Glaston - glasfremstillingsteknologi til verden

Ret sjovt, at der ikke er sket noget med kursen, selvom ledelsen har hyldet den som en drømmehandel, og Vesala vist også antydede et potentielt kursplus på 30-50%.. Jeg har selv købt lidt mere. Er vist et par procent i plus.

2 Synes om

For et par dage siden udgav virksomheden en ny reklamevideo https://www.youtube.com/watch?v=56vYs0N4GLQ
Godt, synes jeg.

2 Synes om

https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/glaston-oyj-abp-julkistaa-merkintaoikeusantinsa-ehdot

2 Synes om

Rediger
Tallene præsenteret tydeligere:

1 Synes om

{“content”:“Forhåbentlig finder vi ud af det fredag.\nJeg forstår ikke helt udviklingen i aktiekursen. Aktiekursen faldt, men omsætningen steg, og der kom også flere aktier. Jeg kan ikke tyde resultatet fra de beregninger, og jeg gider heller ikke.\n\nKunne analytiker Vesala mon lave en simplificeret version/video til mig/os?”,“target_locale”:“da”}

1 Synes om

{“content”:“Aktiekurs beregnet fra slutkursen den 29. maj, forudsat at alle tegningsretter udnyttes:\n(2,01+1/6x5x0,89)/(1+5/6)=1,500909\n\nVirksomhedsovertagelsen er allerede foretaget tidligere, så der er ingen ændringer i omsætningen her. Antallet af aktier vil stige, og balancen vil vokse med emissionen.”,“target_locale”:“da”}

1 Synes om

Analytiker Vesola (ikke Vesala :slight_smile:) konstaterer, at ovenstående kalkulation er korrekt. Det betyder, at den beregnede pris for en tegningsret er 0,51 euro. Når der er tale om en fortegningsemission (og ikke f.eks. en rettet emission), har tegningskursen for aktien ingen betydning, da alle aktionærer er i samme båd. Her er der kun søgt efter kombinationen a x b = 34 MEUR, hvor a er antallet og b prisen. Selskabet selv har kun kommenteret tegningskursen (0,89 euro) ved at sige, at man ønskede en meningsfuld pris for tegningsretten, så handlen ville være gnidningsfri.

1 Synes om

{“content”:“Hjælp venligst en stakkel, der næsten tissede i bukserne, da kursen faldt lidt i dag.\n Så hvad skal jeg gøre, så jeg ikke står med et tab på 1000 ark; kommer der en meddelelse via banken/mægleren, eller hvordan sælger eller køber jeg flere af disse rettigheder?\n Jeg foretrækker det sidste for mit eget vedkommende.\n Tak på forhånd, selvom de har sat os i denne knibe.”,“target_locale”:“da”}

1 Synes om

Tegningsretsemission dokumenter:

https://glaston.net/fi/osakeanti/

1 Synes om

Tak Rauta

1 Synes om

{“content”:“Præsentationen afklarede Heliotrope-samarbejdet en smule:\n\n* Egenkapitalinvesteringer samt usikret gældsfinansiering udgør i alt ca. 4,3 mio. EUR.\n* Glaston Emerging Technologies Oy’s ejerandel i Heliotrope er ca. 9%\n* Glaston ejer immaterielle rettigheder til design af produktionslinjer\n* Global eksklusiv ret til levering af Heliotrope smart glasvarmebehandlingsmaskiner (senest af følgende: 10 år eller et bestemt antal, som ikke fremgår af præsentationen)\n* Udstyrssalgsaftalen inkluderer også tjenester relateret til produktionslinjer\n* Den sidste fase af testning er i gang, og den første linjebestilling forventes i løbet af 2019”,“target_locale”:“da”}

3 Synes om

Kursen faldt, men det lader til, at jeg nu ejer en masse tegningsretter, som jeg kan tegne eller sælge? Så måske er jeg i virkeligheden ikke så meget i tab?

1 Synes om

@erkki.vesola Hej Erkki Vesola! Nu er navnet også rigtigt.

Jeg bemærkede, at jeg nu sandsynligvis har fået disse tegningsretter på min værdipapirkonto. Hvornår kan de sælges, og hvordan? Er det helt normalt? Og hvis og når jeg måske alligevel er klar til at finansiere et virksomhedskøb, hvornår og hvordan tegner jeg så disse aktier?!

Det er ret vanskeligt for en almindelig dødelig.

1 Synes om

Hej, Glaston-aktier kan tegnes fra 5. juni kl. 19:30 til 19. juni kl. 16:30. Tegningsretterne handles fra 5. juni kl. 10:00 til 13. juni kl. 18:25, hvorefter de udløber værdiløse. Med hensyn til udførelsen af selve ordren anbefaler jeg at følge de instruktioner, du har modtaget fra din kontofører (bank osv.). Med venlig hilsen, Erkki

2 Synes om

Tak, jeg vil prøve at finde ud af det. Du vil sikkert ikke kommentere på, om det generelt set er værd at overveje for aktionærer at tegne dem?

1 Synes om

Jeg kan ikke rigtig svare andet på det, end at vi har en positiv anbefaling til aktien.

2 Synes om

Mener mange her, at de vil vente til de sidste dage og følge kurset, før de træffer en tegningsbeslutning? Jeg vil nok følge med i et par dage for at se, hvad folk mener om dette.

1 Synes om

Jeg planlagde selv at tegne, men jeg venter nok til de sidste par dage.

Det er interessant, hvordan Glastons pris dannes. Aktien er faldet betydeligt siden udstedelsen blev annonceret, og den er nok på sit laveste niveau i år. Selve udstedelsen er ikke usædvanlig, og ankeraktionærerne tegnede sig vel for over to euro. Det tyder på, at der i det mindste er tillid, og man skulle tro, at betingelserne for offentlig udbud også var kendt for dem på det tidspunkt.

Det virker lidt som om, man nu afventer, hvordan det går, og om udstedelsen lykkes osv. Lago Kapital ser ud til at være en stor sælger, så mon ikke de har en forventning om, at prisen vil falde yderligere :face_with_monocle:

3 Synes om

Jeg har lidt travlt og har ikke rigtig haft tid til at sætte mig ind i hele udbuddet, så jeg har i hvert fald selv en ret forvirret fornemmelse. Jeg burde nok regne ud, hvad alt betyder.

1 Synes om

Okay. Jeg vil markere det :slightly_smiling_face: Jeg har nu læst betingelserne igennem

1 Synes om