Glimtar av livstecken från Faron! Åtminstone på LinkedIn:

Glimtar av livstecken från Faron! Åtminstone på LinkedIn:

Så här började HCM “dra stenpulkan ensam”:
Vad är problemet här nu, och vad är en stenpulka?
Denna andra del förhandlades fram eftersom man ansåg att den kunde behövas, och nu behövdes den, förhandlingarna pågår, och vi är inte pressade i dem, det var ju hela poängen.
Man borde åtminstone i ljuset av detta forumskrivande se detta som en liten positiv nyhet, eftersom många redan har målat upp mörka spekulationer om att denna andra omgång inte ens skulle erhållas trots att den ansöktes om för länge sedan.
Kanske borde man kalibrera sin pessimismskala om man trodde att det av någon anledning inte skulle vara tillgängligt ![]()
Jag kunde ha öppnat upp kontexten lite bättre - så inga problem enligt mig. En transaktion helt enligt avtalet. @ValkoinenPeura har bara skrivit i ganska många meddelanden att HCM inte kommer att ge det lånet, utan en riktad emission eller andra sådana förutsättningar.
Det Åbobaserade läkemedelsutvecklingsbolaget Faron meddelar att det tar ut den andra delen av finansieringspaketet som överenskommits med amerikanska Heights Capital Management som ett konvertibelt lån. Den ytterligare finansieringen på tio miljoner euro säkrar bolagets operativa verksamhet och möjliggör förberedelserna för den viktiga HR MDS-registreringsstudien. (Citerat från Kauppalehti)
Valkoisen peuras meddelanden är ganska mycket rop hit och dit med en agenda
“In addition, the proceeds from the Second Tranche Bonds will enable the Company to continue evaluating further business transactions, such as licensing agreements, with a stronger financial position”
På magkänsla skulle jag säga att “Business transactions” är ganska generiskt och säkert, men det omedelbart efterföljande “such as licensing agreement” är något mer specifikt och exakt.
Jag läser det som att om en emission vore sannolik, varför skulle de fortsätta meningen, även om jag ser positivt på detta investeringscase.
Detta var för övrigt ett bra urval (jag lade till fetstil). Det har väl inte kommenterats så här direkt i officiella (skriftliga) meddelanden, eller minns jag fel?
red. En snabb googling gav inga omnämnanden av licensavtal i Farons meddelanden (förutom Traumakine). Så enligt mig vänder detta till det positiva, när man konkret vågar skriva om saken i meddelandet.
Okej, nu sägs det rakt ut att det finns flera vägar på bordet och de bearbetas, det tar tid.
Hcm sålde återigen av aktierna smart från låneamorteringen, så att hen fick bättre lånevillkor för nästa konvertibla obligation. Det var tydligen det man väntade på här. Inget mer från mig.
Kan det ha varit så att HCM, enligt avtalet, hade typ 2 veckor på sig att meddela resultatet och bevilja lånet, varpå de såg sin möjlighet att vänta tills kursen sjunker och även försöka pressa ner den lite själva för att få bättre villkor, det vill säga en liten “kvällsmjölkning” utan större dramatik.
Detta understryker HCM:s dyrhet, men nu finns det pengar att förhandla med igen.
Förmodligen har en tidsgräns avtalats i kontraktet, inom vilken HCM ska teckna aktierna från Faron:s teckningsbegäran. Förmodligen redan av den anledningen att HCM inte vill hålla pengar i kassan i onödan, utan behöver reaktionstid för att kunna betala teckningspriset.
Och HCM har verkligen tjänat på att vänta med teckningen så att kursen sjunker (kanske också på grund av HCM:s egna försäljningar) och samtidigt får de ett bättre konverteringspris. Det är också värt att notera att konverteringspriset för den första omgången blev lägre i och med denna höjning.
Hur ser Forumet på, i ljuset av kinesiska studier, deras intresse av att tävla kommersiellt om Bex? Kanske något kinesiskt statligt företag skulle kunna delta i budgivningen förutom amerikanska och europeiska BH-företag
?
Faron har ju redan erfarenhet av detta Suomalainen Faron Pharmaceuticals ja China Medical System Holdings sopimukseen Traumakine-lääkeaineen kehittämisestä - Viestintätoimisto Telegraafi
Har du någon aning/gissning om vad den där ofördelaktiga pantsättningen är som kom som ett lånevillkor? Dessutom finns det en begränsning för ytterligare skuldsättning som jag inte har någon aning om. Har detta förmodligen uteslutit andra långivare?
“Negativ pantförskrivningsklausul” = förbjuder att pantsätta sin egendom. Det vill säga, Faron kan inte pantsätta sin egendom som säkerhet för andra skulder. Syftet med detta är att förhindra att någon annan får bättre prioritet till Faron’s egendom och därmed skulle försvaga HCM:s ställning. Detta var enligt mig redan ett villkor i den första omgången, liksom förbudet mot ytterligare skuldsättning.
Jag skulle bli mycket förvånad om det inte är så. I Kina finns en megatrend och utvecklingen inom läkemedel är snabb. De största amerikanska företagen investerar på den kinesiska marknaden, men även Kinas investeringar i utländska startups växer snabbt när de söker en position för att konkurrera med amerikanska/EU BP.
Tillgången som Faron har, Bex, skulle öppna upp diskussionskanaler med kinesiska företag och är säkert något som amerikanska företag inte vill ska glida utanför landets gränser.
Det säger bara något om svårigheten att skapa partnerskap att även sådana som kinesiska företag kan vara med.
Utan att försöka svara på helheten, så är en del av sanningen att det finns 1,4 miljarder kineser och de har cancer i motsvarande utsträckning och befolkningen åldras bara. Fler i mag-tarmkanalen, färre hudcancrar. Ett par kinesiska artiklar handlade om Clever och Bex möjligheter vid magcancer, och det är vanligare i hela Asien än i väst.
Man har talat med USA-fokus, de forskardrivna dock i Europa. Bono talade om att BEXMAB-02 kanske också i Japan, det vill säga något asiatiskt deltagande skulle komma ifråga. Marknadsföringstillstånd får man ju inte alltid om inte effektiviteten testas i den befolkning där det säljs. Dock borde biologiska läkemedels, såsom Bex, metabolism vara likartad mellan etniska grupper.
Kinas in-licensiering skulle vara ett sannolikt scenario i något skede. De skulle säkert också gärna ut-licensiera, men det är inte möjligt med nuvarande patent.
Ett lätt positivt ställningstagande torde innebära en marknadsberoligande effekt eller att skjuta problemet framför sig. Fint att detta åtminstone inte snart stöder motsidan som finansieringskälla. Nu är vi vid tidpunkten för avgörandet, det vill säga GoFaron eller NoGoFaron. Det är verkligen spänning här, nästan för hela slanten. Vilken gåva ger Jpukki oss? Vad det än är så kommer effekten att vara betydande. Och får HCM
Detta är en bra poäng, eftersom investeringen också kan gå helt fel om man samarbetar på för dåliga villkor. På forumet var mottot tidigare att “Faron är ett fas II-bolag, Faron är ett fas II-bolag, Faron är ett fas II-bolag”, vilket var svaret på varningar om att fas III och igångsättandet av försäljningsmaskineriet alltid är långsamma processer och att man får vänta på avkastning även i fortsättningen. Den allmänna tanken verkade vara att partnerskap erbjuder en enkel exit-punkt för ens investering.
Vad händer då med investeringen om villkoren för partnerskapet blir medelmåttiga? Farons kurs kan till exempel stiga med +40 % (när alla skulle vilja sälja) och investeraren är efter all denna väntan och aktiva risktagande återigen fast i aktien, tvungen att vänta åratal på nästa möjliga positiva händelse för aktieförsäljning och bära den därtill hörande ytterligare risken. Överdriven tålamod, förståelse för ledningen och överföring av investeringar till en långsiktig portfölj är mycket typiska investeringsmisstag för finska investerare. Jag gissar att det är därför många investerares investeringshorisont och avkastningsförväntningar har förändrats kraftigt under ägarresan och att den ursprungliga tidsplanen för avyttring och skälet att investera i Faron inte längre ens är giltigt.
Var detta lån som tillkännagavs idag nytt, eller en inlösen av det lån som tillkännagavs för en tid sedan?