Taaleris portföljförvaltare Mika Heikkilä presenterade sin drömaktie på Sijoitus Invest. Drömaktien:
En bekant, lättförståelig bransch
En bra, lättförståelig ledning som kommunicerar vad som kommer att göras för att lyckas i framtiden.
En produkt som förbättrar världen, helst en megatrend (exempelvis klimatförändringar).
Expertis som begravts under annat, ingen vill ha aktien (ingen av åhörarna på investeringsmässan skulle räcka upp handen och säga att de äger den).
Detta är värdeinvesteraren Heikkiläs drömcase. Vilken är din Mika Heikkilä-aktie enligt dig?
Heikkilä själv listade tre aktier som han skulle köpa nu om han började: Jag sa ”put your money where your mouth is”. Låt oss säga var han har investerat.
Taaleri
Värdemarknadens största: Stora Enso
Mikromarknadens största: Exel
Edit: Lägg till aktier i tråden som ni anser uppfyller Mika Heikkiläs drömaktiekriterier.
Aktieväljare javisst.. om kritik tillåts. Saulis videoval i den egna portföljen har inte varit enbart diamanter vad jag minns att han har lyft fram, och Mikkas skärpa verkar ha mattats av, inte minst på grund av Nordea. Misstag händer förstås.
Vad är min “Nordea”-aktie eller MH-aktie? Jaja, skämt åsido. MH-aktier är Elecster, Apetit, Fiskars, Oriola, Rovio… Visst, dessa förenas också av alltför många negativa saker och värderingen är förståeligt nog dålig på grund av den nuvarande usla prestationen. Kanske om man skulle lyfta fram mer högkvalitativa bolag, så hålls Remedy onödigtvis tillbaka på grund av värderingen kopplat till Control.
Det som stör mig mest är att de inte kan erkänna ett misstag, utan fortsätter med sin positiva syn trots att alla andra har märkt den negativa utvecklingen. Därför kan jag inte utesluta personliga intressen från analyserna. Jag litar bara på mig själv, så jag kan också skylla mig själv för förluster.
Dissa inte aktieplockare. Få hittar bara diamanter, men faktum är att bara några sådana i portföljen kan göra underverk. Det är milt sagt en bra känsla när man hittar en undervärderad aktie som man tror på framtiden för. Och på så sätt kommer man upp på vågen Sedan måste man göra sig av med några, vilket inte är helt enkelt eftersom man blir fäst… men några kan man behålla för alltid.
Detta är min portföljs ”under radarn” midcap MH-aktie. Alla ovan nämnda kriterier uppfylls, plus låg skuldsättningsgrad, god organisk tillväxt, hög ROE/ROI och ett par procents utdelning.