Jag ser det som så att vi befinner oss i en så kallad ”grön” zon fram till nästa sommar, då det fortfarande finns kassa kvar och tid att få till någon form av affär. När vi börjar nå den punkt där kassan bara räcker för 3–4 månader, går vi in i den ”orangea” zonen. I det skedet börjar bitarna för en ny emission och utspädning återigen falla på plats. Förhoppningsvis får de något uträttat innan dess.
Vad händer då när till exempel ovan nämnda Oryzon skriver på ett avtal? Hur många får plats på det här området? Faktum är att man redan nu kan tillskriva Oryzon att värdet på Faron och ett eventuellt avtal har sjunkit avsevärt, eftersom det nu finns två alternativa partners tillgängliga..
Från Medisiina skulle jag förvänta mig en experts synpunkt så snart som möjligt…
Är det inte ändå fråga om en lite annan sjukdom, även om Bex förmodligen har undersökts för AML också? Att spanjorerna är på väg är förstås missvisande i den meningen att Iadademstat beviljades orphan drug designation för AML av FDA redan 2021. Bex fick motsvarande för MDS år 2025. Det pågår visserligen en IIT för MDS också, men dessa cancerläkemedel brukar väl inte vara några universalläkemedel.
Har det varit 15 patienter i den där spanska studien? Faron har också blivit bedömt en hel del utifrån antalet behandlade patienter. Varför skulle BP vara särskilt intresserade av just det här AML-projektet?
Dessa resultat är från fas Ib.
Faron befinner sig något längre fram i forskningsfaserna.
Dessutom skiljer sig verkningsmekanismerna åt mellan Oryzons och Farons kandidater.