Faron Pharmaceuticals - Innovativa medicinska lösningar (Del 2)

När skulle förkortningen av den kommande vvk:n komma? Enligt mitt minne inom en snar framtid.

2 gillningar

Har det inte traditionellt varit varannan månad, så det borde redan ha hänt, men i emissionsvillkoren nämndes det väl att amorteringarna skjuts upp. Jag minns inte om uppskjutningen gällde fram till emissionens slut eller ett visst antal dagar.

Jag tycker inte alls det är negativt kommenterat om man konstaterar realiteterna. Det var känt i förväg att emissionen skulle tecknas fullt av garanterna. Gamla ägare tecknade mindre än hälften av de erbjudna aktierna och baserat på den sekundära teckningsrätten steg teckningarna till strax över hälften. Pengarna kom in, men aktierna hamnade i fel händer.

Jag förstår inte varför man inte får skriva om saker som de är här. Jag tecknade själv aktier i emissionen, men jag låter inte det grumla mitt tänkande. Denna emission var en katastrof med tanke på den kortsiktiga kursutvecklingen, varför skulle man försköna den?

22 gillningar

Hur hamnade aktierna i fel händer? De ägs nu (eller ja, i framtiden) av nya ägare, och det är naturligtvis varje ägares ensak till vilket pris och när de vill försöka sälja dem. Jag tror att även flera småinvesterare kan drömma om att sälja åtminstone delar av sin position. Varför är det fel part om de förmodligen säljer till ett lägre pris? Är det inte snarare en fördel för nya/framtida köpare att priset inte skjuter i höjden direkt :wink:

Edit: Det finns ju redan ett tydligt uppåtgående pristryck på aktien, så de aktier som läggs ut till försäljning kommer nog att hitta sina köpare.

3 gillningar

Visst får man det. Jag undrar bara varför allt alltid måste vändas till det negativa. Varför tecknade du aktier när allt hela tiden är fel, ledningen inkompetent, experimentuppställningarna felaktiga, Jalkaset kända som rena rama bluffmakare osv.? Om emissionen var en katastrof med tanke på den kortsiktiga kursutvecklingen, varför säger du inte det rakt ut? “Det gick åt skogen” och allt är dåligt igen.

Det är bra att nyheter och observationer om företaget lyfts fram, både i med- och motgång. Det är bara den attityden och det ständiga fastnandet i den där spiralen som förbryllar mig. Jag vill inte heller ha någon hype och allt möjligt “BP köper för 10 miljarder”-drömmar, utan saklig diskussion utan någon ideologisk eller attitydmässig gröt.

22 gillningar

Att aktierna hamnar i HCM:s händer är inte alls bra. Även om man borde tala fint med bankiren, betraktar jag denna part som något fientlig. Under HCM:s hatt är intresset för cancerbehandlingar knappast stort. Det skiljer oss “overall”-människor från sådana parter. Girighet och spelet är vår gemensamma nämnare. Under deras radar kan jag fritt ropa här. Med en stor pott i handen måste HCM nu fundera på vad de ska göra med sina ägarandelar. Ska de tjäna pengar nu eller vänta med risken för en våldsam kursökning. Tidsramen är lång, så jag gissar på det första alternativet.

9 gillningar

Jag anser att min kommentar om att mitt bidrag gick åt skogen inte var vare sig attitydmässig eller ideologisk. Du har naturligtvis rätt att se saken annorlunda.

Ha en trevlig kväll du också!

5 gillningar

Jag antar att HCM dock är en vanlig investerare i den meningen att om de tror på företaget och känner att de kan få ett betydligt större belopp genom att vänta, så gör de det.

Vi får snart se om de börjar sälja.

HCM kan också tro på Faron, och då kan de ta en laglig kortposition för att skydda sitt kapital ifall aktiekursen faller. Att ständigt sälja aktier för att få aktiekursen att falla och sedan vinna på en kortposition är dock marknadsmanipulation.

1 gillning

Om en liten spekulation tillåts, är HCM:s enda motiv att tjäna pengar. Det kan de göra genom att sälja aktier – inom sin egen intäktsström. Eller så har de inte långt kvar till en aktiemajoritet genom att köpa fler aktier. Detta möjliggör sedan ett övertagande av företaget, fastställande av strategi, försäljning av verksamheten eller liknande aktiviteter, vilket i värsta fall kan spela ut även småinvesteraren. Det är faktiskt precis vad som gjordes med oss – men inte hela vägen än.

5 gillningar

De där handelsvolymerna har varit sådana ett tag nu, så man undrar om det verkligen är vanliga småsparare som är i farten där? Vi har inte sett sådana siffror ens när Faron har släppt goda nyheter till världen. Vad kan ligga bakom?

7 gillningar

Men om man jämför med en situation där emissionen bara hade förlitat sig på teckningsoptioner, skulle situationen enligt min åsikt vara sämre just nu (visst, utan HCM-garantin skulle teckningen förmodligen ha blivit mindre). HCM är ute efter avkastning, liksom förmodligen alla andra investerare, och där håller jag med om att jag gärna hade sett att de fick mindre, men HCM kommer att få aktier även som avkortningar av det konvertibla lånet, så att trycka ner priset är inte nödvändigtvis i deras intresse.

2 gillningar

Nu pratar du om affärer. Under de senaste 30 dagarna har den grovt beräknade omsättningen varit ungefär tre gånger mängden gamla aktier. Naturligtvis är en stor del av detta handlare som köper och säljer fram och tillbaka, men de större enskilda affärerna som ingår kan dölja andra trender.
Edit: korrigerar mitt räknefel: omsättningen var bara cirka 19M

1 gillning

Annins garanter måste också ha förutsett och undersökt fakta om huruvida det lönar sig att gå i borgen.

3 gillningar

Lönsamheten beror naturligtvis mycket på den ersättning som erhålls och på antaganden om hur mycket papper som hamnar i knät. Det kan vara så att antagandena gick fel och att det finns tillräckligt att sälja på marknaden…

Hur ska den här kiosken hantera sin nästa finansieringsrunda?

3 gillningar

Hej, den här lilla procenten av allokering, och inte bara beroende av finansproffs. Branschspecifika experter har konsulterats, och en konsensus har hittats mellan dem. HCM har också erfarenhet och historisk data för hur man hanterar dessa.

3 gillningar

Japp, samma experter gav Intellegio cirka 20 miljoner euro några veckor innan bedrägeriet avslöjades.

9 gillningar

Det är intressant att se om någon tillräckligt stor aktör med förståelse för läkemedelsindustrin har tilltro till Farons BEX. Nu skulle en betydande andel av Faron kunna förvärvas betydligt billigare än förra höstens förhandlingslösningar, om man agerar tillräckligt diskret och snabbt. I höstas önskades ansenliga summor i förskottsbetalning, för att inte tala om royaltyliknande avgifter. Priset sänks ytterligare av att en betydande del av Farons värde nu består av likvida medel. Frågan är alltså om det finns någon som helst tro på BEX på marknaden.

1 gillning

HCM hade cirka 17-20% av aktiekapitalet före emissionen (mängden berodde på brygglån). Nu efter emissionen fick de ytterligare från “oomärkta” så deras andel kommer att stiga till uppskattningsvis mellan 25-30%. Det är fortfarande en bit kvar till att bli majoritetsägare.

4 gillningar

Om HCM:s ägarandel stiger över 30 %, måste inte då ett köperbjudande läggas för aktierna?

2 gillningar

Jag tror att den största prisbestämmande faktorn i Farons partneravtal har varit effektiviteten hos solida tumörer. Om Faron tror, vet eller “upplyst gissar” med vilken sannolikhet medicinen bryter soc-resistens och ökar den totala behandlingseffektiviteten, så har partneravtalet inte ingåtts. Naturligtvis har en del av effekten varit bristen på en studieuppsättning, vilket sågs i venetoklaxin-uppsättningen och FDA:s slutpunkter.

Dessa är dock ganska långa månader för aktieägare och de som håller i aktierna, när finansiärer gör “förlustminimeringar” enligt sin egen strategi på börsen och handlare följer med. Nu är vi småinvesterare bara i en position där vi lugnt tittar och håller i aktierna för att se om Bex är värd det som ursprungligen låg till grund för investeringsbesluten. Dessa emissioner och aktiens nedgång i värdering på marknaden under några månader är för mig bara en och samma sak i min egen DCF (en förstärkande felaktig term i en binär aktie). I november 2027 kommer vi att vara klokare, och nu samlar vi lite onödigt kontant för nästa emission.

11 gillningar