Faron Pharmaceuticals - Innovativa medicinska lösningar (Del 2)

Jag dristar mig till att vara av annan åsikt gällande sannolikheterna. Andra finansieringsarrangemang skulle innebära att Faron på egen hand skulle ta Bex inte bara till ett godkännande utan även till bredare användning i form av nya faser. Det medger varken företagets resurser – eller ens finansiärernas riskkalkyler (förhoppningsvis). Vi talar om år och potentiellt hundratals miljoner euro. Visst är EU-finansiering möjlig, men endast i mycket begränsad omfattning som smulor jämfört med det totala kapitalbehovet.

De verkliga och nödvändiga alternativen är en partner och/eller ett företagsuppköp. En fascinerande tanke vore ett partneravtal som, under vissa överenskomna milstolpevillkor, gav partnern en köpoption på Faron. På så sätt skulle risken och kapitaltillskottet/-behovet fördelas över några år, och Faron skulle agilt kunna driva Bex vidare relativt säkert med de styrkor de har – det vill säga vetenskap och forskning. Detta skulle också möjliggöra en kontrollerad och acceptabel “biobuck”-deal för Farons aktieägare – även om det inte blir någon jättevinst till att börja med.

Min egen gissning är partnerskap 40, direktförsäljning 20 och en hybriddeal 40. Jag hoppas med knäppta händer att det blir något av detta :wink:

26 gillningar