Julen är en tid för glädjen att ge, och vilket bättre sätt att sprida den än genom att stötta dem som behöver hjälp. Även i år kan vi här på forumet tillsammans hjälpa de behövande och uppmuntra andra att bidra.
Har du redan donerat eller hittat ett ändamål du vill lyfta fram? Berätta för andra i en trevlig julanda. Varje uppmuntrande tips kan inspirera andra att hjälpa till.
Tillsammans kan vi sprida julens värme och glädje - varje euro är viktig.
Låt oss ge en julklapp till dem som behöver och förtjänar den.
Inspirerad av Mikael donerade jag genast igen till vår egen insamling. Delta gärna, om vi kanske kunde nå vårt mål.
[quote=“Mikael_Rautanen, post:8490, topic:50229”]Borde vi väcka liv i forumets traditionella julinsamling för välgörenhet?
Vår fantastiska Ukraina-insamling är fortfarande aktiv och 22% från sitt mål, så det är ett bra ändamål för denna jul!
[/quote]
Tack till alla deltagare och en trevlig jul till er alla!
Jag har gillat att delta i Julgraninsamlingen (Joulupuu-keräys) eller liknande. På vissa orter finns det liknande insamlingar som drivs av volontärer, men med tanke på tidpunkten är det tyvärr så att de nog bara pågår i början av december av förståeliga skäl. Idén med det är att välja en eller till och med flera önskelistor skrivna av barn och leverera presenterna till insamlingsplatsen.
Ibland kan listan till exempel vara i stil med “Adidas collegebyxor och hygienartiklar, pojke 14 år”.
Hope – Tillsammans & Gemensamt rf grundades 2009 av våra grundares vilja att skapa en konkret god cirkel och ge barn mer jämlika möjligheter i vardagen. Vi är en politiskt och religiöst obunden organisation och verkar genom 20 lokala aktörer runt om i Finland.
Genom insamlingen Hyvä Joulumieli skaffas matpresentkort till mindre bemedlade barnfamiljer i hemlandet.
Presentkortet är avsett för livsmedel, bland vilka det kan finnas enstaka hushållsartiklar (till exempel bakplåtspapper eller ett blöjpaket). Kortet kan inte användas för att köpa tobak eller alkohol.
År 2024 distribueras två typer av presentkort: Keskos och Lidl-kedjan har båda sitt eget plastkort. Från kortet och kortets följebrev framgår det vilken butiksgrupps butiker eller butik presentkortet gäller för. Presentkortet kan användas i vilken som helst av den aktuella butikskedjans butiker i Finland. Presentkortet behöver inte användas vid ett enda köptillfälle.
Donerat till Hyvä Joulumieli-insamlingen. Ja, alla barn här i Finland måste ha åtminstone någon form av jul! Om man kan köpa aktier, kan man också med en liten summa stödja de mindre bemedlade.
Jag donerade en liten summa i eJoulupuu-insamlingen till en stad där det bara fanns få donationer. I år fanns det inga önskegranar för presenter i de närmaste köpcentrumen.
Städerna som fått minst donationer finns på denna sida. eJoulupuu
Om någon, likt vårt eget hushåll, har några slantar över till Katternas Katastrofförening, så är det nu rätt tid att hjälpa till. Här är ett citat från föreningens FB-sida (där även den bifogade bilden kommer ifrån):
I NÖD
Vi har alltid ont om pengar, men nu är en svår situation på gång. Vårt insamlingstillstånd kommer sannolikt att upphöra i början av 2025! Våra redovisningar har aldrig haft några anmärkningar, så det är inte problemet. Men: ett nytt tillstånd ansöktes från polisstyrelsen (enligt vår mening) i god tid i juli. Sedan fick vi höra att ärendehanteringen är överbelastad, och handläggningstiden för tillstånd är cirka 7 månader. Vår tillståndsansökan kommer att vara kvar i byråkratins kvarnar i kanske ytterligare två månader. Och nu känner vi oss pressade.
En stor del av våra intäkter kommer från donationer, även om vi själva också arrangerar alla möjliga evenemang. Vi har för närvarande totalt 58 katter i vården i våra lokaler och i fosterhem. Vården av dessa måste kunna säkerställas på ett eller annat sätt under övergångsperioden, tills vi återigen kan placera ut insamlingsbössor och vädja på nätet.
Vi ber er att stödja oss fram till slutet av året, så att vi kan ta hand om katterna i vår vård under övergångsperioden. Vi kan inte ta emot nya i denna situation, även om behovet finns.
Vårt insamlingskontonummer är FI93 5730 0820 3289 34, referens 2215 och MobilePay 67708. SMS: meddelande KKY5, KKY10 eller KKY20 till nummer 16155.
Numret på vårt insamlingstillstånd som löper ut i slutet av året är RA/2019/1078 29.11.2019 Polisinrättningen i Inre Finland
Du kan också bli medlem genom att fylla i formuläret https://kky-ry.fi/auta-meita-auttamaan/liity-jaseneksi/ Före jul har vi även ett försäljningsbord i köpcentret Wester, och detta kommer att meddelas senare.
Mina egna katter hämtades också i sin tid från en liknande förening i Norge. Dessa gör så mycket viktigt volontärarbete, och det är alltid brist på pengar på grund av t.ex. veterinärkostnader m.m. Banköverföring gjord, och jag utmanar samtidigt andra kattmänniskor att stödja lokala föreningar
Som en vän av effektivitet gör jag detta året runt, det vill säga, jag tittar på annonser med Samsung Global Goals-appen (på mobilen) och får en eller några cent per annons. Jag donerar dem sedan till olika goals. Det fungerar bra i samband med hushållssysslor, t.ex. när jag tömmer diskmaskinen – jag trycker på en ny annons då och då. Några tiotals euro kommer in på detta sätt per månad och nu var det totala saldot 1769.17 euro från några år (startat 5.2.21). Detta kräver verkligen inga egna pengar.
Sedan är det kiva.org där man kan mikrolåna några euro till dem som behöver. En del har betalats tillbaka, som jag sedan lånar ut igen.
En stark rekommendation till alla forumkollegor att donera företags och kunders presentkort från presentkortsbutiker till hjälporganisationer. Jag själv har åtminstone riktat varje julklapp och tack till Hope ry, mental hälsa m.m.
Vid jul finns det många insamlingar och alla som nämns här är värda att satsa på. Jag lägger till ytterligare en insamling här. Den är inte direkt en julinsamling, men lika viktig och nödvändig.
Jag utmanar alla som stöder Ukraina att donera enligt egen vilja och samvete för att stödja Ukraina. Varje euro räknas. Du kan välja mellan 5 olika kategorier för hur dina pengar används. Låt oss göra vår del för att Ukraina ska kunna fira jul i fred i framtiden utan dagliga bombningar.
Jag har länge haft som vana att donera en månads nettolön till välgörenhet under julen, oftast på julafton. Dessutom lite stöd till juniorfotboll. Mottagare denna jul: