Fenix Outdoor AG - Hjem for tidløse naturbrands

Jeg har åbnet en ny tråd om dette svenske selskab, som de fleste sikkert kender, i hvert fald gennem dets brands, da jeg ikke kunne finde en tidligere tråd.
Som en hurtig baggrund opererer selskabet inden for outdoor- og vandretøj med sine tidløse brands, hvoraf Fjällräven er det mest kendte. Porteføljen omfatter også Hanwag, Tierra og Royal Robbins. Selskabet omfatter også Partioaitta og dets tilsvarende butikker i udlandet. Butikkerne sælger også mange produkter fra andre, men hovedfokus er i høj grad på egne brands.
Selskabet har historisk set et fremragende track record for vækst og stærk lønsomhed takket være en fantastisk prissætningskraft.
På længere sigt er selskabets lønsomhed primært blevet tæret af ineffektivitet i de fysiske butikker og en høj omkostningsstruktur, mens engrossalget og det direkte salg til forbrugerne har klaret sig fremragende.
I dag kom tallene for regnskabsåret 2023, og de var barsk læsning.
Interim-report-2023-12-31 (1).pdf (3,1 MB)

Lønsomheden faldt markant, og det sidste kvartal gik endda betydeligt i minus. Aktiekursen reagerede også som forventet. Personligt overraskede især svagheden i USA i stedet for den tidligere stærke trend. Årsagerne til svagheden blev i rapporten forklaret med vejrforholdene, og at man ikke havde deltaget i Black Friday- og Cyber Monday-kampagner, samt forhandlernes svage økonomiske situation og den generelle lagersituation. Corona-tømmermænd blev også nævnt. Er der andre Inderes-brugere, der har kigget nærmere på Fenix’ aktiviteter og muligheder? Efter min mening har selskabet fremragende muligheder for at konsolidere markedet på lang sigt, og især nu, muligvis i bunden af cyklussen, for at foretage opkøb til gunstige værdiansættelser og skabe fremtidig vækst.

15 Synes om