Angående inflation: Hur justeras avtalspriser i avtalsprissättningen? Finns det någon allmän hänvisning till prisindex eller liknande i avtalen? Det vill säga, hur snabbt kan Heeros överföra inflationskostnader till kunderna?
Från resultatinformationen förblev det oklart för mig vilka internationella partners Heeros söker. Skulle det vara så kallade återförsäljare (som till exempel QPR har)? Detta intresserar mig ur marginalsynpunkt, det vill säga är internationell försäljning mindre lönsam eftersom partners/återförsäljare behövs? Eller avses något annat med partnerskap?
Resultatinformationen hänvisade till att Heeros ytterligare skulle utöka sitt programvaruutbud (förstod jag rätt?). Vilka programvaror/moduler saknas fortfarande från Heeros, förutom timer-integrationen och de programvaror som presenteras i “fyra fält” i strategi uppdateringen? Har något ytterligare behov uppstått, till exempel genom kundfeedback?
Edit: Vilken storleksordning har produktutvecklingssatsningarna i H2 jämfört med H1? Hur mycket används utlagda tjänster jämfört med utvecklingskostnaderna för timer-integrationen? Har Heeros tillräckliga interna resurser för att driva den utökade produktportföljen framåt?
Hur kontrolleras avtalspriser i avtalsprissättning? Finns det någon allmän hänvisning till ett prisindex eller liknande i avtalen? Det vill säga, hur snabbt kan Heeros överföra kostnader orsakade av inflation till kunderna?
Prishöjningar är möjliga med 3 månaders varsel och är förstås diskretionära. Den största delen av de fasta kostnaderna är personalkostnader, så den inflation som påverkar oss mest är löneinflationen.
Om internationella partners:
De partnerskap som ingåtts i vår är försäljningspartners.
Vilka programvaror/moduler saknar Heeros utöver Taimer-integrationen och de programvaror som presenteras i “kvadranten” i strategiöversynen?
Enligt strategin förnyar vi produktportföljen och användarupplevelsen baserat på kundfeedback. När det gäller ny funktionalitet är alternativen antingen partnerlösningar eller egen utveckling.
Vad är storleksordningen på produktutvecklingsinvesteringarna under H2 jämfört med H1? Hur mycket används externa tjänster jämfört med utvecklingskostnaderna för Taimer-integrationen? Har Heeros tillräckliga interna resurser för att föra den utökade produktportföljen framåt?
Det mesta är internt arbete, inte outsourcat. Aktiveringarna under H1 var 750 000 euro. Vid behov kompletterar vi alltid vår expertis med externa utvecklare (med riktade insatser).
Heeros har nu lanserat ett erbjudande som även lämpar sig för småföretag
Inte i sig något överraskande då bolaget har kommunicerat om detta vid flera tillfällen efter Taimer-förvärvet, men bra att se att genomförandet går framåt
Bra tillskott till utbudet, särskilt med tanke på skalbarheten. Denna typ av “self service”-verksamhet har högre marginaler eftersom den inte kräver tillnärmelsevis lika stora riktade satsningar (bl.a. försäljning) som så kallade större produkter, då dessa köps direkt “från hyllan” enligt modellen, precis som i nätbutiker i allmänhet.
Riskerna för Heeros gällande denna affärsgren är små, men det finns däremot gott om möjligheter, även internationellt. Här utnyttjar man så att säga sin egen FoU maximalt. Logiken bakom förvärvet av Taimer klarnar nu säkert för en större del av investerarna…
Det lär knappast bli några betydande intäkter från den här kategorin. På lång sikt kommer dock en del av dessa företag att växa in i en större liga, och då är de fast på Heeros krok.
Som nämnts finns det gott om möjligheter. Synlighet och kännedom har sin betydelse, särskilt på europeisk nivå där de största möjligheterna finns, även för denna produktkategori liksom för andra produkter.
Fördelen med den här verksamheten är verkligen att varje ytterligare euro i omsättning är omsättning med högre marginal än tidigare.
Antti och Frans-Mikael har skrivit en förhandskommentar om torsdagens Q3-affärsöversikt.
“Heeros publicerar sin Q3-affärsöversikt på torsdag. Bolagets omsättning i Q3 har vuxit kraftigt, särskilt till följd av förvärvet av Taimer, och lönsamheten har varit säsongsmässigt stark. Q2-rapporten gav redan spirande tecken på accelererande tillväxt, och vi förväntar oss att Q3 ger ytterligare bekräftelse på detta.”
“Trenden för mätetalet som beskriver tillväxten hos befintliga kunder (NRR, H1’22 109 %) kommer att vara i fokus här, då vi bedömer att befintliga kunder utgör basen för bolagets tillväxt även i en svagare ekonomisk miljö.”
Den bästa sidan med ett erbjudande riktat till mikroföretag är troligen den mindre konkurrensen och kundbasens beständighet, förutsatt att mikroföretaget självt överlever.
Ingen företagare jag känner jublar om en välbekant mjukvara byts ut mot en annan och man tvingas lägga tid på att jämföra ersättande produkter. Om det som erbjuds är prisvärt och fungerar kommer man långt med det, och tröskeln för att byta till något annat är betydande.
I dessa fall kommer kassaflödet inte ens från bäckar utan från droppar, men allt räknas. Huruvida produkten säljer sig själv eller hur man får ordet att spridas är en annan sak.
Risken för en vinstvarning finns verkligen, eftersom det nuvarande kvartalet fortfarande är i ett tidigt skede för en tidig rapportör. Vi väntar och ser om vi får ytterligare kommentarer från Pilkama för att ge mer färg till pressmeddelandet.
Inför nästa år börjar Small Business-erbjudandet vara på plats, men kommer försäljningen att lyckas? Nyförsäljningen verkar inte vara i toppskick efter att konkurrenten Tikon försvann? Det läcker åtminstone inte i bakre änden, det vill säga man lyckas behålla kunderna väl.
Det luktar som en sänkning av riktkursen till 3,5 euro.
Det verkar finnas många ”besvikna”… Man kan ju undra med vilken tanke de ens har ägt aktien.
Ledningen skulle kunna öppna upp mer kring vad som ligger bakom siffrorna.
Det fanns förstås positiva delar också, bland annat en tillväxt på 36 % i avtalsomsättningen. Vi ser inte storleken på investeringarna, eftersom Q3-rapporten är mer kortfattad än halvårsrapporterna.
Som en teknisk nackdel (även om jag vanligtvis inte bryr mig om sådana) ser jag aktiens extremt låga värderingsnivå, vilket enligt min mening gör den för svag som verktyg vid företagsköp.
Döm inte ut det än. Enligt mina snabba beräkningar har Taimers tillväxt som fristående i denna takt varit ca 20 %. Heeros organiska tillväxt i avtalsomsättning har varit ca 15 % (här har antagandet använts att Taimers omsättning nästan helt är avtalsomsättning). Totalsiffrorna belastas fortfarande av att transaktionerna mattas av. Den effekten avtar dock hela tiden.
Här är ännu en färsk bolagsrapport från Antti Luiro.
Heeros Q3-siffror underskred våra förväntningar gällande tillväxt och lönsamhet. Det försämrade ekonomiska läget medför en ny svårighetsgrad för bolagets tillväxt som redan höll på att återhämta sig, därtill har trenden för nykundsanskaffning varit försvagande under hela det innevarande året. Vi ser därmed en ökad risk för cyklisk svaghet i bolagets intäktsflöden. Vi sänkte våra prognoser väsentligt baserat på ett försiktigt scenario där ekonomin försvagas och Heeros tillväxt i den nära framtiden vilar tungt på kundexpansioner (Q3’22: NRR 109 %). Med beaktande av våra sänkta tillväxtförväntningar på kort sikt är aktiens värdering (2023e: EV/S 1,5x) relativt balanserad, dessutom håller den förhöjda risken för vinstvarning de kortsiktiga kursdrivarna svaga.
Jag skulle varna för Heeros. De pushar för nytt trots att det gamla inte fungerar ordentligt – inte ens tillsammans. Vi får se hur det går för Taimer, i sig ett helt okej program som hör till det här årtiondet, till skillnad från Heeros övriga egna program som borde byggas om helt från grunden. Och det borde ha gjorts redan för många år sedan. System för ekonomiförvaltning byter man inte bara ut hur som helst, och när kunderna väl har lämnat kommer de inte tillbaka till Heeros särskilt snabbt eller enkelt. Först borde man ha ett fungerande grundprogram. Låt oss börja med själva bokföringsprogrammet. Be gärna Heeros om en demo av det, så förflyttas ni 20 år tillbaka i tiden.
Aktien har ju dragit iväg uppåt glatt de senaste dagarna. Det kanske går för mycket mot spekulation, men Heeros är storleksmässigt en lagom munsbit som objekt för en företagsaffär.
Norska ECIT AS (noterat i Oslo) är en av dem som jag har väntat på ska inleda företagsköp även på den finska sidan. De har gjort en mängd förvärv på axeln Norge/Sverige/Danmark, genom att först köpa en post och sedan fortsätta mot en fullständig fusion. Heeros skulle passa bra i ECIT:s utbud, och det finns framför allt ingen geografisk överlappning.
Heeros prislapp är inte ett hinder för ett köp eller arrangemang, oavsett vem friaren är.
Någon har omstrukturerat sina innehav genom interna affärer till ett ganska saftigt pris. Detta har drivit upp kursen till en redan tveksam nivå. Vad gäller en strukturaffär är jag skeptisk. Heeros har egentligen inget att erbjuda, varken teknologi eller betydande kundrelationer.
Ett stort block sågs röra sig inom Pareto, vilket fick mina tankar att vända sig mot Norge. Och tydligen steg aktiepriset lägligt till 5 euro för att en ytterligare post på 20 000 aktier skulle kunna sättas i rullning som vanlig börshandel. Även denna post gick genom Paretos händer. Vilket sammanträffande.