Forummedlemmarnas populära välgörenhetskampanj😊 Skriv under medborgarinitiativet!

Finnarna har haft förmågan att reagera på beslut som rör dem när det behövs. Ett tidigt exempel på detta är den Stora adressen som samlades in redan före självständigheten år 1899 mot kejsardömets förryskningssträvanden.


(Eetu Isto: Attack 1899)

Enligt det enhälliga beslutet (Centern, Samlingspartiet, Socialdemokraterna, Sannfinländarna, Vänsterförbundet, Gröna förbundet, Kristdemokraterna, Rörelse Nu) från välfärdsområdet Norra Österbottens (Pohde) regionfullmäktige ska det finnas dygnet runt-jour inom primärvården i det stora södra området av Uleåborg, med över 120 000 invånare.

Välfärdsområdet Norra Österbotten har genom omfattande sparåtgärder lyckats vända årets budget till ett överskott på 9,4 miljoner euro, och enligt dem kan ingen betydande besparing förväntas från stängningen av Oulaskangas nattjour. Social- och hälsovårdsministeriet har däremot beräknat att stängningen av nattjouren skulle kunna medföra en besparing på 0,2 % av välfärdsområdets utgifter, varför riksdagen i december beslutade att stänga Oulaskangas nattjour.

En överväldigande majoritet av invånarna i Uleåborgs södra område, oavsett partitillhörighet, stöder bevarandet av Oulaskangas nattjour, som är en central del av regionens hälsovårdstjänster och säkerhet. Därför har ett medborgarinitiativ för nattjouren tagits, vilket redan har samlat över 40 000 underskrifter.

Enligt @JNivala, en läkare/investerare och hälsovårdsexpert bosatt i området, kan den planerade nedläggningen av nattjouren inte motiveras med besparingar, personalbrist eller patientantal. Välfärdsområdets budget har ett överskott, det nödvändiga antalet anställda är lågt, det vill säga endast 4,5 anställda per natt under vardagsnätter, och patientantalet nattetid är i genomsnitt 25-40, om man räknar patienter som befinner sig på jouren när nattpasset börjar och de som anländer under natten.

Om Oulaskangas nattjour stängs, kommer resan till nattjouren att öka till minst 150 kilometer i flera kommuner och städer. @JNivala: “Jag besökte min egen mottagning en vardagskväll klockan 21 för att ta bort en legobit från en småbarns näsborre. I princip kan en allmänläkare utföra sådant upp till en viss punkt. För den här familjen skulle operationen utan min insats ha inneburit en 50 km lång resa till Oulaskangas. I framtiden kommer sådana fall att behöva åka till Uleåborg, över 150 km bort, under natten.”

När resvägen förlängs tar akutsjukvårdens uppdrag längre tid, svarstiden fördröjs och situationer kan uppstå där akutsjukvård/ambulans inte är tillgänglig på plats (Jag fick själv en svår anafylaktisk chock för 8,5 år sedan, men överlevde eftersom ambulansen då var mindre än 2 km bort).

Uleåborgspolitikerns (Samlingspartiet) Fb-uppdatering👇

Boende i området, @timontti, konstaterar: “Jag anser inte att nedläggningen av Oulaskangas nattjour är motiverad med tanke på den minimala besparing som uppnås i förhållande till den nytta som pengarna ger.”

Vi forummedlemmar kan göra gott: Ukraina-insamlingen inbringade totalt över 62 000 euro! Människorna i Oulaskangas-området och de som besöker det är lika viktiga som ukrainarna.

Vi hoppas att forummedlemmarna i stor utsträckning kommer att stödja vår viktiga sak och underteckna medborgarinitiativet👇

För Oulaskangas nattjour,

@JNivala @timontti @Remmiinajo

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/14659

42 gillningar

Utmärkt initiativ, jag har stöttat det. Jag stödde också ett annat liknande initiativ.

3 gillningar

Är det verkligen så att välfärdsområdet inte får bestämma över sina egna tjänster även om kostnaderna håller sig inom budgeten? Det är ju helt ologiskt.

6 gillningar

Tyvärr är det precis så. Här är ett citat från JNivala igen👇

2 gillningar

Svårt att förstå varför just det här området. Födelsetalen är på en rimlig nivå i finsk skala och regionens livskraft kommer att förbli åtminstone bättre än i stora delar av resten av landet.

Någon form av morot skulle snarare behövas. Någon cynisk realist skulle säga att de gamla ståndarna lika gärna kan dö bort, men är det för mycket begärt att få tjänster för små människor?

Det fanns andra områden också där rätten till nattjour togs bort. Minister Kaisa Juuso hade velat ompröva ödet för just Oulaskangas nattjour ett par dagar före omröstningen, troligen för att grunderna för att behålla den är särskilt starka, men redan samma dag konstaterades att regeringens/utskottets förslag inte skulle öppnas igen.

Visst är en funktionsduglig äldre person en värdefull människa👍

1 gillning

Antalet klickare på signeringslänken är redan 162!

Ett varmt tack till alla som har skrivit under initiativet😊

9 gillningar

Vad är idén med att ständigt pumpa upp detta med de där helt konstlade redigeringarna?

2 gillningar

Att få synlighet för medborgarinitiativet. Visst har jag också funderat på berättigandet av att “pumpa” (marknadsföra/boosta), men “pumpandet” har gett tiotals underskrifter till initiativet. Fast det finns också riktiga ändringar (:grin:) i de där “pumpningarna”, eftersom antalet klick på medborgarinitiativets signeringslänk har ökat. Om jag minns rätt var antalet ~100 när jag började med att annonsera det, och nu är det redan över 160.

Det verkar som att någon form av mättnadspunkt redan har uppnåtts, så “pumpandet” kan upphöra.

2 gillningar

Initiativet för nattjour i Oulaskangas är tydligt det populäraste av de nuvarande initiativen, men tusentals underskrifter behövs fortfarande.

Screenshot_20250217_120325_Chrome

1 gillning

Antal klick på länken till medborgarinitiativet är 179 (+16 i fikahörnan)!

Tack till alla som har skrivit under initiativet😊

6 gillningar

Här är en färsk Facebook-uppdatering om betydelsen av Oulaskangas nattjour👇

1 gillning

Medborgarinitiativet för Oulaskangas nattjour går vidare till riksdagens behandling, eftersom gränsen på 50 000 underskrifter överskreds!

Screenshot_20250225_223230_Chrome

11 gillningar

Medborgarinitiativet överlämnades till riksdagen idag.
Vid kaffebordet fanns förutom initiativtagarna även statsminister Petteri Orpo och riksdagsledamot Hanna-Leena Mattila (centern).
Screenshot_20250506_164734_Facebook

7 gillningar

Jag trodde först att Orpo hade blivit väldigt flintskallig.

5 gillningar

Det offentliga hörandet av medborgarinitiativet ägde rum idag i riksdagens social- och hälsovårdsutskott. Vid hörandet konstaterades bland annat att besparingen från stängningen av Oulaskangas primärvårds nattjour skulle vara högst cirka 1 miljon euro, vilket är cirka 0,05 % av välfärdsområdet Norra Österbottens (Pohtees) årsbudget. Det är alltså denna absurda procentandel som medborgarinitiativet handlar om.

3 gillningar