Jag håller med om att goda resultat är en positiv sak. Med dem ökar sannolikheten för att läkemedelskandidaten lyckas → Sannolikheten för framtida omsättning ökar. Detta är förstås en faktor som påverkar aktiens nuvarande kurs, men trots det är allt fortfarande spekulation. Hur mycket omsättning skulle det bli? För vilka sjukdomar kommer läkemedlet? Solida (tumörer)? Marknadens storlek? Farons kurs reagerar naturligtvis på resultat och nyheter i allmänhet, men kursutvecklingen är beroende av nyheter. Utan nyheter råder samma situation som efter föregående nyhet. Och om man ser på helhetsbilden är förväntningarna (eller egentligen förväntningen) på Faron ett booleskt värde: lyckas läkemedlet eller inte. Sett till avkastning orsakar den där enda faktorn en kursreaktion på mellan -100 % ↔ +10 000 %.
Man har inte nödvändigtvis misslyckats med något om kursen står stilla eller till och med sjunker under tysta perioder. Det kan vara så att någon analytiker har bestämt att det nu är dags för en säljrekommendation, vilket sänker kursen. Eller så meddelar Trump att han tänker sänka läkemedelspriserna med 600 %, vilket skulle innebära att vi fick betala patienterna 5 gånger läkemedlets pris för att de ska ta det. Det har ingenting att göra med statusen eller utsikterna för utvecklingen av Farons läkemedelskandidat.
Och jag tror starkt på att investerare kommer att belönas för sitt ägande i Faron. Det sker senast när/om BEX framgångsrikt tar sig igenom studierna. Då kommer den avkastning du längtar efter på en gång.
Vi kan förstås få betydande vinster även nu, till exempel genom partnerskap, men de vinsterna beror på att man säljer framtida intäkter till en partner (Faron genererar inte i sig självt något ännu). Jag anser att det inte är det bästa sättet att bevara aktieägarvärdet, men jag förstår naturligtvis att en partner är till nytta på andra sätt än bara genom finansiering. Ändå drar jag mig lite för att sälja framtida intäkter i det här skedet, då man på grund av osäkerheten får ett betydligt lägre pris för dem.