Faron Pharmaceuticals - Innovativa medicinska lösningar (Del 2)

Det som också gör intervjun intressant är att Ball arbetar i konsult-/rådgivarroller för BMS. BMS är en av branschens mest aktiva aktörer inom immunologi och utveckling av MDS/AML-behandlingar som specifikt söker nya immunologiska mekanismer.

Så när en BMS-konsult och expert beskriver BEXMAB-datan som “deep and durable” och “very encouraging”, särskilt hos TP53-patienter, är det redan betydande. Om datan skulle verka problematisk eller tvetydig, skulle en BMS-rådgivare inte använda sådana uttryck i en offentlig ASCO Post-intervju.

37 gillningar

Detta är förmodligen redan tionde gången som denna (även) kommentar har framförts i denna tråd. Flera kommentatorer har påpekat den stora mängden meddelanden de anser vara onödiga. Jag håller med dem. Hälsningar till moderatorerna, ert arbete är inte lätt.

Jag har inte velat skapa onödigt buller i tråden, så detta blir förmodligen mitt första och sista meddelande. Får tas bort.

8 gillningar

Multi-modal integration of histopathology and transcriptomics reveals STAB1+ macrophage-associated efferocytosis as a suppressive immune mechanism in colon adenocarcinoma

Kinesiska forskare uppmärksammar och har undersökt att Clever-1-positiva makrofager rensar bort tarmcancerceller på ett felaktigt sätt, vilket tystar T-cellerna och gör tumören behandlingsresistent.
De framhäver också bexmarilimab, eftersom det redan har visats att vända dessa makrofager tillbaka för att försvara kroppen.

Bra forskning. Oberoende, modern och stöder direkt Bex möjliga nya, och mycket stora, mål —> tarmcancer.

36 gillningar

Om man ska gissa så förlänger situationens komplexitet partner-/deal-förhandlingarna. Omedelbart på bordet finns fas 3-studien för en indikation, men samtidigt har samma molekyl begynnande indikativ data för mycket större möjligheter.
Vad ska inkluderas, vad inte, med vilken modell och till vilket pris.
Det är många pusselbitar för gänget att lägga.

17 gillningar

Den länken leder inte till artikeln utan till Springer Medicins startsida. Den här borde nog fungera: Multi-modal integration of histopathology and transcriptomics reveals STAB1+ macrophage-associated efferocytosis as a suppressive immune mechanism in colon adenocarcinoma | Journal of Translational Medicine

Jag var tvungen att läsa på vad efferocytos är. Det är en mekanism som makrofager använder för att äta döda celler från sin omgivning.

Among these immunosuppressive mechanisms, efferocytosis—a macrophage-driven process that clears apoptotic cells—has garnered increasing attention [16, 17]. By suppressing tumor-associated antigen (TAA) presentation, enhancing M2-like polarization, and activating immunosuppressive signaling, efferocytosis markedly diminishes tumor immunogenicity, thereby facilitating tumor progression and metastasis [18, 19, 20].

För Bexmarilimab har det i samband med dess verkningsmekanism framförts att en del av effekten är kopplad till lysosomernas acidifiering, vilket i sin tur påverkar presentationen av just dessa antigener.

redigering: Lite mer kontext. Alltså, vid endocytos, när cellen tar upp externt material, leds det upptagna materialet till lysosomerna för nedbrytning. Detta sker genom reglering av lysosomernas pH genom att försura lysosomerna. Bex reglerar delvis detta steg, vilket påverkar om de proteiner som tas upp i cellen leds direkt till nedbrytning eller om de klyvs till antigeniska peptider för att presenteras på cellytan för andra immunceller.

26 gillningar

I den här aktien är dessa sannolikheter och särskilt deras bedömning ganska centrala. Alla funderar förmodligen på dem för sin del och försöker förstå det framtida förväntade vinstvärdet. Bifogat i tabellen är 5%/aktie, vinst- och förlust% samt dessa sannolikheter p uppskattade. Jag har också inkluderat, enligt den nuvarande diskussionen, att något kommer att hända snart och kurserna kommer att skjuta i höjden, så länge pengarna och mitt eget intresse inte tar slut först, i vilket fall jag tar ut mina egna och säljer och får tillbaka mina pengar.

image

Effekten av förlust-/vinstsannolikheten borde nu kunna bedömas väl. Jag tänker att förlustsannolikheten återspeglar att företagets pengar tar slut, varvid investerarna måste finansiera mer och ägandet för de nuvarande späds ut. På vinstsidan finns ett snabbt resultat i form av försäljning eller en partner. Den tredje kolumnen är en situation som beskriver den nuvarande mycket aktiva diskussionen, där inget av dem ännu har förverkligats. Varaktigheten av den sannolikheten borde också kunna bedömas, åtminstone enligt min mening. Jag började följa aktien av intresse, och gjorde även ett blygsamt köp (i promilleklass). Detta är också den första av denna typ som jag följer, så jag kan behöva betala läropengar. Nu återstår 19 andra aktier att hitta, varvid de totala sannolikheterna för vinst börjar förbättras.

8 gillningar

Kanske en dum fråga men vilket anser du är en större risk för förluster i ett sådant fall som Faron, att finansieringen tar slut eller att själva läkemedlet misslyckas i fas 2/3?

1 gillning

Jag vet inte vilka förluster du menar, jag antar att du menar småinvesterares förluster.

Finansiering kan man få genom oändliga aktieemissioner, det finns många exempel på detta, då tenderar bara den ursprungliga investeringen att krympa till smulor. Därför är det viktigt att vara ute i “rätt” tid, det vill säga innan värderingen förbättras med goda forskningsresultat eller t.ex. med ett inlösenbud. Eller en bra partnerdeal. Obs, en partnerdeal är inte automatiskt bra för aktien, men oftast. Beror på hur pressad man är.

Sedan får man inte vara ute för tidigt eftersom otaliga emissioner späder ut ägarandelen, även om aktiens värde i bästa fall ändå kan bibehållas om bolagets utveckling fortskrider som planerat. (t.ex. Allarity Therapeutics, tidigare Oncology Ventures från Sverige nu i USA, så många emissioner att en euro investerad för ett par år sedan nu är 1/800 000-del, och fortfarande “går det bra”)

Ett allvarligt misslyckande i faserna är nog den katastrof då aktien rasar mycket på ett ögonblick.

8 gillningar

Att finansieringen tar slut i en situation där studierna i allt högre grad ger mer information om Bex funktion/fördelar är enligt mig mycket osannolikt. Även om kassan nu börjar sina, kommer pengar att erhållas på ett eller annat sätt för nästa fas. Då får man se vad det blir av det hela, det vill säga forskningen avgör.

4 gillningar

I det här fallet hade jag rakt på sak tänkt i första hand på att kassan töms, vilket sedan leder till utspädning av nuvarande ägares ägande när forskningen fortsätter. Jag tänkte inte på misslyckande som det primära här, även om det också måste beaktas. Detta beror på att botten av kassan verkar skymta först här, även om båda generellt sett måste beaktas i den förlustkomponenten.

4 gillningar

Kanske är upplägget sådant att Faron från sin sida kör kassan nästan tom med tanken att den ständigt mognande datan höjer Faronins kort vid förhandlingsbordet, och därmed affärens värde.

Nå, snart får vi se vad som kommer därifrån, det vill säga Soon.

9 gillningar

Har någon en aning om hur många aktier som återstår att emittera till emissionen från senaste bolagsstämman? Jag undrar främst vilken roll Dekkers kommer att ha i början av anställningen.

1 gillning

Så mycket bemyndigades åtminstone:

The authorization consists of up to thirty million (30,000,000) new shares in the aggregate (including shares to be received based on options or other special rights), which corresponds to approximately twenty-seven (27) per cent of the existing shares and votes on the date of the AGM Notice, as well as the conveyance of up to the same maximum number (thirty million (30,000,000)) of treasury shares in the possession of the Company. Further, should the Board resolve to issue option rights or other special rights entitling to treasury shares held by the Company, the same authorization could be used to issue the aforementioned up to thirty million (30,000,000) new shares in the aggregate to the Company itself without consideration (to be further issued as shares to be received based on such option rights or other special rights).

Efter min något osäkra beräkning verkar det som att 6 608 546 aktier har tillkommit!

3 gillningar

Upprepar historien sig:

kuva

Efter den riktade emissionen kommer HCM förmodligen att ge det där lånet på 10 miljoner euro, som jag åtminstone har väntat på i ett par veckor nu.

3 gillningar

För ett par veckor sedan kinesernas https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC12682175/ kommentarartikel i BMJ:s ganska bra tidskrift Journal for ImmunoTherapy of Cancer. IF 10,6.

Där kommenteras en tidigare publicerad kinesisk artikel i samma tidskrift om en annan körtelbaserad cancer i matsmältningskanalen, magcancer. Där ansågs Bex förändra immunsvaret och förbättra effekten av PD-1-läkemedel. https://forum.inderes.com/t/faron-pharmaceuticals-innovatiivisia-laaketieteen-ratkaisuja-osa-1/2655/9468?u=vino_pino.

Den tredje kinesiska artikeln som jag lade märke till handlade om Clever-1:s betydelse och potentialen att rikta läkemedelsbehandling mot det vid AML https://forum.inderes.com/t/faron-pharmaceuticals-innovatiivisia-laaketieteen-ratkaisuja-osa-1/2655/8556?u=vino_pino

Det verkar finnas minst tre olika Clever-forskningsgrupper i Kina och nu uppmuntrar en fjärde grupp till fortsatta studier med en öppen kommentar. Lyckligtvis talar de i en internationell tidskrift om bexmarilimab och inte om Build Your Dreamab. Snart är vi stora i Kina, patienter räcker till eller så blir Faron kinesiskt eller så kör de över oss.

Konklusionen från den senaste kommentarartikeln:

IMG_3481

28 gillningar

Vinst 100 % = aktie 2x

Vinst 500 % = aktie 6x

Vinst 2000 % = aktie 21x

5 gillningar

Dessa kinesiska studier är intressanta. Och alla dessa kommer från stora, statsfinansierade toppuniversitet, inte från små laboratorier.

När fyra kinesiska toppuniversitet och statliga forskningscentra samtidigt identifierar Clever-1 som en central immunsuppressiv motor i cancer och dessutom nämner bexmarilimab vid namn som en lösning, är det inte längre en slump utan en trend.

I Kina går också processen från laboratorieresultat till klinisk nytta mycket snabbare än i väst. Patientvolymen är enorm och etiska tillstånd erhålls snabbt. Forskningslaboratorierna drivs med statlig finansiering dygnet runt. När ett intressant mål hittas i Kina, genereras ny data och oberoende publikationer omedelbart.

I Kina innebär translationell onkologi att när ett intressant mål (som nu Clever-1) dyker upp, dyker de första oberoende mekanismstudierna, patientproverna och nya publikationerna upp inom veckor eller månader – inte år.

18 gillningar

Vad menar du med dessa 4-10 veckor? Åtminstone inom cancerforskning får man inga användbara resultat på den tiden. En behandlingscykel med till exempel bex tar 4 veckor, och då får få patienter ens någon respons, än mindre att man skulle kunna göra någon prognos angående förväntad livslängd.

Jag tycker att det borde finnas en gräns för dessa hyllningar.

6 gillningar

Jag tror inte riktigt på Faronins Kina-grejer än, men man måste fundera på det frågetecknet också. Särskilt med tanke på Clever-relaterade saker.

Kina har blivit en betydande aktör inom läkemedelsutveckling. ”The industry now accounts for 29.5% of the global research and development (R&D) pipeline (ITELINE, 2025)” Technological and industrial trends in China’s pharmaceutical sector - PMC

Ett dotterbolag till amerikanska Gilead säljer zimberelimab i Kina, Bexs troliga kombinationspartner i Blaze. Ett kinesiskt företag försöker med venetoklax-efterföljaren lisaftoklax på AML- och MDS-området. På samma sätt försöker magrolimab-efterföljaren, kinesiska AK117, också i USA-studier.

Kineserna är tvungna att utföra en del av de kliniska fasstudierna i USA om de tänker sälja till den befolkningen. Tidiga studier är verkligen snabbare och billigare att utföra i Kina. Det skulle även västerlänningar vilja, om de vågar dela informationen…

14 gillningar

Så om det också låter självklart för dig, så kanske han inte egentligen menade att testa själva medicinen, utan de andra fenomenen som patientrekrytering, personalrekrytering eller till och med handläggningstider för tillståndsprocesser som också påverkar tidslinjen.

Man behöver inte sammanfatta sitt eget budskap alltid genom att kritisera den andres meddelande.

37 gillningar