{“content”:“Siden starten af året har faldet været knap 14 %. I dag faldt Atria også. Er der noget, jeg burde vide om disse kødproducenter?”,“target_locale”:“da”}
Jeg har ikke selv set noget.
Jeg overvejer, om jeg skal tage en lille ekstra portion før regnskabet med et stramt stop-loss. Før det forrige regnskab betalte det sig i hvert fald, og hvis eksporten fra Kina nu viser sig bare en smule positivt i tallene, kunne endnu et lille hop være muligt.
Opkøbene af egne aktier stoppede, og det gik nok også lidt for højt op i det hele taget.
{“content”:“Jeg har i hvert fald ikke stødt på nogen negativ omtale. Snarere mere positivt vedrørende eksporten. HK er dog steget næsten 50 % siden oktober, nu venter man sandsynligvis på Q4-resultater og bekræftelse af et vendepunkt. Tidligere i tråden blev der også spekuleret i Nordeas fondes store salg, som i hvert fald i starten af januar pressede HK’s kurs. Nu er de største salg nok foretaget. Den skal nok rykke opad igen den 6. februar, når resultatet kommer.”,“target_locale”:“da”}
Jeg tog også en position i går og i dag og tilføjer, hvis den falder. Vendingen kan føre til en stor stigning, så det er et spekulativt køb. En af risiciene er selvfølgelig spredningen af svinepest, men i Finland er de bedre forberedt på den end gennemsnittet andre steder.
Jeg købte mit første parti HKta for et par dage siden. Positionen er i øjeblikket i minus, men jeg tilføjer muligvis mere. Vi får se, hvad der sker ![]()
{“content”:“Teknisk ser det rigtig godt ud i forhold til stigning.”,“target_locale”:“da”}
Jeg hørte, at handelsaftalen mellem USA og Kina inkluderede, at Kina køber bl.a. svinekød fra USA.
Det kan delvist påvirke HK’s eksport.
Ret mig, hvis jeg tager fejl ![]()
Markedet er stort, og alle lande med smitte er på købersiden
Den gennemsnitlige kineser indtager hele 30 kg svinekød/år, så markedet er utroligt stort, når befolkningen er over en milliard. The Guardian-artiklen giver et indblik i de mængder, vi taler om i eksportpotentialet. Overskriften fortæller det hele ![]()
Den største sælger i en måned har været Nordea (som sandsynligvis har tømt en fond) med over en million stykker. I dag solgte de ikke noget, men OP trådte til og dæmpede stigningen lidt ved at smide store portioner på markedet i løbet af dagen.
Køberne af Nordeas “opkast” har primært været Nordea, Morgan Stanley Europe, SEB og Barclays.
Teknisk set ville det være et godt tidspunkt for en stigning op til 2,85, hvor det også ville være klogere for fonden at begynde at sælge igen, hvis der er noget at sælge. Delårsrapporten kan derefter give et fremragende boost, som vil bringe os langt over de gamle modstandsniveauer, hvis vendingen er reel eller lige er på vej. Der er potentiale for dette på mange niveauer.
Nordea og Pohjola dræber desværre stigningerne ved at sælge ud. Det ville være rart at vide, hvor meget de har at dumpe.
Jeg tog de små gevinster hjem, da OP og Nordea ikke giver sig et øjeblik. Jeg prøver igen, hvis det ser ud til, at en retningsændring kalder.
https://www.hkscan.com/fi/sijoittajat/omistajat/suurimmat-omistajat/
| Ejer | Aktier 31.12.2019 | Aktier 30.11.2019 | Ændring i antal aktier | Markedsværdi af aktier 31.12.2019 |
|---|---|---|---|---|
| Nordea Henkivakuutus Suomi Oy | 427.331 (0,43%) | 1.574.686 (1,59%) | -1.147.355 | 1,02 mio. |
Nordea har vist ikke ret meget tilbage.
OP Säilytys OY har en hel del, men jeg er ikke helt sikker på, om det egentlig tilhører OP, eller om de bare opbevarer det, og der har ikke været nogen forskel i Säilytys’ aktiebeholdning i december. OP’s fonde havde 100.000 stk. i slutningen af december, så hvis de besluttede at tømme dem, burde de ret hurtigt komme ud på markedet.
Godt, det slutter. I dette tempo tager det omkring en uge, hvis vi vurderer, at der er omkring 300.000 tilbage. Det er svært at vurdere, når der ikke dumpes hver dag.
{“content”:“Ingen indvirkning på eksporten… når man ser, hvad USA kan levere, og hvor meget kød Kina har brug for. Så det har kun betydning for de amerikanske eksportører. Desuden har kineserne allerede købt de amerikanske lagre. Kun importen mangler. Og kød mangel er ikke kun i Kina, men i hele Asien. Vietnam, Thailand, Korea… osv. Eksporten kører for fuld kraft i mindst 3 år… prisen vil variere, men forbliver god…”,“target_locale”:“da”}
Den virkelige jackpot kommer, hvis svinepesten rammer Danmark, forudsat at den ikke spreder sig længere mod nord derfra.
Lad os da også lægge en pressemeddelelse fra en konkurrent her: Atria kommer med en let negativ nyhed. Omsætningsvæksten vil forblive på 2018-niveau, hvilket skyldes lidt svagere salg i Finland og Rusland i slutningen af året. Driftsresultatforventningen er uændret.
https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/atria-alentaa-vuoden-2019-liikevaihto-ohjeistustaan
“Eksport fascinerer slagterierne, da priserne er steget, og eksporten er, selv med forsigtige skøn, meget rentabel.”
Er det fakta, at kødeksport er rentabelt for finnerne? At kineserne ikke bare køber billigt?
Man skal altid være opmærksom, når Nordea og OP begynder at sælge stort ud. I morgen ser det ud til, at begge vil falde. Er det så et købssted eller ej?
Jeg solgte selv mine HK-aktier den 3. januar 2020 til en pris af 2,63 €, og det er jeg pokkers tilfreds med.
Jeg havde 83 stykker Atria tilbage efter lukning i dag.
Kødindustrien bliver nu ude af min portefølje.