Du svarade mig att du läste igenom NCI:s sida och att det inte nämndes något om Faron, Clever eller bex där. Bra att du läste.
Jag tror också att jag skrev redan i den första meningen:
Det centrala är att förstå att TME är ett av NCI-organisationens strategiska forskningsområden. Inom det fältet har Faron-folket forskat i redan ett par decennier och de fortsätter än idag. NCI tar inte ställning till enskilda molekyler utan visar riktningen med dollar och auktoritet. Tidigare exempel är det genetiska kapplöpningen; HER2, EGFR osv. Sedan kom immun-kapplöpningen, alla ville och vill fortfarande utveckla sin egen anti-PD-1. Problemet som identifierades var TME, vilket gör att effekten av dessa avtar. Nu vill man modifiera TME så att T-cellerna fungerar igen.
Forskare och läkemedelsindustrin har haft liknande flockbeteenden med CAR-T och ADC-läkemedel. Alla springer plötsligt i samma riktning och vill ha sina egna celler/molekyler. Nu kommer det förmodligen att gå på samma sätt efter NCI:s ställningstagande gällande TME-modifiering. Så poängen var att det kommer finansiering och vägledning till TME-området, där Faron redan kommit långt. Det kan innebära ett intresse för kombinationsbehandlingar. Det kan innebära att det blir lättare att få finansiering. Det betyder att forskningsinriktningen har varit rätt. Det betyder inte att just bexmarilimab kommer att erövra världen.