I Harvia-vd:ns Q2-intervju kastade Järnefelt nästan i förbigående ur sig citatet som även lyftes fram som videorubrik: ”Vi ser möjligheter att mångdubbla Harvias storlek…”. Mot denna bakgrund spelar det föga roll om det uppstår små hicka under en enskild kvartal (som Q2 2026 ERP). Under Järnefelts ledning har Harvia levererat det de lovat, om inte till och med lite mer. Jag antar starkt att Harvia kommer att hålla sig kvar i en tillväxtfas på ungefär 10 %, och att ledningen har full koll på läget och kan tolka även svaga marknadssignaler. Jag väntar med spänning på nästa företagsförvärv, även om den organiska prestationen i sig redan är tillräckligt stark.
Ångkategorin var förvånansvärt svag, men som jag ser det går den att motivera med korsförsäljning. Jag skulle inte heller piska på Kirami, och jag antar starkt att Harvia identifierar tillväxtsegment/-nischer för att åtminstone försvara, om inte innovera fram, ny tillväxt och lönsamhet.
Vilken typ av marginaler finns det på infraröda bastur i USA? Det är trots allt den enskilt största bastumarknadstypen i USA. Gemini sa följande:
"Amerikanska infrabastuföretag har typiskt sett bruttomarginaler på 40–60 % och rörelsemarginaler (EBITDA / EBIT) på 15–25 %, vilket gör dem mycket kompatibla med Harvia, som strävar efter en justerad rörelsemarginal på över 20 %.
Majoriteten av de ledande infrabastuföretagen i USA (såsom Sunlighten, Clearlight / Sauna Works och Dynamic Saunas / Golden Designs) är privatägda, så exakta officiella siffror publiceras inte."
Med den tillväxttakt vi ser i USA nu, tror jag att även nedersta raden kommer att generera pengar allt bättre. Järnefelt har ju sagt att marginalerna förbättras ju längre bort från Finland man kommer
När jag bollade med Gemini, landade de potentiella infraröda objekten på en omsättning på ~20–60 miljoner dollar per år. Det motsvarar alltså 10–30 % av Harvias omsättning. Det är en storleksordning på förvärv där man måste vara ganska noggrann med detaljerna. Kanske är det också därför Harvia inte vill förhasta sig med att dra på sig köpbyxorna.
Sant, men detta började redan i början av året, man kan till exempel hitta detta insta-klipp: Alltså har detta delvis stöttat tillväxten redan under H1.
På Costcos webbplats märker man enkelt att den här ena modellen nu tas ut till butikerna medan de andra är “online only”. Själv tror jag inte att särskilt många bastumodeller kommer att ställas ut i butikerna, men om bara denna ena modell sprids brett till Costcos butiker så stöttar det säkert försäljningen av de andra också.
Det amerikanska bastubeståndet växer i snabb takt, men det är till största del nytt, vilket innebär att om nyförsäljningen försvagas finns det ingen ersättningsmarknad som kan upprätthålla ens en positiv tillväxt. Svängningarna i USA kan alltså även vända tydligt neråt emellanåt, och eftersom USA är den största marknaden kan volatiliteten därigenom öka avsevärt.
Hur väl fungerar då Harvias affärsmodell med denna volatilitet? Hittills har lönsamheten genomgående varit god, trots svängningar (t.ex. nedgången efter corona). Det vore intressant att höra åsikter om detta.
Själv stör jag mig inte på ökad volatilitet, så länge den inte börjar skapa större problem för själva lönsamheten i verksamheten. Hittills är track recordet bra.
Men alla som investerat i Harvia bör notera att berättelsens tyngdpunkt håller på att skifta bort från den ursprungliga modellen, som betonade ersättningsmarknad och jämn tillväxt, mot en mer dynamisk framtid.