Faron Pharmaceuticals - Innovativa medicinska lösningar (Del 2)

Jag tror inte att kallelsen till bolagsstämman eller informationen om uppskjutandet har glömts bort. Kanske pågår det planer relaterade till finansieringsarrangemang, möjligen något mer än bara en emission, och styrelsen utnyttjade den tillgängliga tiden in i det sista innan man informerade om att bolagsstämman skjuts upp. Kan det finnas planer på att lägga fram något ärende för beslut på bolagsstämman som man inte tror hinner bli klart till den 30 mars? Detta är bara spekulation.

10 gillningar

Eller så vill man genomföra emissionen före bolagsstämman och sedan gå vidare med klara besked?

2 gillningar

Vi lever i riktigt spännande tider. Blir det en emission eller inte, blir det ett eventuellt partnerskap med nya Fas II/III-testplaner eller inte. Vad tänker ni förresten om helheten, är det ens vettigt att ingå partnerskap med Mid-Pharma för HR MDS?

5 gillningar

Ett partnerskap med ett Mid-Pharma för HR MDS vore just nu en utmärkt sak. Problemet torde ha varit att BP är mer intresserat av solida tumörer, vilket Faron ännu inte har tillräckliga bevis för. Ett partnerskap med ett Mid-Pharma skulle också lösa problemet med att BP ännu inte värderar de solida tumörerna ordentligt och att Faron i sin tur inte vill avstå från sina rättigheter billigt. Win-win, skulle jag säga.

10 gillningar

Detta är ett ganska känsligt ämne för Inderes, det blir lätt flaggat eller bara borttaget på annat sätt, men dessa saker måste få föras fram inom ramen för finländsk lag. Jag klandrar ingen, men jag utmanar. Antti, har du funderat på att om Bex skulle passa in på Farons uppskattning om 20–30 % av alla cancerformer, så skulle det innebära en årlig försäljning på 60–90 miljarder euro, och om man antar 20 % i royalties blir det 12–18 miljarder årligen, därav en marknadsandel på 30 % ger 3,6–5,4 miljarder varje år, och med en sannolikhet för framgång tagen ur luften på 10 % betyder det 360–540 miljoner varje år. Med Hex genomsnittliga P/E på 17 innebär det en värdering för bolaget på i genomsnitt ca 7,65 miljarder, vilket med nuvarande aktieantal inklusive en eventuell nyemission blir 38,75 € per aktie. Jag är matematiker, berätta var vår 50x skillnad i synsätt ligger, tack. Min riktkurs med ovanstående beräkningar är inte för 12 månader utan för 3–5 år framåt.

4 gillningar

Jaha, Bex säljer mer än dubbelt jämfört med toppläkemedlet Keytruda om 3–5 år. Omöjligt även om Merck skulle köpa Bex imorgon och starta 10 fas 3-studier ASAP.

9 gillningar

Och när man sedan tar i beaktande de senaste affärerna gällande bolag i utvecklingsfas Fas I/II med en indikation och redan genomförda förvärv, så är min uppskattning i underkant. Faktum är att jag där bara talar om royaltyer.

I januari 2025 krävde du här likaså en analytiker till svars för sina estimat. Då sa du att du inte ser ett partnerskap prissatt i den nuvarande kursen, ”vilket är nästan hundraprocentigt säkert för i år eller en försäljning av hela bygget”.

Du ansåg att riktpriset på 12 månaders sikt var felaktigt. Du sa också att ”När den där AI:n sätter ett riktpris på omkring 12 € så är algoritmerna mellan er ganska olika. Jag tror att AI:n i det här fallet har utvecklats av flera personer, så det riktpris du gett för Faron blir alltmer ifrågasatt”.

Låt oss titta på fakta. Då i januari 2025 var Anttis riktpris på 12 månaders sikt 2,8 euro.

Nu vet vi att även det riktpriset inte uppnåddes med en marginal på hela 25 %, när vi ser på kursen före kraschen i början av februari. Det var ändå en ganska bra uppskattning jämfört med till exempel det riktpris på 12 euro som du kastade ur dig.

Vi vet också att din syn på saker som är nästan hundraprocentigt säkra har fallit ut med noll procents träffsäkerhet. Matematiker eller inte, dina sannolikhetsberäkningar är felaktiga. Bevisligen.

När det gäller riktpriser är det ganska meningslöst att bara stirra sig blind på dem. Ett riktpris baseras på det scenario som presenteras i analysen. Har du ens läst den? En investerare bör absolut inte i första hand titta på om hen håller med om riktpriset, utan om hen håller med om scenariot. Om man inte gör det, bör man också glömma det riktpriset. För varje aktie går det att koka ihop ett scenario där aktiens värde är t.ex. tio gånger lägre eller tio gånger högre än analytikerns riktpris. En annan sak är sedan hur sannolikt det är att ett visst scenario slår in.

En bekant höll för ett tag sedan på med en prisguide för samlarobjekt och klagade på att alla möjliga dårar ringer och härjar: ”Du har fel prisuppskattning, jag betalade själv så här mycket”. Vid något tillfälle sa han antagligen till någon att om du har en penna så kan du skriva dit det pris du anser vara rätt på den sidan, jag tar inte illa upp.

45 gillningar

Jag tror att den mest troliga orsaken till framskjutningen är att de på Farons kontor funderar febrilt på hur de ska få ihop de nödvändiga pengarna. Antalet aktier från den extra bolagsstämman räcker för närvarande inte till för att emissionen ska lyckas i den planerade storleken – kanske kommer ett nytt emissionsbemyndigande med på dagordningen, och det är det de sitter och arbetar med nu?

1 gillning

Vi väntar med spänning på vilken punkt på bolagsstämmans föredragningslista eller vad anledningen är till att stämman sköts upp. Behandlingen av stadgeenliga ärenden kräver nog inte den extra tiden. Gissningar?

1. Godkännande av en deal (möjligt)
  2. Utökning av emissionen (tror inte det)
  3. Säkerställa att emissionen lyckas före bolagsstämman (kanske)
  4. Personförändringar (möjligtvis)
  5. Man väntar på delårsresultaten (möjligtvis)
  6. Annat, vad?

Aktiekursen stiger knappast utan nyheter. Kan hela emissionen bara vara en styrkeuppvisning inför förhandlingar?

Spännande tider igen, och personligen ligger jag på -70 %.

9 gillningar

Mötet flyttades fram med mer än en månad, inte en vecka. Det betyder att kallelsen och dagordningen inte nödvändigtvis dyker upp än den här veckan (även om jag själv gärna skulle se den asap)

Ursäkta & tack. Jag tar bort mitt inlägg ovan. Väntan är lång..

1 gillning

och därifrån emissionsvillkoren

15 gillningar

100 % garanterat är förstås goda nyheter, det hade kunnat bli svårare.

9 gillningar

Teckningskurs 0,50 € och 100 % garanterad emission. Detta bör i praktiken garantera att finansieringen räcker till slutet av 2027. Det ser onekligen bra ut nu.

7 gillningar

Det är helt onödigt att förundras över dessa mötesscheman om företagsledningen inte går ut och förklarar varför mötet sköts upp från den ursprungliga planen. Dessa ändringar i tidtabeller som ursprungligen markerats i investerarkalendern har skett på Helsingforsbörsen nästan årligen. Sällan ligger det något dramatiskt bakom dem. Det kan vara en helt trivial sak, som möjligheten för någon eller några nyckelpersoner att vara på plats vid mötet. Tja, Faron hade redan en extra bolagsstämma i början av mars, så min spekulation är att företaget inte ville anordna bolagsstämmor med bara ett par veckors mellanrum. Enligt aktiebolagslagen räcker det att Faron håller den ordinarie bolagsstämman senast i slutet av juni. Den ordinarie bolagsstämmans huvudsakliga uppgift är att låta aktieägarna fastställa bokslutet för det avslutade räkenskapsåret, besluta om utdelning, välja en ny styrelse samt besluta om arvoden för ledningen och styrelsemedlemmarna. Rutinärenden alltså.

Aktieägare som är registrerade i bolagets aktiebok på avstämningsdagen kommer att erhålla en teckningsrätt (enligt definitionen nedan) för varje befintlig aktie i bolaget.

Avstämningsdagen för erbjudandet är den 12 mars 2026 (”Avstämningsdagen”).

Vid vilken tidpunkt avskiljs teckningsrätten från aktien? Jag är inte helt säker på detta, och gissar att jag inte är den enda :sweat_smile:

(Likvidationstiden för aktieaffärer är tydligen 2 dagar?)

Det fanns en lista över viktiga datum och jag förstod det som att de aktier som innehas den 11.3.2026 berättigar till teckning av nya aktier.

Helt fantastiskt, 100 % garanterad emission så det lär bli åka av ända fram till avläsningen :smiley:

Om jag förstod det rätt är idag sista dagen att skaffa aktier om man tänker delta, såvida man inte köper teckningsrätter senare.

4 gillningar

Varje gång Faron har fått igenom en nyemission är vägen fri, nu kör vi så det ryker… precis som på Puuilo: Kommer du och hämtar? Nej! Kom! Grattis till alla! Jag kan säga att det inte är den sista nyemissionen!

2 gillningar