Det indeværende år kunne også vurderes på den måde, at man tager EBIT for 2025 som udgangspunkt og ser på, hvad der derefter kunne ske i resultatopgørelsen i 2026. Det er selvfølgelig ikke sikkert, at man opnår det samme absolutte EBIT i 2026, men fremtiden er jo altid behæftet med mere eller mindre usikkerhed.
0,20 euro / aktie svarer i euro til et nettoresultat på ca. 18 millioner. Overskuddet før skat for 2025 er 18,7 millioner, og af de omkostninger, der kom efter det i 2025, var en større post nedskrivning af ophørte aktiviteter, som jeg forstår det, slet ikke burde forekomme længere.
Skatteudgiften blev 4,5 mio. i 2025. For 2026 ved man ikke andet om skatten, end at der efter mit skøn vil være en godtgørelse på de 2,92 mio. euro, jeg tidligere har beregnet (forudsat at HK kan udnytte tidligere underskud fuldt ud), men det endelige skattebeløb kan man selvfølgelig ikke vide endnu, da skattefordelen fra underskuddene modregnes i de akkumulerede skatter.
Hvis man altså i 2026 nåede samme driftsresultat som i 2025, og finansieringsomkostningerne var 2,4 mio. lavere via den fornyede hybrid, ville det skattepligtige resultat være 21,1 mio. Herefter ville kun skatten skulle fratrækkes. Set på denne måde kunne en indtjening pr. aktie på 0,20 opnås allerede i 2026, hvis blot skatten er 3 mio. eller mindre. Men dette er selvfølgelig baseret på antagelser om, at forretningen i øvrigt går mindst lige så godt som i 2025, og at finansieringsomkostningerne reduceres med de 2,4 mio.
Med hensyn til finansieringen følger jeg kassebeholdningen med interesse. Hvis man systematisk forsøger at opbygge den, hælder min tolkning stærkt til, at man forsøger at slippe af med det obligationslån på 90 mio. i så høj grad som muligt med de penge, man kan nå at opspare i kassen inden indfrielse eller udløb.
Realiteten for kassen er dog nok, at den ikke kan opbygges hvert kvartal, da man så vidt jeg forstår skal producere varer til lager forud for højsæsonerne.