Fondia, det anderledes advokatfirma

Det var også det første, jeg tænkte på igen, da jeg læste selskabets resultatopgørelse. Som et dumt spørgsmål til en start: Hvis selskabet har udført meget grænseoverskridende samarbejde, og dette kun er internt/elimineret, hvorfor rapporteres det så i landenes vækstrater? Altså, hvad ville væksten have været uden denne eliminering i hvert land? Finland på nul procent, i den stil?

Jeg har sandsynligvis misforstået det. Dernæst, den samme sang om LDaaS herfra; jeg forstår ikke rigtig, hvorfor man bliver ved med at fodre dette svin, der måske ikke er dødt, men som ligger og er mæt til bristepunktet. Det er sikkert en god idé og et fint koncept, men det er lavet til et marked, som måske ikke “findes”, eller som i hvert fald ikke vokser – i hvert fald ikke for Fondia. Medmindre markedet er såkaldt eksisterende/investeringsværdigt, eller hvis det ikke ender med at være et attraktivt investeringsobjekt eller på en vækstbane, opstår spørgsmålet som ejer og investor: Hvorfor spilder man selskabets ressourcer og penge på dette i stedet for at fokusere på at tjene de rigtige penge?

Det er absolut en fed og fantastisk ting, at direktøren havde og har masser af tid til at investere i investorkommunikation, hvilket man kunne ønske sig mere af i børsnoterede selskaber! Men som en, der har fulgt Fondia længe, får man uundgåeligt en følelse af, at man har forsøgt at tvinge noget alt for kompliceret ned over en ellers lækker, men (yderst) konservativ branche. Eller skyldes problemerne i selskabet – eller med andre ord, manglen på at udnytte det fulde potentiale – dårlige arbejdsgange og en dårlig virksomhedskultur, som er meget svær at ændre?

Hvorfor ikke bare satse på medarbejdernes incitamentsprogrammer, fastholdelse, fordele osv., og få styr på faktureringsgraderne? Altså spørgsmålet: Er LDaaS (løbende ydelser/produkt) rentabelt, og med hvilke målestokke er det mere økonomisk rentabelt end den traditionelle forretningsmodel? Og hvordan har det set ud for selskabet de sidste, lad os sige, fem år?

Hvad er kundernes og medarbejdernes opfattelse af Fondia? Hvad måles dette med, hvordan følges det op, og hvordan kan man følge det udefra? Hvis den er god, eller bedre end branchens generelt, hvorfor tjener selskabet så ikke flere penge på det, og hvorfor halter rentabiliteten og væksten sammenlignet med branchens meget attraktive tal?

Hvorfor er Fondias rentabilitet væsentligt lavere end sammenlignelige selskabers? Hvad gør andre advokatfirmaer bedre end Fondia?

Hvad er Legora reelt for Fondia, hvor meget bliver det brugt, og er det et produkt, der kannibaliserer på deres egen LDaaS?

Hvor mange af de ansatte er såkaldte juniorer/seniorer? Hvis/når Legora gør juniorernes arbejde overflødigt, hvorfor så overhovedet ansætte juniorer længere?

Jeg tror, jeg vil plage jer med flere dumme spørgsmål senere, @Juha_Kinnunen og @timolappi :ogre:

Som ansvarsfraskrivelse: Fondia udgør 3-5 % af min portefølje.

7 Synes om