Gofore - Go for eller No go?

Hej @Pohjolan_Eka,

I rapporten har vi nämnt “Tillväxtprognosen inkluderar endast rekrytering av 6 personer för resten av året och en liten (0,3 procentenheter) inverkan på faktureringen från kundpriser eller faktureringsgrad.”

Vi höjde rekryteringsförväntningarna i uppdateringen (tidigare oförändrade), nu förväntar vi oss en liten ökning av personalstyrkan, baserat på företagets kommentar om att fortsätta rekrytera. Var din kommentar om personalstyrkan från tidigare rapporter?

Hoppas detta klargjorde situationen!

Joni

1 gillning

@Joni_Gronqvist

Den markerade delen i den senaste rapporten som jag inte förstod :eyes:. Tack för hjälpen!

Redigering: Det var inte min mening att vara petig, utan jag läste rapporten snabbt under arbetet och blev förvirrad av den delen.

4 gillningar

Tack för uppmärksamheten! Det måste åtgärdas!

Med vänliga hälsningar,

Joni

4 gillningar

Intervju med vd Mikael Nylund :slightly_smiling_face:

3 gillningar

Igår kom ett meddelande om att man vunnit PRH-projektet och det nämndes också i morgonrapporten:

Gofore meddelade på tisdagen att Patent- och registerstyrelsen (PRH) har valt dem som leverantör av underhålls-, support- och utvecklingstjänster för företags- och organisationsdatasystemet (YTJ). Avtalsperioden är tre år, varefter den löper tills vidare. Det uppskattade maximala värdet på avtalet under avtalsperioden är 12 MEUR. Cybercom Finland Oy agerar som underleverantör i projektet.

Gofore samarbetar även med Cybercom i andra leveranser. Bolaget har tidigare velat stärka underhållsverksamheten och detta avtal stödjer målet och ökar kontinuiteten, även om leveransen enligt vår uppfattning till största delen består av utvecklingstjänster. Avtalet är stort i sin storleksordning och stöder vår prognostiserade tillväxt på 12 %, 9 % och 8 % för åren 2020-2022 (prognostiserad omsättning 2020 är 72 MEUR).

Företaget som vunnit leveransen bokför hela avtalet i sin egen omsättning, men typiskt sett är den del som utförs av underleverantören en leverans med lägre marginal. Gofore har de senaste åren låtit underleverantörer utföra cirka 10 % av omsättningen. Bolaget rapporterar månatligen omsättning och underleverantörsandel, vilket gör att investerare enkelt kan följa bolagets utveckling.

Ser bra ut.

4 gillningar

https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/gofore-oyj-gofore-oyjn-omien-osakkeidensa-hankinta-paattynyt

1 gillning

Bolaget förvärvade totalt 57 839 egna aktier mellan 26.3 och 30.6.2020 till en genomsnittlig kurs på 7,08 euro per aktie.

Detta var enligt mig ett typexempel på en väl utförd kampanj för återköp av egna aktier. Kursen ligger nu runt åtta euro och trenden är stigande.

10 gillningar

https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/gofore-oyj-gofore-oyjn-liiketoimintakatsaus-16-3062020-kasvu-jatkui-ensimmaisella

7 gillningar

{“content”:“Omsättningen och personalstyrkan verkar utvecklas väl, något bättre än Inderes förväntningar. Junis tillväxt är goda 19,6%.”,“target_locale”:“sv”}

4 gillningar

Med tanke på corona och permitteringsbesked höll jag tummarna för att Gofore inte skulle tänka kortsiktigt, alltså avbryta rekryteringar eller ens minska personalstyrkan. Det verkade finnas ett gynnsamt rekryteringsläge jämfört med tidigare år, vilket skulle kännas galet att inte utnyttja, även om behovet inte nödvändigtvis skulle öka på kort sikt.

Jag vågar inte helt tolka rekryteringstakten som en indikator på efterfrågan de närmaste månaderna. Det kan också bara indikera en tillfällig ökning av tillgången på arbetskraft och ett klokt och framsynt agerande för att dra nytta av det, trots stor osäkerhet på kort sikt.

Hur som helst, bra jobbat Gofore, fina siffror!

1 gillning

Analytikerns kommentar om juni månads resultat:

2 gillningar

Som en personlig erfarenhet kan jag säga att rekryteringen för närvarande är helt fryst om man inte är en senior nivå person (minst 10 års relevant erfarenhet).

2 gillningar

För den som aktivt har följt Gofores rekryteringssituation verkar det som att företaget vill rekrytera mer folk, men har lätta utmaningar med att hitta rätt rekryteringsbara personer. Detta medför naturligtvis en risk på medellång sikt att den tuffa rekryteringssituationen leder till högre personalkostnader. Å andra sidan kan man också se det som att det finns ett betydande överutbud av efterfrågan på företagets tjänster, varför man strävar efter att höja marginalerna för framtida projekt.

1 gillning

Precis, OM det i en sådan exceptionell situation skulle dyka upp några guldkorn till kandidater, ska man inte släppa dem trots osäkerheten. Annars får man nog vara förnuftig. Om situationen lättar och alla jobb som lagts på is kickar igång, då kommer de att riva tag i medarbetare från alla håll igen.

Visst, jag litar på ledningen, särskilt att de kan sina rekryteringsfrågor bättre än en sådan här sidotittare. På Gofore är de nog smartare, och inte ett sådant gäng som fastnar i “kvartalsoptimeringens” fälla.

Köparbyxorna har varit på:\nhttps://www.globenewswire.com/news-release/2020/08/10/2075454/0/fi/Gofore-Oyj-Qentinel-Finland-liittyy-osaksi-Goforea.html

9 gillningar

Gofore preciserar sin prognos

Affären är betydande:

Önskar att följande citat var sant:

Gofore preciserar sin tillväxtprognos

"Gofore preciserar samtidigt den tillväxtprognos som tidigare lämnats för innevarande år.

Gofore uppskattar att räkenskapsårets rörelseresultat kommer att vara 70–76 miljoner euro. Den tidigare prognosen var bred och förväntade att omsättningen skulle växa från förra årets 64,1 miljoner euro."

5 gillningar

Det skulle vara en riktig rörelseförlust :slight_smile: Nåväl, det positiva resultatet är i alla fall här!

3 gillningar

Detta är verkligen en bra affär på alla sätt: ett rimligt pris att betala, Qentinels relativt goda lönsamhet, Goforens mjukvaruutveckling får fotfäste hos Qentinels betydande kunder. Det duger bra.

9 gillningar

Jag var tvungen att hoppa på Gofore idag. Har tittat på det i så många år.

2 gillningar

Gofore har länge letat efter något att köpa, men företaget verkar vara särskilt försiktigt med att se till att den potentiella förvärvskandidatens arbetskultur passar väl in i Gofore:s avslappnade, självstyrande stil. Qentinel Finland är ett bra köp, det har en bra kundbas och priset är också bra. Är @Masse fortfarande med och samlar in pengar? :star_struck:

6 gillningar