HKFoods som investeringsobjekt

God pointe, at markedet har talt gennem obligationskursen. Jeg ved ikke, om obligationskursen er steget på grund af opkøb, eller om afkastet (yielden) bare er faldet over tid i takt med, at udløbsdatoen nærmer sig, og hvis der ikke har været salgsvillighed, så er det det, der er sket. Investorerne i denne erhvervsobligation (JVK) er naturligvis institutioner, men det er stadig et helt andet instrument end ”ultimate subordinated debt”, altså aktien. Investorerne i obligationen og den hybrid, der blev rullet sidste år, er dem, selskabet gik til med hatten i hånden i krisetider – efter min mening nogle andre investorer end de stockpickere, der scanner markederne.

På listen over aktionærer er det kun privatinvestorer, der har talt, ikke institutioner. Det virker til, at det for pensionsselskaber med tocifrede milliardbeløb og fonde med milliarder ikke giver mening at skyde et par millioner i aktier i et usikkert turnaround-selskab, da effekten af et eventuelt merafkast på hele porteføljens afkast er forsvindende lille. Når dækningen af selskabet er svag, og andre store investorer heller ikke har rykket på sig, kan man i værste fald blive fyret for at gå enegang med sådan en investering. Det er det, jeg mener med, at institutionerne først bliver ejere, når tallene er i orden – hvis de overhovedet gør.