Gofore har vuxit till en sådan storlek att det förtjänar en egen tråd. Trots de senaste utmaningarna är det förmodligen ett av de mest kvalitativa företagen inom sin sektor. Årets arbetsgivarvarumärke 2020!
Traditionellt har maj varit en av Gofore (Gofore Oyj:s) starkaste månader under H1, följt av en liten nedgång i juni och särskilt i juli. Intressant att Joni tror att intäktsminskningen kommer att fortsätta fram till september (Red: i maj) och att personalökningen kommer att gå ned till noll under resten av året. Min egen åsikt är något mer positiv om den närmaste framtiden, särskilt om personalökningen, medan hösten är förknippad med större osäkerhet.
Vår omsättning förväntas minska något i maj (inte förrän september), tyngd av färre arbetsdagar (2 dagar eller 10 %) och en stark jämförelseperiod för genomsnittspris/faktureringsgrad.
Det genomsnittliga priset/faktureringsgraden förväntas däremot minska under jämförelseperioderna maj-augusti i våra prognoser, främst på grund av pristryck. Dessutom inkluderar vår prognos rekrytering av 3 personer i maj, och därefter har vi prognostiserat att personalstyrkan kommer att vara stabil fram till slutet av året. Nedan finns siffrorna efter april månads siffror och en länk till kommentaren.
Hoppsan, jag blandade ihop månaderna i mitt förra meddelande. Jag skyller detta på finska, där alla månader har samma ändelse -kuu
Tack för svaret Joni!
Antalet rekryteringsannonser och skapandet av nya annonser tyder på att man fortfarande vill öka personalstyrkan även i den nuvarande ekonomiska situationen, och på grund av detta är jag mer bullish jämfört med prognoserna och företagets förmåga att upprätthålla en högre faktureringsgrad. Till exempel
rekryteringsannonsen som publicerades den 8.5 börjar så här:
Gofore grundades i Tammerfors 2001, vi noterades på börsen 2017 och vi kom till Åbo hösten 2018. Vi växte snabbt längs Aura ås stränder, bland annat med hjälp av våra nätverk, till ett tjugotal personer och nu siktar vi på trettio! Vi skulle vilja rekrytera dig till vårt team av erfarna mjukvaruproffs.
Jag tror att om det inte blir en större nedgång i höst så kommer rekryteringarna att fortsätta under hela året. Naturligtvis är det inte garanterat att rekryteringen lyckas, även om ansökan är öppen.
Det maximala antalet aktier som ska förvärvas är 210 000 (eller 1,3 miljoner euro), vilket motsvarar cirka 1,5 % av bolagets aktier. Förvärvet av egna aktier inleds tidigast den 25 mars 2020 och avslutas senast den 30 juni 2020. Förvärvet av egna aktier finansieras med bolagets utdelningsbara fria egna kapital.
För närvarande äger bolaget drygt 20 000 aktier, och förvärven fortsätter med en takt på drygt 1000 aktier per vardag, vilket, något förenklat, innebär att bolaget vid slutet av köpprogrammet kommer att ha köpt cirka 50 000 aktier, det vill säga ungefär 0,35 % av bolagets aktiekapital. När aktieomsättningen är i storleksordningen 2000 aktier per dag, utgör bolagets köp en ganska betydande del av dagens handel. Köpen sker lyckligtvis till ett förmånligt genomsnittspris, och bolaget köper inte aktier till vilket pris som helst. Det är för övrigt märkligt att kursen har stagnerat på nuvarande nivå trots Inderes rekommendation och de kontinuerliga köpen.
När man vill ha överavkastning måste man hitta felprissatta varor. Det hör på ett vis till saken att det finns “konstigt prissatta” bolag. Annars skulle det inte finnas någon mening med att välja.
Och om bolaget på något sätt är undervärderat vid köptillfället, har det trots detta ingen skyldighet att korrigera sin värdering inom någon angiven tidsram.
Bland de nya avtalen kan nämnas att Finlands miljöcentral (SYKE) valde Gofore som leverantör av IT-expertstjänster. Avtalet gäller från 2020-06-01 till 2023-12-31. Med hjälp av det får SYKE extra resurser för planering, genomförande och underhåll av sina miljödatasystem och digitala tjänster. Efter avtalsperiodens slut kan SYKE förlänga avtalet med en optionsperiod på högst ett år. Den uppskattade omfattningen av upphandlingen är 500-1 000 persondagar per år.
Maj månads omsättning var lite av en besvikelse för mig, även om det var färre arbetsdagar jämfört med referensperioden och coronaviruset förstås störde verksamheten. Rekryteringstakten fortsatte dock att vara lika hög som förväntat och det finns fortfarande många lediga jobb, så jag tycker att det verkar som att marknadsefterfrågan kommer att förbli god under resten av året och att omsättningstillväxten kommer att accelerera under slutet av året.
En kort sammanfattning från affärsöversikten:
"Vår omsättning i maj var 6,0 miljoner euro. Den var lägre än i maj förra året, eftersom vi hade hela tre färre arbetsdagar i maj i år jämfört med förra året.
Om man förväntar sig mindre och får mindre är man nöjd, men om man förväntar sig mer och får mindre är man naturligtvis missnöjd. Låt oss titta på statens och kommunernas upphandlingsvolymer 2019 vs 2020. Här är tre bilder, varav den första visar upphandlingar från Gofore Oyj till kommuner 2019, den andra visar upphandlingar till staten 2019 och den tredje statens upphandlingar hittills under 2020. Kommunerna har inte gjort några upphandlingar alls under 2020(!)
Den högre nivån och den stigande trenden för statliga upphandlingar laddade åtminstone mina förväntningar för maj till max, vilket gjorde att ett grundläggande bra resultat var en besvikelse. Resultatet av upphandlingarna i maj och företagets omsättning var dock bra jämfört med 2019. Årets statliga upphandlingar verkar ligga på en permanent högre nivå än förra året, så åtminstone på den offentliga sidan kan man förvänta sig “bra” mer också
Tutkihankintoja.fi. Man måste naturligtvis komma ihåg att detta inte berättar hela sanningen om Gofore:s affärsverksamhet, men det är ett mått som jag själv använder. Rekryteringsannonser är ett exempel på en annan liknande öppen data. Småinvesterare bör generellt söka informationsfördelar från alternativa informationskällor eftersom bankiren McBankface och institutionella investeraren Daisy Duck inte orkar lägga lika mycket möda på så här små företag.
En ny företagsrapport kom från Jonilta, där målkursen höjdes till 9€:
@Joni_Gronqvist, jag skulle vilja fråga om personalstyrkan för resten av året.
I rapporten står det på raden Personalökning, månad, augusti/september/oktober +2, men personalstyrkan förväntas förbli oförändrad? Hur ska detta tolkas?