Fiskars - Lönsamhetsoptimering och transformationsberättelse?

Först tänkte jag att Fiskars väl inte går så bra att de skulle ha råd med det här. Men det nuvarande huvudkontoret behöver förnyas och hyresavtalet löper ut. De kommer att hyra på det nya stället också. Kanske smälter man det här.

1 gillning

Fiskars publicerade sin bokslutskommuniké på morgonen, och direkt därefter fick vi en analytikerkommentar. I kommunikén nämndes handelstullar, coronapandemin och IT-problem hos en extern tjänsteleverantör som utmaningar. Redan förra året meddelade dock företaget att det hade börjat effektivisera sin verksamhet.

Jag hade önskat en kommentar eller en upplyst gissning från @Petri_Kajaani om huruvida företaget förklarar den svaga framgången med externa och icke-härledbara orsaker? Eller beror den nuvarande situationen verkligen till stor del bara på en “för regnig” sommar i USA? Vi människor har nämligen en tendens att förklara dålig framgång med otur och externa, oberoende, orsaker. Omsättningen verkar ha stått stilla de senaste åren, liksom rörelseresultatet. Kommer det en bredare kommentar eller uppdatering om företaget?

https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/fiskars-corporation-fiskarsin-tilinpaatostiedote-2019-vertailukelpoinen-liikevaihto-ja

1 gillning

Jag ska själv hålla utkik efter potentiella köptillfällen under de kommande rapportdagarna. Det kan mycket väl vara så att Corona-nedstängningen kan påverka… Även om jag inte ens har undersökt vilken exponering (efterfrågan/produktion) Kina har för Fisu :smiley:

https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/fiskars-corporation-fiskars-konserni-sulkee-valiaikaisesti-liikkeensa-suomessa-aloittaa

1 gillning

Fiskars steg 8,11 % idag. Jag minns inte att Fiskars har haft en sådan daglig uppgång på länge. Jag försökte hitta någon betydande nyhet/händelse för dagen, men hittade ingen. Vad kan vara orsaken till uppgången?

Koncentrerat ägande, de 30 största äger 70% av aktierna. Ganska liten dagsvolym idag, så någon ville köpa och det fanns inga billigare aktier på säljsidan.

Ibland blir algoritmerna röriga, det kom en ganska kraftig topp i slutet när det inte fanns några varor till försäljning.

https://www.fiskarsgroup.com/fi/media/lehdistotiedotteet/hallinto-oikeudelta-paatos-fiskars-oyj-abpn-verovalitukseen-yhtio-aikoo

Förvaltningsdomstolen har fattat ett beslut om Fiskars Oyj Abp:s skatteöverklagande – företaget avser att fortsätta överklagandeprocessen

Helsingfors förvaltningsdomstol har upprätthållit det beslut som fattades vid en skatterevision av Fiskars Oyj Abp år 2014, enligt vilket företaget påfördes totalt 28,3 miljoner euro i tilläggsskatter med räntor och skatteförhöjningar. Beslutet gällde behandlingen av koncernlån som företaget avskrev år 2003 under senare beskattningsår.

”Vi är besvikna på beslutet och anser det vara ogrundat. Vi avser att ansöka om besvärstillstånd och fortsatt ändring hos Högsta förvaltningsdomstolen”, säger Fiskars Groups ekonomidirektör Sari Pohjonen.

Tilläggsbeskattningsbeslutet ledde till ett negativt kassaflöde på 28,3 miljoner euro under tredje kvartalet 2016. Fiskarskoncernen har i tidigare delårsrapporter och årsredovisningar informerat om den pågående överklagandeprocessen. Företaget anser, tillsammans med sina externa experter, att beslutet fortfarande är ogrundat och bokför inte de därtill hörande skatterna och övriga kostnaderna resultateffektsmässigt.

1 gillning

Borde man vara orolig?
https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/fiskars-corporation-fiskars-konsernin-toimitusjohtaja-jaana-tuominen-eroaa-yhtion

Vad ska man säga om det. Arrangemang efter arrangemang. Det beskriver väl hur mycket arbete det skulle finnas att göra i Fiskars och hur lite Tuominen fick gjort av en eller annan anledning, och troligen av många andra skäl också. Svårt att säga hur mycket händerna var bundna, men man kan ändå inte berömma det arbetsresultatet.

Fiskars utgångsläge och positionering är fortfarande otroligt olyckligt. Försäljningskanalerna haltar, likaså webbutikerna och den oerhörda långsamheten i deras uppstart, överlappande funktioner…

Detta kräver fortfarande en snabb uppdelning.

Unga läsare Q2/2020. Observera att även kapitalstarka företag får en förändring av nettoskuldsättningen i den här situationen.

https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/fiskars-corporation-nathalie-ahlstrom-nimitetty-fiskars-oyj-abpn-toimitusjohtajaksi
Nyheter efter en lång tid.

3 gillningar

Inte dummare

image

2 gillningar

Koronamotståndskraften var mycket bättre än väntat. Resultatet ser bra ut.

3 gillningar

Inderes prognoser var helt fel ute.

1 gillning

Japp. Denna gång var prognoserna helt fel ute, måste jag erkänna. Det var ganska konstigt att bolaget drog tillbaka sin guidning i mars på grund av corona, och i Q1-rapporten som publicerades i maj sa bolaget själva att pandemin skulle ha en betydande försvagande effekt på Q2.

Nu slog man helt klart jämförelseperioden med hästlängder och levererade ett riktigt starkt resultat. Mycket förvirrande kommunikation från bolaget. :thinking: Dessa starka siffror var säkert kända redan för en månad sedan. Jag undrar varför man inte gav förhandsinformation om Q2-siffrorna, om bolagets eget budskap, marknadsförväntningarna och de faktiska siffrorna avvek så mycket från varandra?

8 gillningar

Tikkurila-effekten? Folk har (överraskande nog) investerat i sina hem.

2 gillningar

Detta eliminerar inte det faktum att det fanns ett tvingande skäl för meddelandet på grund av utvecklingen i strid med den information som lämnats ovan.

Denna orimliga och dåliga informationsgivning och rent av vilseledande kommunikation verkar nu varje företag ägna sig åt. Visserligen även detta företag från den sämsta och mest konservativa änden.

Det vore bra om Finansinspektionen påminde dessa stackare.

Vad gäller Fiskars operativa verksamhet, så var ju jämförelsesiffrorna så eländiga efter år av misshandel. Ändå en mycket märklig tolkning från företaget självt.

1 gillning

Jag såg Fiskars som en potentiell vinnare i coronasituationen, men avstod från att köpa på grund av företagets egen mars-prognos. Jag tänkte att jag helt enkelt inte förstod Fiskars nuvarande affärsverksamhet och världserövring tillräckligt… Det är lite synd att jag inte köpte. Jag borde ha litat mer på min egen känsla.

4 gillningar

Även andra analytiker som följer företaget var förvånade över detta. Här är ett exempel:

Det är ibland sådant att navigera i ärtsoppsmoln.

5 gillningar