Jag skulle önska att meddelanden samlas i denna tråd, t.ex.:
Farons deltagande i olika evenemang
LinkedIn-gillanden relaterade till Faron
Spekulationer om potentiella samarbetspartners
Lätta och till stor del på magkänsla baserade uppskattningar av aktiens rätta pris
Personaländringar hos Faron
Betydelsen av rekryteringarna av några personer hos Faron
På något sätt känns det som att det skulle finnas ett behov av en sådan här daglig lätt spekulationstråd för att bibehålla spänningen för oss bullar och för att de faktabaserade meddelandena i den tidigare öppnade tråden lättare skulle kunna hittas. (De lätta meddelandena skulle också kunna flyttas till denna tråd)
Själv håller jag hela tiden bolagets målvärde till 1 miljard euro senast hösten 2025. Detta motsvarar ett aktiepris på cirka 9 euro. Motiveringen är någon form av planering av framtida kassaflöden (200 miljoner euro/år, under 10 år) och sannolikheten för att lyckas uppnå detta (50%).
Är den här tråden nödvändig? Varför ska diskussionen om företaget spridas över två olika trådar? Vad vill man uppnå med detta? Är syftet att flytta så kallade ‘low effort’-kommentarer från huvudtråden hit och förbättra huvudtrådens signal-brus-förhållande? Det kan man också uppnå genom att posta färre ‘low effort’-kommentarer.
Jag förstår inte riktigt vilken nytta det skulle vara med bara gissningar om priset. Jag är åtminstone mer intresserad av motiveringar till olika åsikter än bara en prisgissning. Om man vill bedöma sentimentet kring aktien kan man också göra det som ett frågeformulär i tråden, vilket inte heller belastar tråden för mycket.
Man borde inte flagga så lätt; om någon lägger något inte så relevant där, kan man ignorera det. Men tills en riktad emission eller ett konvertibelt lån har meddelats, kan man anta att affären förhandlas febrilt.
Det här är en bra tråd och förhoppningsvis tas inte ens lite obehagliga saker som nämns bort. Nämligen drygt en månad eller två före den berömda hickan undrade jag när finansieringen varken syntes eller hördes. Alltså undrade jag över saken i en saklig ton och meddelandena togs bort. Förhoppningsvis är vi ute i tid nu.
Hur anser ni att Faron’s värde bildas om ett partnerskap ingås och t.ex. under följande villkor:
Förskottsbetalning 100M, betalningar enligt olika milstolpar 600M?
Jag söker inte de nämnda siffrorna här, utan en synpunkt på hur siffrorna påverkar värdet/kursen?
Diskonteras inte framtida intäkter och riskerna med att erhålla dem? Vad kan marknadens storlek vara, vilken andel av det skulle den sålda medicinen ha, vilken andel av det ovannämnda skulle stanna hos Faron, med vilken sannolikhet kommer medicinen överhuvudtaget att säljas osv. Sedan, för den som investerar partnerpengar, tillkommer deras eget avkastningskrav.
Väldigt komplicerad grej! Min egen bedömning är att förskottsbetalningen är 2-4 miljarder, varefter det blir komplicerat. I vilken utsträckning prisar marknaden in etappbetalningarna och de fasta tillväxterna i aktiekursen! Men partneravtalet är den första riktiga signalen till de stora massorna att pengar kommer! Är det en bubbla???
En sådan förskottsbetalning på 2-4 miljarder skulle innebära ett marknadsvärde på 10 miljarder euro för Faron, det vill säga 90€/aktie. Man skulle vilja säga: dröm inte ens om det, men folk drömmer ju om lotterivinster också…
Det verkar som att en modell med en enda tråd önskas även i fortsättningen, och administrationen håller med. Nu finns det lite liknande saker i två trådar, vilket innebär att alla förmodligen läser två trådar nu, och det kan ibland vara utmanande att välja var man ska lägga sitt meddelande.
I den egentliga Faron-tråden finns det många skribenter som lägger ner mycket tid och möda, så låt oss respektera deras insats – samt analytikerns arbete. Läs tråden noggrant och bekanta er åtminstone med företagets omfattande rapport (den är tillgänglig för alla) innan ni skriver ett meddelande som tillför mervärde för andra investerare.
Forumets mest klickade tråd är Faron, vilket betyder att en liten ishall full med människor besöker den här för att läsa meddelanden (för många kan det till och med komma en notis för varje meddelande). Jag rekommenderar därför att ni lägger ner tid och möda på de meddelanden som läggs i tråden – de läses av tusentals investerare. Analytiska motiveringar är särskilt värdefulla; investerare uppskattar alla typer av kommentarer, oavsett om de är björniga, tjuriga eller något däremellan.
I den egentliga Faron-tråden skulle man dock kunna anstränga sig lite i vissa avseenden:
Korta gissningar utan motiveringar tillför oftast inget mervärde för investerare. (Ett kort meddelande kan förstås vara bra om det har en poäng!) Motiveringar är viktiga; man behöver inte kunna prestera som analytiker eller mer erfarna skribenter, men man bör försöka sitt bästa.
Om du delar en länk, lägg till en kort referens till dess innehåll och påminn om innehållet ligger bakom en betalvägg.
Respektera andra skribenter.
Förr var förr, men i fortsättningen, särskilt på grund av det stora antalet läsare och eftersom många aktiva skribenter och analytiker lägger ner tid och möda, vore det bra att generellt höja kvaliteten på tråden. Låt oss alltså lägga ner samma möda på meddelanden som de nämnda skribenterna. Skrifter från olika investerare är välkomna, så länge det framgår att de har lagt ner möda på dem och att de tillför mervärde för andra investerare.
Man får fortsätta spekulera, men motiveringarna till spekulationer och scenarier måste man verkligen anstränga sig för, så att andra investerare får mervärde av dem. Överdrivna tjuriga “bullerier” kan för många kännas som pumpning. Å andra sidan hjälper obefogad björnighet utan ordentliga argument ingen.
Här finns också tråden “Kursens förfäran”, som man ibland kan använda:
Låt oss fortsätta diskussionen i en god och fruktbar anda, med fokus på kvalitetsmeddelanden, i den egentliga Faron-tråden.
Tack för förståelsen, ett särskilt tack till de många skribenter som lagt ner tid och möda, och trevlig läsning!