Faron Pharmaceuticals - Innovative medicinske løsninger (Del 1)

Synspunkter om partnerskaber

Carnegie (licensiering i praksis MDS) 28.8.25:
IMG_3298

RedEye (MDS-fokus i licensiering) 29.8.25:
IMG_3299
IMG_3300

Inderes omfattende rapport (dækker alt og intet undtagen royalties) 13.11.23:

IMG_3302

Men sandsynligheden for dette tages ikke i betragtning med nogen procentdel. ”Fordi det ikke kan verificeres.”
IMG_3301

Man kunne også medregne en eventuel forudbetaling fra et partnerskab i pengestrømmen. Og milepælene. De er en kritisk faktor for værdiansættelsen. Der er en vis sandsynlighed for et bestemt beløb. Hver især kan regne med deres egne tal. F.eks. sådan: I Mælkebøttehavekapital :face_with_monocle: vurderer vi :flushed_face:, at Faron modtager en forudbetaling på 200 MEUR for MDS/AML-indikationer med 50 % sandsynlighed (=100 MEUR, og med det følger muligheden for at drive virksomheden i flere år uden frygt for modstand). Ligesom der er en vis procentdel og sandsynlighed for royalties fra et bestemt beløb. Royalties betyder jo partnerskab, hvilket betyder forudbetaling og milepæle med visse sandsynligheder.

28 Synes om

Nu burde man gemme sig et sted i fem år og så i 2030 se, hvad kursen viser. Mine egne aktier har en gennemsnitspris på 2,01€, og jeg har ikke tænkt mig at sælge dem forhåbentlig i mange år. Lad vindjakkerne blafre, og hold hovedet koldt, når nyheden kommer.

13 Synes om

Et vigtigt spørgsmål for mig er, hvad der sker med Faron, mens de venter på et partnerskab, nu hvor fase II er afsluttet, og fase III først påbegyndes, når en partner er fundet. Hvor længe vil fase III blive forsinket, hvis det tager måneder at finde en partner (og målet igen flyttes)? Og der er ikke tid til at vente i måneder, fordi penge forbrændes hele tiden.
Der kommer selvfølgelig hele tiden flere resultater, men tid og penge spildes nu, når vi er i denne mellemtilstand. Sikkert en normal situation inden for lægemiddeludvikling, men stadig, hvis der er tro på Bexi og et presserende behov for behandlingen, så er disse forsinkelser unægtelig forbløffende.

6 Synes om

På Faronilla udføres der sandsynligvis nu forberedende arbejde til fase 2b/3, sådant gøres ikke på få uger. Derudover beskæftiger forberedelsesarbejdet sandsynligvis FINPROVE, Blaze og Bexar…

9 Synes om

Der var ikke mange muligheder i afstemningen, men mere præcist kunne jeg muligvis lette 500 stk. Faron fra AOT til priser omkring 5-7€. Disse er altså dem, der blev erhvervet omkring en euro før emissionen. AOT ville have 2000 stk. af de offentlige udbudsaktier tilbage at gå i mål med, uden pres, da der ikke længere ville kunne laves tab. Handlingen afhænger af situationen og udsigterne, det er ikke sikkert, at jeg overhovedet ville sælge på det tidspunkt.

På OST har jeg en større pulje på godt 7k aktier, og jeg ville næppe gøre noget ved dem. Jeg har forsigtigt handlet med positionen, men retningen er primært mod at øge den.

Faron er for mig en alt-eller-intet investering; jeg ønsker, at hele potentialet udnyttes fuldt ud, og hvis det i sidste ende falder sammen, så lad det være. Høj risiko, høj belønning og et helt personligt valg. Mine andre investeringer er meget mere konservative, med lavere afkastforventninger og risici.

15 Synes om

Der spekuleres livligt omkring Faron. Jeg ved ikke, om Warren Buffets syn på sagen er til nogen hjælp: “En investor er interesseret i virksomhedens fremtid. Spekulanter forsøger at forudsige, hvad der vil ske med aktiekursen.“

4 Synes om

Om partnerskaber eller Faron’s salgsopsætning generelt: Der er sandsynligvis hundredvis af små lægemiddeludviklingsvirksomheder i verden. Det nøjagtige antal er ikke relevant.

Store medicinalvirksomheder ønsker helt sikkert at øge deres omsætning, og derfor opkøber de disse mindre virksomheder eller deres lægemidler under udvikling.

En stor medicinalvirksomhed har altså valgmuligheder og er ikke tvunget til at indgå et samarbejde netop med Faron. Faron er derimod tvunget til at involvere en ekstern finansieringskilde eller at tære på de nuværende ejeres pengepung. Der er dog færre virksomheder, der sigter mod at forbedre virkningen af visse kræftlægemidler, så hvis en stor medicinalvirksomhed har brug for sådan en, er der færre potentielle små udviklingsvirksomheder.

Jeg er stadig irriteret over far-Jalkanens udtalelser for år tilbage, ifølge hvilke store medicinalvirksomheder ligefrem kæmpede om Faron. Misvisende tale, medmindre de kæmpede om at få det gratis eller for en ubetydelig sum penge, og hvad der blev fortiet for os.

Det er i sig selv ærgerligt, at søn Jalkanen nu må bære byrden af et troværdighedsunderskud på grund af far-Jalkanens bløde udtalelser. Og ikke kun med hensyn til partnerskaber, men tilsyneladende også på grund af tidsplanændringer. Selvom søn Jalkanen selvfølgelig også var involveret dengang.

9 Synes om

Dette opsummerer også godt mine egne tanker og hvorfor jeg på dette tidspunkt er begyndt at være forsigtigt mere skeptisk over for Faron. Hvis partneren havde været klar til at underskrive, da fase II-resultaterne blev modtaget, ville jeg ikke tøve et øjeblik. Så ville Faron have været i førersædet. Sandheden var dog en anden, og nu, hvis aftalen presses igennem med maksimal profit for øje, kan den ende med slet ikke at blive indgået. Ord og fakta stemmer ikke overens på dette tidspunkt, og årsagen hertil er udelukkende virksomhedsledelsens. Hvis der bliver behov for en emission, kan pengene blive virkelig, virkelig knappe, når troen begynder at svinde hen på grund af uendelige, ubegrundede løfter.

12 Synes om

Arbejdet er nu udført, og det er tid til en aftale, altså præcis det punkt, de har ønsket og stræbt efter. De næste undersøgelser er stort set outsourcet, eller nogen andre udfører dem. Forretningsmanden Juho kan virkelig sit kram, og i interviewet skinnede stoltheden over de resultater, Faron har opnået, igennem. Selvfølgelig tales der om partnere og penge, men mon ikke Bexi om et stykke tid vil blive ført videre under et andet firmanavn.

8 Synes om

Ja. Jeg betragter personligt det som en biotek-retningslinje: “hvis det kræver en DCF for en investeringsbeslutning, er potentialet ikke tilstrækkeligt”. Man skal ikke med magt forsøge at gøre et investeringsobjekt rentabelt. Antti modellerer jo 20% royalties, hvilket man kunne hævde ligger i den øvre ende af intervallet som et enkelt tal (jeg taler om Faron som et fase 2-selskab i denne kontekst). Men måske er det højt, hvis tanken er, at alle pengestrømme fra partneren til Faron håndteres med det ene tal, og man får en mere jævn DCF. Hvis man vil nørde, kan enhver selv modellere f.eks. 15% royalties og passende milepæle.

11 Synes om

Måske var far-Jalkanen forud for sin tid. Jeg ville i øvrigt overveje situationen mere ud fra de store aktørers perspektiv og ikke kun gennem Faron’s mulige kasse. Så har de store aktører overhovedet et valg om at se til fra sidelinjen, hvis:

1\. En stor del af indtægterne og fremtidige markeder for MDS (måske også AML) skifter hænder inden for 5 år?

2\. Patenterne for PD-1-antistoffer udløber, og konkurrenterne overtager markederne med en PD-1 + Bex-kombination

3\. TAM-omprogrammering slår igennem, ligesom PD-1 gjorde for år tilbage.

eller investerer de nu et par milliarder i et finsk emne, hvis:

1\. Sikkerhed har været fremragende

2\. Fase II-responser ser ud til at være de bedste, der er set inden for MDS-feltet i årtier

3\. Videnskabelige baggrund er stærk

Hvad ville du så gøre, hvis du var chef for BSM eller Roche? Ville du forsøge at sikre i det mindste MDS-markedet/baglandet og ville du erobre nye områder nu til relativt lave omkostninger. Ville du gå med i en auktion?

Jeg ville selv. Aftaler er blevet indgået i medicinalindustrien selv fra mere vanvittige udgangspunkter og til en høj pris.

24 Synes om

Sandsynligvis vil mange sælge på det tidspunkt, men samtidig tror jeg, at nogle fonde vil blive interesserede i Faron, hvilket også vil øge købspresset.

10 Synes om

Virksomheden har haft et for positivt syn på at fremme forretningen. Selvom der har været kontakter med store pharma-virksomheder, er budskabet ikke kommet igennem. I hvert fald ikke helt op til de øverste etager. Der har aldrig været nogen konkurrence, det burde være klart for alle på dette tidspunkt.
Nu, i efteråret 2025, er der ansat investeringsbankfolk til at sælge Faron for mange penge. Et godt træk, selvom disse drenge kunne være sat på opgaven tidligere. Nu udnyttes personlige relationer, så man kan tage elevatoren et par etager højere op, når man skal til møder. Også her er Hughes’ værdifulde erfaring fra den anden side af bordet og med lobbyisme i det hele taget til rådighed.
RedEyes vurdering af den nedre grænse for dealens tidsvindue virker optimistisk. Hvis man først nu kan begynde at diskutere på et niveau, hvor der overhovedet er en vis magt til at beslutte implementeringen, er ni måneder nok et mere korrekt skøn.

5 Synes om

Jeg kom til at tænke på, hvordan FDA’s krav om den mindst mulige dosis ikke tidligere har været kendt eller taget i betragtning? I retrospekt virker det dog for alle til at være en helt indlysende sag og normal praksis, især inden for kræftmedicin.

Var der ikke tidligere styrker på 3mg og 6mg/kg, som blev brugt til at undersøge bivirkninger?

4 Synes om

Hvis jeg forstod det rigtigt, har FDA rejst dette spørgsmål efter fase 2-resultaterne, fordi resultaterne var så gode. Tankegangen her er altså, at man med en dosis på 3 mg opnåede så gode resultater, at man kunne spørge, om 1 mg så alligevel ville være tilstrækkeligt. Faron ved, at det ikke er nok, men de ønsker ikke at begynde at diskutere dette med FDA og skabe dårlig stemning.

Du ser ud til at have ret sikker viden om Farons interne anliggender. Og der er en klang i tekstens tone, der antyder en smule bitterhed i luften?

Nu er det præcis det rigtige tidspunkt at seriøst søge en aftale. Hvis en aftale var blevet tvunget igennem for et år siden, ville den have været betydeligt dårligere, end hvad der er muligt at opnå fra den nuværende position. Jeg har fundet det fantastisk at bemærke, at Farons ledelse forstår at skabe ejerværdi og ikke går med til hvilken som helst aftale. Nu har vi en så lovende medicin i hænderne, at BP’erne tager en stor risiko, hvis de ikke deltager i auktionen.

17 Synes om

Der har aldrig været nogen konkurrence, det burde være klart for alle på dette tidspunkt.

Det er en ret skarp kommentar, uddyb venligst lidt. Konkurrence betyder ikke automatisk, at store aktører ville klatre op på hinandens skuldre og kaste milliarder rundt her, der og alle vegne. Hver af dem snuser og overvejer med garanti forskellige muligheder og forretningsmodeller, feltet er enormt, og alle vil naturligvis gerne plukke kirsebærret på toppen af kagen. Selvfølgelig har den ældre Jalkanens overoptimistiske udtalelser været ret overdrevne, men “Der har aldrig været nogen konkurrence” er en ret barsk antagelse.

Hvis du er insider i virksomheden og ved, at situationen er sådan, er det selvfølgelig rart at vide som aktionær.

7 Synes om

Var trådens maksimale længde 10.000 beskeder? Så en ny tråd allerede?

1 Synes om

Har Faron i øvrigt ansøgt om BTD (Breakthrough Therapy Designation) for Bex? Hvis ja, og en sådan blev tildelt, kunne tidsplanen for fase 3 så accelerere? :thinking:

4 Synes om

Besked nummer 10.000 i Faron-tråden. Tak til alle, der har skrevet her, I har været til stor hjælp :grin: :grin: :grin:

17 Synes om

Denne tråd blev automatisk lukket, da den nåede det maksimale antal svar på 10.000.

Fortsæt diskussionen her: Faron Pharmaceuticals - Innovative medicinske løsninger (Del 2).