af, funktionsdygtigt. Kødforarbejdningsvirksomheden køber kødet til markedspris, da køb til en højere pris fra LSO kan tolkes som favorisering af LSO som aktionær. Det er ikke i LSO’s interesse på nogen måde at bremse effektiviseringen af kødproduktionen og anden udvikling. Derfor vokser bedriftsstørrelsen, og det samlede antal producenter falder.

1 Synes om