Gambling.com rapporterade idag preliminära siffror för räkenskapsåret 2024 Låt oss snabbt titta på dem och jämföra med g2m, eftersom jag tycker att Gambling är kanske den närmaste jämförelsen även storleksmässigt.
- $Gambs omsättning var 127,1 miljoner dollar och $g2m:s 124,6 miljoner euro.
- $Gambs rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) var 48 miljoner dollar och $g2m:s 55,7 miljoner euro.
- Gamblings guidning för omsättningens mittpunkt är 172 miljoner dollar och rörelseresultatet (EBITDA) 68 miljoner dollar, varav 14,5 miljoner dollar kommer från förvärvade Odds Holdings. Om vi antar att Oddsjam har en omsättning på cirka 30 miljoner dollar, är den organiska omsättningstillväxten cirka 12 % och EBITDA-tillväxten ungefär på samma nivå.
- $g2m guidade för tvåsiffrig organisk tillväxt och antagna stabila marginaler. Med en tillväxt på 12 % skulle omsättningen vara cirka 140 miljoner euro och rörelseresultatet (EBITDA) cirka 63 miljoner euro.
- Vi kan se att den organiska tillväxten är mycket likartad, och $g2m har bättre marginaler. Intressant är värderingsskillnaden mellan dessa jämförelseobjekt. $g2m:s EV är cirka 360 miljoner euro och $gamb cirka 630 miljoner dollar (förutsatt en skuld på cirka 100 miljoner dollar, vilket bör klarna i morgondagens fullständiga rapport).
- $g2m:s EV/EBITDA är cirka 5,5 och $gamb cirka 9,2.
Som framgår av värderingen får dessa tillväxtbolag ingen onödig kärlek. Jag har inte kunnat hitta några fundamentala skäl till värderingsskillnaden mellan de två, så jag fortsätter att titta på g2m:s sidledes rörelse i hopp om att skillnaden ska minska.