Faron Pharmaceuticals - Innovativa medicinska lösningar (Del 2)

Det finns ingen mening med en sådan värdering om man inte ens vet vilken aktie man jämför med. Är priset 950 och 30 per aktie.. Jag kan byta till Voxtur-aktier 1:1 om bytesförhållandet är poängen. :smiley:

7 gillningar

Ja, jag har kommenterat det och jag har även skrivit en artikel om ämnet, så att läsarna har rimliga basräntor (base rates) tillgängliga. Risken är naturligtvis att förankra förväntningarna vid branschens högsta outliers, vilket visserligen kan inträffa, men vars sannolikhet är liten. En utmärkt video om ämnet gjordes nyligen av @Verneri_Pulkkinen

När det gäller Farons situation är spekulation om en affär (deal) ur ett analysperspektiv meningslöst. Den kan förverkligas eller inte. Förverkligas nu eller senare. Vara mer eller mindre värdefull med olika typer av avtalsstrukturer. Gäller blodcancer och/eller solida tumörer. Vara en positiv eller negativ överraskning för marknaden osv. Att skapa mervärde genom att gissa dessa är inte möjligt, så det är bättre att bara se vad som händer och justera analysen därefter.

Det väsentliga i fallet (case) är att komma till den första RCT-avläsningen så snart som möjligt, då bedömningar av eventuell effekt kan göras med god data. Och naturligtvis hur tillgången till den punkten finansieras.

Mina bedömningar får praktiskt taget aldrig hurrarop, eftersom de sällan bekräftar delade narrativ. Statistiska bedömningar är ofta oinspirerande och ointuitiva till sin natur. De har dock den goda sidan att de leder till bättre rekommendationer och investeringsbeslut :wink:

56 gillningar

Ny CFO, bra eller dålig? Tydligen ingen dramatik, Yrjö går i pension. Jag kollade, han verkar vara 65+ redan så det är en normal pensionering och nytt blod i teamet för en ny tillväxtfas.

Det bekräftar förresten att affären kommer att bli av, om någon har tvivlat på det.

Och det kan till och med förklara tranche 2-bilden, den praktiska finansieringsoperationen sköttes undan

15 gillningar

Det där var nu en siffra som sades med glimten i ögat, som jag inte ens menade skulle tas på allvar.

En rekrytering med oväntat hög profil. Från Acerta Pharma, som såldes till AZ för 3,9 miljarder dollar, och tidigare CFO för ProQR. Utnämningen är tydligt planerad för partnerskaps- och finansieringsfasen. Faron förbereder sig för större arrangemang.

32 gillningar

Vilka andra kandidater än bex (clever) har Holmen lab på gång?

På Hollmen Labs egna sidor talas det inte om något annat än Clever-1. https://hollmenlab.com

Maijas presentationsbroschyr för InFLAMES-programmet: https://inflames.utu.fi/wp-content/uploads/Research-Portfolio.pdf, sida 24. Bex är det enda av de nämnda projekten som tydligt är “längre fram i pipelinen”.

Faron har å andra sidan åtminstone ingen synlig kollaboration i andra riktningar, det vill säga är mycket beroende av Hollmen Lab och bex. Ganska mycket en “one trick pony” rentav. Traumakine får ganska lite uppmärksamhet i företagets presentationer och kommunikation.

Nämnda Terns Pharma har åtminstone några olika kandidater, MEN har de nya fetmaläkemedlen verkligen så stor marknadspotential? Min egen 5-minuters “analys” av företaget är att även det är på ganska riskabel grund med sin TERN-701-kandidat.

5 gillningar

Jag tänkte skriva att det är en dum fråga, men ur Faron-ägarens synvinkel är det inte det: Vad är det juridiska förhållandet mellan Hollmen Lab och Faron?

Eller med andra ord, vilken rätt får Faron till Hollmen Labs uppfinningar, om någon?

Som svar önskas endast från dem som verkligen vet, och inga typiska “jag känner så här”-spekulationer. Företagsledarens make/maka är förvisso känd, men det betyder ingenting ur Faron-ägarens synvinkel.

4 gillningar

När du tog upp AZ så skulle jag acceptera en AZ med två Faron, särskilt som det nu på morgonen framkom att en AZ-kännare börjar som CFO hos oss. Låt oss inte spekulera utan lugnt vänta på bokkombinationen efter ASH.

2 gillningar

Vad är det juridiska förhållandet mellan Hollmen Lab och Faron?

Hollmen Lab verkar inte ens vara en juridisk enhet/organ, eftersom det åtminstone inte har ett företags-ID (Y-tunnus) under det namnet, och inget sådant finns heller på webbplatserna. Det verkar bara vara ett “varumärke” för labbutrymmena på fjärde våningen i BioCity? Och verksamheten är operativt under Institutionen för biomedicin vid Åbo universitet?

Maija är dock Faronins “chief scientific officer” och Faron nämns som Hollmen Labs “supporter”.

Ledsen att detta svar är “en känsla”, men skulle scenariot kunna vara sådant att Faron finansierar Maijas forskning och Maija i sin tur är beroende av Faronins resurser som syftar till att kommersialisera läkemedelskandidaten? Jag menar alltså att båda behöver varandra. Eventuella avtal mellan dessa parter är förmodligen något som inte har offentliggjorts.

6 gillningar

I Finland äger, såvitt jag förstår, universitetet IPR

5 gillningar

Betydelsen av olika personutnämningar har varit sådan helt ren spekulation, som dessa två Inderes Faron-trådar är fulla av, och som har tagit för mycket uppmärksamhet från de hårda fakta som rör Faron. För mycket spekulation tjänar inte en kvalitativ investeringsdiskussion.

5 gillningar

Onkologen Jussi Koivunen har återigen fortsatt sina Faron-köp. Denna gång en liten post på 1000 aktier. Koivunen har köpt aktier fyra månader i rad.

29 gillningar

Och de enda mer betydande säljarna är Danske Invest och Veritas Pensionsförsäkring.. så inget anmärkningsvärt åt något håll på listan.

9 gillningar

Farons avgående CFO Yrjö Wichman har varit på Faron i över 10 år. Yrjö har varit en del av inventarierna. Det handlar inte om att han tvingas bort, eftersom han fortsätter i stödf

37 gillningar

Den här nya killen, inte vem som helst, och skulle definitivt inte komma till Faron om han inte såg en mycket stor potential för stor framgång. En klar vinst för oss.

16 gillningar

Jag är helt av annan åsikt gällande denna nya rekrytering. Om en kille som tidigare har byggt upp ett nätverk med BP inte är hård fakta, vad är det då? En topprekrytering som mycket väl kan ha större betydelse för investerare än en diskussion om nyanserna inom molekylärbiologi.

16 gillningar

Det kan vara en helt onödig observation, men er diskussion verkar tyda på att ni kanske inte känner till detta. Maija är Jalkastens dotter. Juhos syster. De stöder säkert varandra, och ingen av parterna har säkert för avsikt att lura den andra eller sticka med patenten under armen.

12 gillningar

Måste dela några viktiga ASH-abstrakt. Vi lärde oss mycket nytt om MDS igen.

Aza monoterapi, med IWG2023 svarskriterier. cCR:s prognostiska värde för OS

Påverkar urvalet till kliniska studier resultaten? Information om 1L och r/r patienter.

Prognos efter misslyckad HMA-behandling.

Komplett respons och betydelsen av dess varaktighet

Jag rekommenderar särskilt att läsa den första och sista som bakgrund inför ASH-resultaten. Jag kommer att skriva min egen bedömning av resultaten efter ASH-webbsändningen, med bland annat dessa abstrakt som bakgrund.

17 gillningar

Ja ja, och jag ifrågasätter inte denna symbios mellan Hollmen lab och Faron. Men TurskanHaalijalta var det en bra poäng att lyfta fram vilken juridisk koppling det finns här, eller om det finns någon alls.

Kallt riskanalytiskt; man kan inte utesluta möjligheten att det i ett familjeföretag eller liknande arrangemang inte skulle kunna uppstå inflammerade relationer.

4 gillningar

Alla e-postmeddelanden från labpersonalen slutar med “utu”, vilket betyder att de är universitetsanställda.

Vi vet ingenting om Faron’s partnerförhandlingar. Men om vi nu spekulerar att det i diskussionerna till exempel har handlat om en total ersättningssumma på 2 miljarder euro (med etapper, procentandelar av försäljningen osv.), så kommer stor pharma helt säkert att noggrant undersöka äganderätten och nyttjanderätten till de underliggande uppfinningarna. Och vad vi inte vet något alls om från förhandlingarna: Hur långt man har kommit med vem och vilka saker de har strandat på – kanske handlade det inte bara om pengar eller sannolikheten för läkemedlets effektivitet. Normalt småprat i samband med ett medicinskt evenemang kan också kallas förhandlingar, liksom att det finns en riktig agenda och ett utkast till avtal på bordet.

Eller när det på detta forum har spekulerats som en positiv sak, vilka tidiga studier som har kommit från Hollmen under ett par år och hur de har presenterats i världen: Vi vet bara inte om dessa berör Faron (ur våra aktieägares perspektiv) överhuvudtaget.

2 gillningar