Glaston - glastillverkningsteknik för världen

Det är ganska intressant att inget har hänt med aktien, trots att ledningen har hyllat det som en drömaffär och Vesala preliminärt tycktes referera till en kurspotential på 30-50%.. jag har köpt lite mer själv. Verkar vara ett par % på plussidan.

2 gillningar

Företagets nya reklamfilm som kom ut för några dagar sedan https://www.youtube.com/watch?v=56vYs0N4GLQ
Bra säger jag.

2 gillningar

https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/glaston-oyj-abp-julkistaa-merkintaoikeusantinsa-ehdot

2 gillningar

Redigera
Siffrorna presenteras tydligare:

1 gillning

Hoppas vi får veta på fredag.
Jag förstår inte riktigt aktiekursens utveckling. Aktiekursen sjönk, men omsättningen ökade, men antalet aktier ökade också. Jag kan inte och orkar inte tolka resultatet från de där beräkningarna.

Skulle analytikern Vesala kunna göra en förenklad version / video för mig/oss?

1 gillning

Aktiekursen från stängningskursen den 29 maj, beräknad under antagandet att alla teckningsrätter används:
(2,01+1/6x5x0,89)/(1+5/6)=1,500909

Företagsförvärvet har redan genomförts tidigare, så inga förändringar har skett i omsättningen. Antalet aktier och balansomslutningen ökar i och med emissionen.

1 gillning

Analytiker Vesola (inte Vesala :slight_smile:) konstaterar att kalkylen ovan är korrekt. Det vill säga, det beräknade priset för teckningsrätten är 0,51 euro. När det handlar om en företrädesemission (och inte till exempel en riktad emission) har aktiens teckningskurs ingen betydelse, eftersom alla aktieägare sitter i samma båt. Här har man bara letat efter kombinationen a x b = 34 MEUR, där a är kvantiteten och b priset. Bolaget självt har kommenterat teckningskursen (0,89 euro) endast genom att säga att man ville ge teckningsrätten ett rimligt pris för att handeln skulle flyta smidigt.

1 gillning

Hjälp en stackare, jag höll nästan på att kissa på mig när kursen sjönk lite idag. Så hur ska man agera nu för att inte få torsk (förlust) på 1000 ark; får man meddelande via banken/mäklaren eller hur säljer/köper man dessa rättigheter nu då? Själv föredrar jag det senare.. Tack på förhand, även om de satte oss i denna knipa.

1 gillning

Dokument för teckningsrättsemissionen:

https://glaston.net/fi/osakeanti/

1 gillning

Tack Rauta

1 gillning

En broschyr klargjorde något Heliotrope-samarbetet:

• Aktieinvesteringar och ovärderad skuldfinansiering uppgår till totalt cirka 4,3 miljoner euro.
  • Glaston Emerging Technologies Oy:s ägarandel i Heliotrope är cirka 9%.
  • Glaston äger immateriella rättigheter för design av produktionslinjer.
  • Global ensamrätt till leverans av Heliotrope smartglasvärmebehandlingsmaskiner (senare av följande: 10 år eller ett visst antal som inte framgår av broschyren).
  • Avtalet om försäljning av utrustning inkluderar även tjänster relaterade till produktionslinjerna.
  • Den sista fasen av testningen pågår, och den första ordern förväntas under 2019.
3 gillningar

kursen sjönk, men tydligen äger jag nu en massa teckningsrätter som jag kan teckna eller sälja? så jag har kanske inte gjort så stor förlust i verkligheten eller?

1 gillning

@erkki.vesola Hej Erkki Vesola! Namnet är rätt nu.

Jag märkte att jag nu troligen har fått teckningsrätter till mitt VP-konto. När och hur kan jag sälja dem? Är det som vanligt? Och om och när jag eventuellt är redo att finansiera företagsköpet, när och hur tecknar jag aktierna?!

Ganska svårt för en vanlig Svensson.

1 gillning

Hej, Glastons aktier kan tecknas mellan 5.6. kl. 19:30 och 19.6. kl. 16:30. Teckningsrätterna handlas mellan 5.6. kl. 10:00 och 13.6. kl. 18:25, varefter de förfaller värdelösa. Vad gäller genomförandet av uppdraget rekommenderar jag att följa anvisningarna från din egen kontoförvaltare (bank e.d.). Hälsningar, Erkki

2 gillningar

Tack, jag ska försöka klara mig. Du kommer förmodligen inte att kommentera om det är värt för aktieägarna att teckna dem, med tanke på en mer allmän synpunkt?

1 gillning

Till det kan man väl inte svara något annat än att vi har en positiv rekommendation för aktien.

2 gillningar

Är det många här som kommer att vänta till de sista dagarna och följa kursen innan de bestämmer sig för att teckna? Jag kommer nog att följa med några dagar för att se vad folk tycker om det.

1 gillning

Jag tänkte själv markera, men jag kommer förmodligen att vänta till de sista dagarna.

Glastons prisbildning är intressant. Aktien har fallit betydligt sedan emissionen tillkännagavs och verkar vara på årsbotten. Det var inget konstigt med själva emissionen, och ankarägarna tecknade väl för över två euro. Det känns snarare som att det åtminstone finns tro där, och man skulle kunna tro att de var medvetna om villkoren för den offentliga emissionen vid det laget.

Det känns lite som att man nu ser hur det går och om emissionen lyckas etc. Lago Kapital verkar vara en stor säljare, så har de kanske en syn på att priset kommer att falla ytterligare? :face_with_monocle:

3 gillningar

{“content”:“Jag har lite bråttom och har inte riktigt haft tid att bekanta mig med hela utbudet, så jag känner mig åtminstone ganska förvirrad. Jag borde nog räkna ut vad allting betyder.”,“target_locale”:“sv”}

1 gillning

Okej. Jag kommer att markera :slightly_smiling_face: Jag har nu läst igenom villkoren

1 gillning