Hesuli - Håbet lever?

Dog var Nokias andel af børsens markedsværdi på sit højeste omkring årtusindskiftet, omkring 75 %.

10 Synes om

Det brok er efter min mening unødvendigt. Apple, Microsoft, Nvidia, Tesla osv. osv. Skal vi også begynde at pille disse ud og beregne indeksafkast? Mærkelige metoder.

Nokia trak også andre med op i sin tid. IT-aktier i hvert fald.

Fair play efter min mening. Lad os bare beregne indekset og ikke begynde at fjerne eller tilføje noget. Helsinki (Stadi) er gået helt galt.

5 Synes om

Faktisk er det ret godt at se på børsens udvikling i USA uden for Magnificent Seven samt også branchemæssigt.

Men ingen af disse selskaber er tilnærmelsesvis så mægtige, som Nokia var for den finske børs. Det tog os mange år, hvor ét selskab praktisk talt definerede, hvilken retning indekset udviklede sig i.

6 Synes om

Og ikke kun indekset, men hvordan Finland overhovedet udviklede sig. På de samme præmisser er der så blevet hældt penge ud hist og her, selvom betaleren (Nokia) har manglet i længere tid. Det er ved at glide over i politik, så jeg lader tastaturet være eller skifter tråd.

28 Synes om

Men hey, vi fik jo nye Nokiaer:

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001748553.html

talvivaara

46 Synes om

Ville der være den samme statistik, der slutter ved nutiden og ikke 2019?

2 Synes om

Lige præcis. Og selvfølgelig bør man også overveje startpunktet for sammenligningsperioden. Det er ikke så længe siden, at udenlandsk ejerskab var begrænset, Finland var en lukket økonomi, og i manges øjne var landet en del af østblokken. Når sådanne tidsperioder er inkluderet i sammenligningen, er det ikke underligt, at børsen har skudt i vejret siden da.

1 Synes om

image

image
Jeg fandt ikke længere end det, men observationsperioden er så lang, at det er usandsynligt, at Hesuli er kollapset dramatisk i løbet af de sidste par år. Sammenligningen inkluderer ikke alle lande, men snarere godt tyve, som overhovedet har tilstrækkelig børshistorie.
https://www.credit-suisse.com/media/assets/corporate/docs/about-us/research/publications/credit-suisse-global-investment-returns-yearbook-2023-summary-edition.pdf

7 Synes om

image

Jeg tegnede en sådan sjov trendkanal for OMXHGI i TradingView, startende fra eurokrisen. Den er kun blevet brudt nedad under coronafaldet og opad i 2021-boblen. Dette er ikke et timingværktøj, men det ville nok være et ret godt tidspunkt at investere i Hesuli (Helsinki-børsen) nu. Selvfølgelig er det samme blevet gentaget i et par år nu.

Effekten af ECB’s rentenedsættelser vil også begynde at vise sig med forsinkelse, men jeg tror, at vi i 2025 allerede vil begynde at se pæn indtjeningsvækst i Hesuli-virksomhederne og økonomisk genopretning :thinking: Selvfølgelig er jeg så dårlig til at forudsige, at dette helt sikkert også vil gå galt :sweat_smile:

25 Synes om

Passer herind. Jeg synes dog, at der også er en værdi i, at Hesuli på dette billede er modigt anderledes, en der går sine egne veje. Man behøver ikke at følge strømmen som en lemming!

image

Jeg tog dog billedet primært fordi den kommentar var så god fra en månedlig opsparers synspunkt…

8 Synes om

Det er intet, ville en lapper sige til dette. Alt forsvandt, og det var ikke nok, ville en karelianer sige. Jeg ved ikke, hvad en savolainer ville sige..

Intet er tabt, når intet er solgt. Punktum.

1 Synes om

Nedgangen har varet længe, men hvornår mon virksomhederne selv ville mene, at nu er vores virksomheds aktiekurs så lav, og endda fejlprissat, at det ville være værd at udnytte dette til værdiskabelse ved at købe egne aktier :thinking::thinking::thinking: Hvis kurserne halveres yderligere, så? Eller er ingen virksomheds resultat bæredygtigt efter deres egen mening, så det ikke er værd at gøre? Eller har alle selvfølgelig bedre investeringsmuligheder andre steder :thinking::thinking::thinking:

33 Synes om

Aktiemarkedet betyder vel ikke længere noget, undtagen for boomer-typer. Jeg er ikke en indeksinvestor, og fra Helsinki-listen kender jeg kun Neste og Revenio på en eller anden måde. Deres problem er åbenlyst: kedelige virksomheder, der forsøger at løse reelle problemer og skabe merværdi for deres ejere. Fuldstændig lort altså, der mangler en historie, og der er ingen konstant spekulation omkring det.

5 Synes om

Er der ikke, dog kun et par stykker, der har købt deres egne? Sampo og Nordea kommer først i tankerne.

2 Synes om
  1. For nylig var der flere kommentarer i nyhedsstrømmen om økonomi om, at Helsinki-børsen, justeret for branche, ikke er hårdt ramt sammenlignet med dens peers. Er dette stadig gældende?

2. Jeg tænker, at det her i Finland føles (i hvert fald for mig) sikkert som NATO-medlem. Og efter vores egen mening ville landets/geopolitiske risiko være afklaret med det? Måske ser sagen anderledes ud set fra længere væk? Hvilken indvirkning har dette?

Med venlig hilsen “Finsk vægt i porteføljen 22,4% i OMXH25-ETF’en”

6 Synes om

Nu er stemningen ved at være på plads.

image

56 Synes om

God tråd! Nu svømmer vi allerede i så dybt vand, at det er lige meget at dykke. I kølvandet på det Lovecraftianske julerally kan man oprette et julefrokostband, der passer til stemningen, hvor man bare knurrer i skoen og bider i elledninger. Så ringer man med Nokia-telefoner tilbage til 90’erne og mindes, hvordan man som barn dog engang havde en sandet vante i munden, når man i dag ikke engang kan få sne at drikke.

Jeg bad AI’en om at lave et albumcover til bandet, der afspejler dette evige mørke. Fra denne Tuonela-bjørns hule stiger man ikke længere op!

DALL·E 2024-12-17 15.37.19 - An album cover for the band 'OMXH' titled 'SONGS FROM THE FINANCIAL ABYSS'.a

23 Synes om

Man burde give den samme skattefradragsret til en æsseværdi som til investorer i Hesuli.

18 Synes om

når indeksens selskaber er banker, forsikringsselskaber, en elevatorproducent, træforarbejdningsvirksomheder og energi, så er det sådan her. Prisen på papirmasse forklarer stagnation denne gang. Disse virksomheder er ikke forkert prissat. Indekset har bare ikke ‘historiepapirer’ og Pitko-lignende hype. Man skulle tro, at indekset giver omkring 10%.

I praksis slet ikke, går til et andet formål eller er meget marginalt

IMG_5531

IMG_5532

IMG_5533

11 Synes om