Aktia -koncern

Aktia-koncernen tilbyder sine kunder individuelle løsninger fra sit brede udvalg af bank-, formueforvaltnings- og livsforsikringstjenester. Koncernens geografiske operationsområde omfatter Finlands kystområder, hovedstadsregionen og vækstcentre i indlandet.

I henhold til strategiopdateringen, der strækker sig til 2023, søger Aktia endnu stærkere vækst inden for formueforvaltning og fra nye kunder i Finlands vækstcentre samt fortsætter med at effektivisere sin drift yderligere. Strategiens mål er at støtte Aktias vækstmål og føre virksomheden mod en ny vision om at være “Den gode bank. Og en fremragende formueforvalter.”

Kilde: Aktiasta | Aktia Corporate Site

Har jeg forstået det korrekt, at virksomheden er under Inderes’ overvågning, den har næsten 3000 følgere på tjenesten, men ingen egen tråd på forummet?

Min egen interesse for virksomheden vågnede for alvor efter finansvirksomhedsaftenen, der blev afholdt i november.

Senest i dag var der diskussion om udvidelsen af værdiansættelsesmultiplerne for selskaberne på Helsinki-børsen og på den anden side, at anbefalingerne i høj grad er blevet relativt negative. På tidspunktet for skrivningen er Aktias P/E under 15 (ca. 14,6) og P/B er ca. 1,1.

Aktia tilbyder et rimeligt godt udbytteafkast, og virksomhedens IT-systemer er efter min opfattelse i orden, i modsætning til blandt andet en stor nordisk konkurrent. I de seneste måneder har virksomheden investeret i livsforsikring, formueforvaltning og lokaler. Analytiker @Jesse_Kinnunen kommenterede også, at den nordiske banksektor stadig ville være moderat i sin værdiansættelse. Hvad mener I? Er Aktia en god investering på lang sigt?

2 Synes om

Onkel Masse, FA, den gamle Masse-sniffer, har altid kunnet lide Aktia, og @Jesse_Kinnunen har udviklet sig enormt som analytiker (Tak Jesse for købstilbud-analysen af Hoivatilat, onkel var tålmodig og tjente til sidst gode penge på det!).

Aktia er altså i onkels langsigtede portefølje, købspris 8,37 euro. Ikke dårligt. Selvfølgelig solgte jeg en gang for over 9 euro, men nu er jeg dog tilbage med en købspris på 8,37.

Aktia er en rigtig god basisanker til porteføljens bund. Og udbyttet er i top :wink:

Onkel Masse, FA, nu skal alle bare købe Aktia, og kursen skal over 10 euro, YES!

2 Synes om

Med den seneste tilføjelse er min gennemsnitspris et godt stykke over 9 euro (esko), men jeg har allerede fordoblet min lille position på grund af den moderate værdiansættelse og et rimeligt udbytteafkast. Naturligvis på en stigende kurs. Jeg besluttede allerede sidste år at stoppe med gennemsnitsnedjustering (average down).

1 Synes om

Jeg synes, at Aktias positive side er, at selskabet i øjeblikket har rimeligt gode vækstmuligheder inden for alle dets primære forretningsområder (bank, livsforsikring og formueforvaltning), og det er derfor ikke en forventet indtjeningsvækst baseret udelukkende på omkostningsbesparelser, som det er tilfældet for mange banker. Desuden har selskabet færdiggjort den nødvendige modernisering af det grundlæggende banksystem, og de kommende investeringsbehov er ret beskedne. En lille risiko er, at væksten i formueforvaltning de seneste år i høj grad har været baseret på enkeltstående produkter, nemlig højrentelån til emerging markets. Imidlertid er internationaliseringen af disse skredet meget lovende frem (1,9 milliarder euro i AUM (Aktiver under forvaltning) er stort set skabt på to år med to fonde), og jeg vurderer, at potentialet stadig er stort. I øjeblikket har det internationale salg med kontraktpartneren UI primært fundet sted i tysktalende Europa, og jeg anser det for en ganske realistisk mulighed, at denne AUM (Aktiver under forvaltning) endda kan mangedobles i Europa i de kommende år (selskabet selv sigter mod en vækst i AUM fra 9,8 milliarder euro til over 15 milliarder euro inden 2023). Størstedelen af Aktias AUM (Aktiver under forvaltning) (ca. 2/3) er stadig institutionel formueforvaltning og højrenteformueforvaltning, og disse er mindre konjunkturfølsomme end detail- og aktieformueforvaltning.

3 Synes om

En analytiker ville helt sikkert være den bedste til at svare på dette, men hvordan adskiller Aktias formueforvaltning sig fra konkurrenterne? Jeg forstod fra en video eller et interview, at vækstmarkeder og renter i det mindste til en vis grad er involveret. Eller husker jeg forkert?

Du husker helt rigtigt. Aktias formueforvaltning (AUM) er delvist renteorienteret (aktie- og blandede fonde udgør kun ca. 21% af AUM i Q3’2019) og institutionelt orienteret (2/3 af AUM er institutionel formueforvaltning). Derudover er andelen af UI-Aktias obligationsfonde for emerging markets, der sælges til internationale kunder, betydelig, og disse har også meget gode vækstmuligheder. Ovenfor er de seneste billeder af AUM’s fordeling. Vi vurderer, at selskabets formueforvaltning er mindre følsom over for konjunkturer end hos mange sammenlignelige selskaber, hvor AUM er fokuseret på detailformueforvaltning.

5 Synes om

Endnu en gang er Inderes’ analytikere hurtigere end tanken. Bemærk: Svaret kom 2 minutter før spørgsmålet. Tak!

2 Synes om

Jeg forstår, at når renteafdækningerne udløber, vil Aktias rentemarginal svækkes markant, også i forhold til konkurrenterne.

Jeg vil ikke skrive hele kommentaren, men jeg vil fremhæve et par punkter her. Det ser ud til, at bankdriften, ligesom hos sammenlignelige virksomheder, ikke er noget særligt. Formueforvaltning udgør dog allerede over halvdelen af nettoresultatet, hvis jeg tolker det rigtigt. Sammenlignet med andre formueforvaltere er Aktias værdiansættelse derfor moderat. Fremtidsudsigterne kombineret med udbytteafkast giver grund til at fortsætte med at investere.

4 Synes om

Stor blokhandel hos Aktia??

Den hurtigste svarer _:slight_smile:

Onkel Masse, FA, på ski, har ikke selv tid til at undersøge det :skier:

Det var så stort, at der burde komme rapporteringsmeddelelser.

Kunne det være en overførsel fra én fond til en anden? Det ser ud til at være en intern handel inden for Nordea?

1 Synes om

Erkki Etola købte et stort stykke. Erkki Etola osti ison siivun Aktiaa - Ilta-Sanomat

3 Synes om

Det er da skønt for @Masse at stå på ski, når Erkki hjælper med at trække. Bemærk! At stå på ski i slipstrømmen sparer for øvrigt kræfter. Eller hvad siger @Verneri_Pulkkinen?

2 Synes om

Dette var en forventet udgivelse.

4 Synes om

Så er det vildt god analyse fra Jesse igen - og endda så positiv for Aktia-troende!

https://www.inderes.fi/fi/aamukatsaukset/aktia-laaja-raportti-rannikolla-tuulee#mr-modal

Onkel Masse, FA, 10,5 euro ville også være ok, men med 11,0 som mål :tophat:

4 Synes om

Ud fra kursreaktionen :chart_increasing: at dømme er der også en anden, der er faret vild og har læst Jesses proklamation og oplysning. :money_with_wings::money_with_wings::money_with_wings:

1 Synes om

Tak igen for den fremragende analysevideo.

Hvis jeg forstår det korrekt, er Aktias styrke inden for formueforvaltning primært rettet mod institutionelle fonde i udviklingslandene. Hvad er grundlaget for Inderes’ prognose om en gennemsnitlig årlig AUM-vækst på 11-12 %, dvs. hvor kommer denne AUM-stigning fra? I den førnævnte video fangede jeg en bemærkning om Aktias ekspansion i Europa (ved ca. 4:15). Betyder denne ekspansion, at Aktia forsøger at tiltrække nye kunder fra Europa? Eller betyder det nye partnerskaber med virksomheder som UI inden for distributionsaftaler for investeringsprodukter? Jeg kunne ikke finde et klart svar på dette i den seneste virksomhedsrapport. Uanset hvad, virker den nævnte AUM-vækstprognose på 11-12 procent i rapporten umiddelbart ret markant.

4 Synes om

Tak for feedback og spørgsmål! Obligationsfonde fra emerging markets er netop styrken, og væksten fremover vil især komme fra deres internationale vækst. Deres AUM er vokset meget hurtigt (2019: +746 mio. EUR AUM), og udsigterne er ifølge vores vurdering gode. Virksomheden har fokuseret på et nicheprodukt, der har haft stor succes og vækker investorernes interesse i den nuværende markedssituation. Virksomheden har i 2019 løbende forhandlet nye distributionsaftaler i Europa for disse fonde. Blot et par nye distributionsaftaler kan hurtigt øge salget af disse fonde.

Aktias Funds Companys AUM voksede også kraftigt sidste år (+673 mio. EUR), og virksomheden har nu som strategisk mål at udvide fondenes produktudbud gennem egen produktudvikling, samarbejde eller virksomhedsovertagelser. Også her kan væksten være hurtig, da virksomheden efter min mening i øjeblikket mangler produkter, f.eks. inden for alternativer, og nye produkter kan straks sælges i de eksisterende distributionskanaler. En årlig vækst på 11-12 % kan virke høj, men man skal huske, at AUM voksede med 17 % i 2019, så vi forventer, at væksten vil aftage. Det bliver dog vanskeligere hvert år at opretholde en tocifret procentvis vækst.

8 Synes om

Tak, Jesse. Aktias fondsaktiver er altså stort set bundet op på boligejendomme i hjemlandet, ikke sandt? Hvis ja, er der så information om, hvor stor en del af disse ejendomme der ligger i områder, hvor priserne er faldet/er ved at falde?

Onkel Masse, FA, kan trods alt nogle gange tale om virkelige sager i stedet for bare at snakke :slight_smile: