Jeg har forsøgt at skitsere HK’s indeværende år ved at se på, hvilke begivenheder, der svækkede resultatet for 2025, som sandsynligvis ikke vil finde sted i 2026.
Tab fra ophørte aktiviteter
Det er min opfattelse, at de ophørte aktiviteter blev afsluttet i 2025, og at det tab på 11,4 millioner euro derfor ikke længere vil ses i 2026. Ret mig endelig, hvis jeg tager fejl. Hvis det er tilfældet, vil det dog medføre en samlet forbedring af resultatet pr. aktie (børsnoterede + ikke-noterede aktier) på cirka 12,6 cent.
Rentebebesparelser fra fornyelse af hybridlån
Forudsat at renteomkostningerne ikke stiger ad andre veje, vil rentesparelsen fra fornyelsen af hybridlånet give en forbedring af resultatet pr. aktie på cirka 2,6 cent.
Strejke i fødevaresektoren
I Q2 2025-delårsrapporten stod der, at “den gode nyhed fra forårets overenskomstforhandlinger var den opnåede treårige arbejdsro i fødevaresektoren.” Strejkens indvirkning på Q2-resultatet skete ad to veje, hvoraf Q2-rapporten nævnte følgende vedrørende omsætningen: “Omsætningen fra HKFoods’ fortsættende aktiviteter faldt med 3,5 procent til 245,7 (254,6) millioner euro. Omsætningen var påvirket af strejken i fødevaresektoren i april samt mangel på oksekød. En kølig forsommer forsinkede starten på grillsæsonen og påvirkede salget af sæsonvarer.” Strejken var ikke den eneste faktor, der reducerede omsætningen, men den var dog væsentlig nok til at blive nævnt.
I Q1 2025-rapporten stod der følgende om strejkens konsekvenser: “Strejken påvirkede virksomhedens produkttilgængelighed betydeligt og skabte en ophobning af grise på virksomhedens kontraktgårde, hvilket medfører ekstraomkostninger at afvikle.”
Strejken reducerede både omsætningen og medførte ekstraomkostninger i form af afviklingen af griseophobningen. Jeg kan ikke vurdere den samlede effekt på resultatet pr. aktie pålideligt. Målt i euro vil jeg gætte på, at den samlede resultateffekt var mindst flere hundrede tusinde euro.
En anden ting, der kan forudsiges via kalenderen, er, at de første to hverdage i påskeugen stadig falder i marts, så første kvartal vil sandsynligvis drage fordel af påskesalget.
Vejret kan man ikke rigtig forudsige, og det har som bekendt betydning for salget i foråret og sommeren. Så vi må vente i spænding på vejret.
Ved udgangen af 2025 var der 51,1 millioner euro i kassen. Jeg gennemgik gamle årsregnskaber for at finde ud af, hvornår der sidst har været så mange penge i kassen på balancetidspunktet. I årsregnskabet for 2017 kommer vi tæt på med 50,9 millioner euro. I årsregnskabet for 2020 var beløbet 46,8 millioner euro. Det laveste punkt var i årsregnskabet for 2022 med 17,8 millioner euro. Jeg stoppede min gennemgang ved 2017.