People and Planet United » CLEVER approach: Solving for unmet patient need in HR-MDS | Petri Bono, Brian Ball
Insikter kring Bex+aza från en toppexpert som också personligen har behandlat MDS-patienter med BEXMAB vid City of Hope.
Urval:
TL;DR Det ser bra ut, men nu får vi se hur det går i dessa val (2b/3)
Ball: ”När vår befolkning eller den globala befolkningen fortsätter att åldras, förväntar vi oss att antalet fall och den totala belastningen av denna sjukdom kommer att öka avsevärt. Så det är en utmanande sjukdom.”
”Ungefär 10–20 procent av MDS är behandlingsrelaterad MDS, det vill säga MDS som uppstår till följd av tidigare behandlingar för andra cancerformer. Och i takt med att cancerbördan ökar, förväntar vi oss också att mängden behandlingsrelaterad MDS ökar.” (Marknaden växer alltså betydligt, såvida inte priserna sjunker drastiskt)
Ball: ”Men hälften av patienterna svarar inte på dessa behandlingar (Azat). Och av dem som svarar får cirka 80 procent återfall inom 1–2 år”. (Enbart r/r-marknaden är därmed oundvikligen stor)
”Åtminstone vid vår institution utesluter vi inte patienter enbart baserat på ålder, men äldre patienter tenderar att ha fler underliggande sjukdomar, och detta utesluter patienter från benmärgstransplantation. Som ett resultat går endast cirka 10 procent av patienterna vidare till transplantation i registreringsstudier.” (Detta är intressant att följa; om man på något sätt kan påvisa att Bex hjälper till att få patienter i skick för transplantation, det vill säga botande behandling. I vissa studier har man sett högre transplantationsgrader än vad Ball refererar till som historisk nivå)
Ball: Och mest oroande är att cirka en tredjedel av dessa patienter, dessa högrisk-MDS-patienter, utvecklar en mer aggressiv blodcancer som kallas akut myeloisk leukemi eller AML.
(När detta kombineras med den andra observationen nedan, återstår det att se om Bex+aza också har en förebyggande effekt mot AML-transformation med dålig prognos; mutationer driver ju även det, så frågan är om det fungerar i båda riktningarna):
Ball: … Och jag tror att en annan sak vi har sett är att remissionerna är ganska djupa och vi ser att mutationer och andra cytogenetiska avvikelser försvinner. Och det är något som jag tycker ger ytterligare stöd för fas 3-studien.
Bono: Hur ser du på dessa siffror jämfört med den grå stapeln (enbart azacitidin) – i de blå staplarna (BEX-AZA) verkar det vara mindre neutropeni, trombocytopeni och anemi. Är detta något du har märkt när du behandlar patienter? Speglar dessa totalresultat din kliniska erfarenhet med patienterna?
Ball:
Absolut gör de det. Jag menar, jag tror att det är en av anledningarna till att jag är så entusiastisk över denna kombination: den verkar förbättra blodvärdena samtidigt som den kontrollerar sjukdomen. Och det är en mycket lovande riktningsändring i strategin. Istället för att använda mer intensiva interventioner som kan belasta en redan sviktande benmärg ytterligare, tittar vi på hur vi kan göra själva miljön mer effektiv för att bekämpa sjukdomen.
Bono: Hur är det då med den sista stapeln, biverkningar under behandlingen som leder till sänkning av AZA-dosen? I många studier har toleransproblem faktiskt orsakat dossänkningar för denna AZA-ryggrad, vilket innebär att den relativa dosintensiteten för AZA har sjunkit ganska mycket, och därför har kombinationen kanske inte varit så framgångsrik. Vad anser du om detta? Det verkar som om BEX-AZA faktiskt inte ökar antalet AZA-sänkningar för patienterna.
Ball: Jag tycker att det är mycket lovande med tanke på att azacitidin är ryggraden, den enda standardbehandling vi har för denna sjukdom. Och vi vet att förmågan att ge mer konsekventa doser förbättrar överlevnadsresultaten. Det är viktigt att vi kan ge standarddosering utan dossänkningar. (Här kan finnas en anledning till att tidigare fas 3-studier misslyckats. Den benmärgshämmande effekten tvingar fram en minskning även av aza, vilket man inte behövt göra i Bex-kombon)
Bono: Men överlag gällande effekten: hur skulle du kommentera din egen personliga patienterfarenhet av läkemedlet, och när vi nu rör oss mot den randomiserade fas 2b-studien? Vilka förväntningar har du på studien?
Ball: Jag har haft fantastiska erfarenheter av denna substans. Jag tror att det mest lovande för mig är att den verkar vara aktiv i populationer med mycket hög risk. Särskilt bland dem som har dessa typer av behandlingsrelaterad MDS med P53-mutationer – det är den sjukdom med högst risk som vi behandlar. Vi ser svar hos dessa patienter som liknar svaren hos dem som inte har dessa avvikelser. Så jag tycker att det är ett område som är lovande för mig (han sa ordagrant “exciting treatment”).